شناسهٔ خبر: 26777512 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جهان‌اقتصاد | لینک خبر

پرونده فساد خودرویی وارد فاز جدیدی شد

صاحب‌خبر -

با احضار و ممنوع الخروجی برخی مسئولان

گروه تولید-پس از دستور رییس جمهور مبنی بر برخورد قاطع با پرونده فساد خودرویی اخیر، با احضار، بازداشت و ممنوع الخروجی برخی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد فاز جدیدی شد.   

به گزارش جهان اقتصاد، شب دوشنبه، رییس قوه قضاییه با اشاره به موضوع مهم مقابله با فساد در کشور، دستور اخیر رئیس جمهوری به دستگاه های اجرایی در زمینه تخلفات مربوط به واردات خودرو و درخواست او از قوه قضاییه برای برخورد با متخلفان را مثبت ارزیابی کرد و در عین حال گفت: ذکر این نکته لازم است که دستگاه قضایی از مدت ها قبل توسط سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع ورود کرده بود. سازمان بازرسی ضمن اعلام جرم، این پرونده را به دادستانی ارجاع داده بود و دادستانی تهران نیز در روزهای اخیر، اقداماتی را در این زمینه صورت داده است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به برخی اقدامات قضایی صورت گرفته در این مورد تصریح کرد: در جریان تحقیقات صورت گرفته، برخی از مدیران و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با این پرونده، ممنوع الخروج، احضار و بازجویی شده اند و بررسی ها همچنان ادامه دارد. علاوه بر این، مدیران برخی شرکت های واردکننده خودرو احضار شده اند و پرونده آنان نیز در مرحله تحقیقات است. در خصوص شرکت هایی که با ارز دولتی اقدام به واردات گوشی تلفن همراه کرده بودند نیز برخی مدیران این شرکت ها احضار شده اند و تحقیقات ادامه دارد.

آملی لاریجانی به وجود برخی تناقضات در موضوع تخلفات واردات خودرو اشاره کرد و افزود: در این زمینه تناقض های عجیبی میان اظهارات دستگاه های اجرایی وجود دارد. از یک طرف، وزارت صنعت مدعی است که ثبت سفارشی صورت نگرفته و از سوی دیگر، گمرک می گوید ما بدون ثبت سفارش مجوز واردات نمی دهیم و همه می دانند که واردات خودروها صورت گرفته. این تناقض ها نشان می دهد که مشکلی در روند واردات این تعداد خودرو وجود داشته و دستگاه قضایی مشغول بررسی این موضوع است.

**احضار مسئولان وزارت صنعت ادامه دارد

رئیس کل دادگستری استان تهران نیز در گفتگویی با مهر از احضار تعداد دیگری از مسئولان وزارت صنعت و معدن، در روزهای آینده در رابطه با پرونده واردات خودرو خبر داد.

غلامحسین اسماعیلی در خصوص بررسی ویژه پرونده های مربوط به بازار مسکن، ارز، خودرو و تلفن همراه گفت: از مدتی قبل، شعبه و قاضی ویژه ای برای این کار تعیین شده و این پرونده ها با دقت در حال بررسی است.این مقام قضائی افزود: در رابطه با پرونده واردات خودرو تعدادی از مدیران و مسئولان وزارت صنعت ممنوع الخروج شدند.

وی از احضار تعدادی از مدیران این وزارت خانه خبر داد و گفت: تعدادی روز گذشته(دوشنبه) احضار شدند و تعدادی هم روز سه شنبه، احضار ها و بررسی ها در این پرونده همچنان ادامه دارد.علاوه بر این، مدیران برخی شرکت های واردکننده خودرو احضار شده اند و پرونده آنان نیز در مرحله تحقیقات است.در این پرونده تا کنون بازداشتی نداشتیم.

‌**رسیدگی به پرونده قاچاق خودرو وارد فاز جدیدی شد

‌ایسنا نیز در گزارشی که به این موضوع اختصاص داد آورده است: رسیدگی به پرونده قاچاق خودرو وارد فاز جدیدی شد که شروع آن توسط پلیس هرمزگان کلید خورد.

‌در پی انجام قاچاق سازمان‌یافته خودرو در هرمزگان که با هوشیاری نیروی انتظامی استان و کشف ۴۲۴ دستگاه خودