شناسهٔ خبر: 26778653 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آغاز به کار همایش «تعالی اساتید و نخبگان بسیجی حوزه علمیه» در مشهد

گروه معارف- مراسم افتتاحیه اولین همایش تعالی اساتید و نخبگان بسیجی حوزه‌های علمیه تهران، مشهد، اصفهان و قم با حضور آیت‌الله حسین نوری همدانی، مرجع تقلید و 300 نفر از استادان سطح عالی حوزه علمیه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

آغاز به کار همایش «تعالی اساتید و نخبگان بسیجی حوزه علمیه» در مشهد

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مراسم افتتاحیه همایش تعالی اساتید و نخبگان بسیجی حوزه‌های علمیه تهران، مشهد، اصفهان و قم با حضور آیت‌الله حسین نوری همدانی، مرجع تقلید و 300 نفر از استادان سطح عالی حوزه علمیه در مجتمع آموزشی فرهنگی امامت مشهد برگزار شد.

در ابتدا حجت‌الاسلام عبدالعلی گواهی، رئیس سازمان بسیج اساتید طلاب و روحانیان کشور با اشاره به فعالیت سازمان بسیج اساتید طلاب و روحانیان کشور در چهار استان قم، مشهد، اصفهان و تهران، اظهار کرد: تا امروز بیش از 2500 نفر از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه در این سازمان فعالیت دارند.
وی با بیان این مطلب که همایش تعالی اساتید و نخبگان بسیجی حوزه علمیه در سال‌های گذشته به صورت مجزا برای استان‌های مختلف برگزار می‌شد اما در این دوره به صورت مشترک بین چهار حوزه علمیه برگزار می‌شود، افزود: در این همایش که به مدت سه روز برگزار می‌شود، 50 نفر از اساتید از حوزه علمیه خراسان و 250 نفر از حوزه‌های قم، اصفهان و تهران حضور دارند.
حجت‌الاسلام گواهی با اشاره به شعار این همایش، «حوزه انقلابی؛ رسالت اساتید و نخبگان بسیجی» در رابطه با اهداف برگزاری آن، اظهار کرد: انسجام و تقویت فکری و علمی اساتید و نخبگان بسیجی و بصیرت افزایی اساتید و نخبگان در جهت انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب به انقلابی ماندن حوزه‌های علمیه از اهداف برگزاری همایش است.

لزوم‌ توجه حوزه علمیه به تلاش دشمن برای تضعیف انقلاب

رئیس سازمان بسیج اساتید طلاب و روحانیان کشور با اشاره به تلاش دشمن برای تضعیف انقلاب، افزود: افزایش انگیزه طلاب و روحانیان نسبت به ماندگاری انقلاب اسلامی یکی دیگر از اهداف برگزاری این همایش است. امروز دشمن به دنبال تضعیف انقلاب اسلامی است و به همین خاطر حوزه‌های علمیه باید بیشتر به حفظ انقلاب توجه داشته باشند.
حجت‌الاسلام گواهی با اشاره به فعالیت حدود هفت هزار استاد سطح یک حوزه علمیه در کشور، بیان کرد: بنابراین اساتید نقش پررنگی در تأثیرگزاری بر طلاب دارند و اگر آن‌ها در جهت حفظ انقلاب تقویت شوند، می‌توانند بخش قابل توجهی از حوزه علمیه را با خود همراه کنند.

در ادامه آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد که برای خوشامدگویی به آیت‌الله‌ حسین‌ نوری همدانی، مرجع تقلید پشت تریبون رفت، ابراز کرد: حضور آیت‌الله نوری همدانی در این جمع باعث سرافرازی است و بیانات ایشان برای ما در این برهه راهگشاست.
آیت‌الله علم‌الهدی، راهنمایی‌های آیت‌الله نوری همدانی برای اساتید بسیجی حوزه علمیه را با توجه به مقام مرجعیتی که دارد و همجنین تجربه حضور وی در انقلاب اسلامی، با اهمیت دانست و افزود: رهنمودهای مقام مرجعیت دارای حجیت است؛ علاوه بر آنکه ایشان مرجعیت فکری و انقلابی حوزه علمیه قم را برعهده داشتند.
وی با اظهار این مطلب که سازمان بسیج اساتید با هدف انسجام اساتید حوزه علمیه با محوری ولایت فقیه است، افزود: رهنمودهای آیت‌الله نوری همدانی باتوجه به مقام مرجعیت و سابقه‌ای که در مرجعیت فکری داشته‌اند، برای سازمان بسیج اساتید طلاب و روحانیان مؤثر و راهگشاست.

آیت‌الله حسین‌ نوری همدانی، مرجع تقلید که سخنران ویژه مراسم بود، با این توضیح که قرآن هم به فقه در دین و هم به جهاد دستور داده است، افزود: قرآن می‌فرماید مسلمانان باید آمادگی فکری، روحی وفیزیکی خود را در مواجهه با دشمن حفظ کنند که علما به هر دو دستور عمل کرده‌اند؛ هم فقه داشتند و هم به مبارزه با کفار توجه داشته‌اند.

علما و روحانیان مانند روزهای اول انقلاب به میدان بیایند

وی با اظهار این مطلب که انقلاب با شهادت روحانیان به نتیجه رسید، تأکید کرد: علما و روحانیان در آغاز انقلاب کفن پوش به میدان آمدند؛ امروز هم شرایط مهم‌تر از آن دوران است و دشمنان تمام قدرت‌شان را برای از بین بردن اسلام بسیج کرده‌اند، بنابراین حوزه‌ها باید انقلابی باشند، در درس‌هایشان درباره مبانی و ارکان انقلاب صحبت کنند.
این عالم دینی با اشاره به تأکید رهبر انقلاب به انقلابی ماندن حوزه‌ها، اضافه کرد: اساتید بسیجی هستند که باید انقلاب را حفظ کند و مردم را با خود همراه کنند.

 ایجاد حکومت جهانی؛ هدف بزرگ انقلاب

محمدرضا حسنی آهنگر، رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) سخنران بعدی بود که با موضوع نقش‌آفرینی حوزه و دانشگاه تراز انقلاب اسلامی در ایجاد تمدن نوین اسلامی به ارائه پرداخت. حسنی با اشاره به سخنان امام خمینی(ره) درباره هدف بزرگ انقلاب اسلامی، گفت: ایجاد حکومت جهانی اسلام برای زمینه سازی برای حضور، هدف بزرگ انقلاب معرفی شده است.

آغاز به کار همایش «تعالی اساتید و نخبگان بسیجی حوزه علمیه» در مشهد
وی با بیان اینکه از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، رسیدن به تمدن اسلامی، هدف بزرگ انقلاب اسلامی است، ادامه داد: بیانات رهبر انقلاب در راستای احادیث معصومان است؛ باید این بیانات مورد فهم و بررسی قرار گیرد و مدل اجرایی آن‌ها استخراج و پس از آن به مرحله اجرا برسد.
رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) با اشاره به تعریف افق 50ساله برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب، اضافه کرد: براساس بیانات ایشان، رسیدن به انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و سپس رسیدن به تمدن اسلامی فرآیندی است که باید برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی طی شود.
وی با اظهار این مطلب که ارکان دولت اسلامی را دانش آموختگان حوزه و دانشگاه تشکیل می‌دهند، افزود: رهبر انقلاب از ما انتظار دارند الگویی برای حوزه و دانشگاه ارائه شود که دانش آموختگان این دو، نقش پیش برنده بودن جامعه را داشته باشد و همان‌طور که فرموده‌اند، افق تمدن اسلامی را ببیند.
وی در رابطه با عواملی که باعث سیلی خوردن اسلام و ملت ایران از دشمن می‌شود، توضیح داد: از نظر امام خمینی(ره) مسامحه و میدان دادن به افرادغیرانقلابی، انهدام نظام حمهوری اسلامی، خوی کاخ نشینی مسئولان، تفرقه انقلابیون، نفوذ در بیت علما با ظاهری انقلابی، شکست از امریکا و دست نشانده‌های آمریکا، انتقاد نابجا و غیرسازنده، تضعیف نظام و عدم تشخیص و رعایت مصالح مسلمانان موحب سیلی خوردن اسلام و ملت ایران می‌شود.
حسنی با بیان اینکه نظام سلطه برای انحراف انقلاب اسلامی برنامه ریزی کرده است، توضیح داد: براساس بیانات رهبر انقلاب باید ابتدا دشمن و راهبردهایش را بشناسیم، خود را برای رویایرویی با آن آماده کنیم و در این راه به خدا توکل داشته باشیم.
وی با تأکید به لزوم شناخت برنامه دشمن در برهه‌های زمانی مختلف، ادامه داد: حوزه‌های تبلیغاتی، اعتقادی، اطلاعاتی، علمی و فناوری، اقتصادی و فرهنگی ابعاد مختلف جنگ نرم هستند؛ بنابراین نگاه تک بعدی باعث شکست می‌شود و ما باید جنگ نرم را با همه ابعادش ببینیم.
رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) با اظهار این مطلب که نفوذ دشمن به ویژه در بین مسئولان یکی از برنامه‌های دشمن در حال حاضر است، ادامه داد: براساس بیانات رهبر انقلاب، تفکر لیبرالی از ابتدای انقلاب وجود داشت و امروز هم حضور دارد که یک خطر به شمار می‌رود.
حسنی با اشاره به تغییر اسلام انقلابی به اسلام مدنی به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های دشمن، افزود: تغییر اسلام ناب با اصلاحات در حوزه، مدارس و مساجد از جمله‌ برنامه‌های رسیدن به این هدف است.
وی با بیان اینکه شبکه سازی در قالب پلتفرم‌های حکمرانی هوشمند جدید در بستر فضای مجازی یکی دیگر از برنامه‌های دشمن است، اضافه کرد: مجمع داووس در همین راستا به دنبال چهره سازی و آماده سازی جوانان برای ورود به عرصه مدیریت کشور است.
رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) در ادامه عمل به صورت قرارگاهی را یکی از ضرورت‌های تلاش برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی برشمرد و بیان کرد: رهبر انقلاب به هم افزایی اعضای بسیج و عمل به شکل قرارگاهی و هماهنگ با یکدیگر تأکید دارند. بسیج باید همه زیرمجموعه‌های خودش مانند بسیج اساتید، بسیج رسانه و ... همه را با یکدیگر متحد کند یک ارتش متحد تشکیل دهد.
وی با بیان اینکه براساس بیانات رهبر انقلاب جبهه‌سازی، یکی دیگر از الزامات تلاش برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی است، اضافه کرد: عمل به صورت فردی نتیجه نمی‌دهد و تشکیل جبهه یکی از ضرورت‌هاست.

دانشگاه تمدن ساز باید بر محور حکمت شکل گیرد

حسنی همچنین با تأکید به اینکه دانشگاهی که قرار است تمدن نوین اسلامی را شکل دهد، باید حکمت محور باشد، افزود: دانشگاه حکمت محور دانشگاهی است که حوزه و دانشگاه را در کنار یکدیگر داشته باشد.
در ادامه، غلام‌حسین غیپ پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفان، نعمت انقلاب اسلامی را یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند دانست و افزود: بعد از وجود امام عصر(عج) نعمتی بزرگ‌تر از انقلاب اسلامی وجود ندارد. انقلاب اسلامی هدیه‌ای از طرف خدای متعال است که بعد از گذشت سال‌ها از غیبت امام معصوم به دست حکیم فرزانه، مرجع تمام عیار و عارفی واصل و پیوسته آن را رقم زد.

آغاز به کار همایش «تعالی اساتید و نخبگان بسیجی حوزه علمیه» در مشهد
وی با بیان اینکه علما در طول تاریخ برای اینکه مردم تحت حاکمیت دین خدا تنفس کنند، تلاش‌های زیادی کردند اما موفق نشدند، افزود: علمایی مانند شیخ فضل‌الله نوری دار زده شدند، علمایی تبعید شدند و زندگی‌شان وقف مبارزه شد اما خداوند تقدیر کرد حکومت در دوره ما شکل بگیرد.
وی با اظهار این مطلب که بعد از انقلاب کبیر فرانسه، تفکری لیبرالیستی که داعیه حکومت داشت، مسلط شد، ادامه داد: این تفکر به کشورهای اسلامی نیز سرایت کرد و کشورهای اسلامی نوع اداره جامعه‌شان را از لیبرالیسم گرفتند اما امام خمینی(ره) این بساط را بر هم زد.
وی با بیان اینکه بر هم زدن دستگاهی که قرن‌ها پیش شکل گرفته بود، باعث شد امام و انقلاب دشمنان زیادی پیدا کنند، اضافه کرد: منافقان بخشی از دشمنان بودند که نه تنها به سراغ علما رفتند بلکه در بین عموم مردم نیز فعالیت کردند. ما جنایات آن‌ها را در شهادت شهید صدوقی، شهید قاضی طباطبایی، شهید بهشتی، شهید رجایی، شهید باهنر و مردم کوچه و خیابان دیدیم؛ منافقان پیاده نظام دشمن هستند که مدتی اخیر هم با پول آمریکا، عربستان، اسرائیل و ... عده‌ای را برای مقابله با نظام اسلامی جمع کردند که 70 درصدشان ایرانی نبودند و 30 درصدشان دارودسته خودشان بودند و در آن جلسه به سخنرانان پول‌ها کلانی پرداخت کردند.
وی با اشاره به دفاع از کشور با دست خالی در دوران دفاع مقدس، بیان کرد: دوران جنگ واقعاً دوران غربت اسلام بود؛ فیلم‌های دفاع مقدس روزهای خوب جبهه را نشان می‌دهند. در آن زمان امکاناتی نداشتیم اما مردم به یمن اسلام ایستادند.
غیب پرور با اشاره به جنگ اقتصادی، تهاجم فرهنگی و ... به عنوان برخی دیگر از دشمنی‌ها با انقلاب اسلامی، اضافه کرد: از روزی که انقلاب شکل گرفت دشمن تمام قد در مقابلش ایستاد و یک لحظه هم کوتاه نیامد و با وجود تمام دشمنی‌ها و سختی‌هایی که ملت متحمل شده است، انقلاب واقعاً نه تنها درجا نزده بلکه پیشرفت هم کرده است.

انتهای پیام

نظر شما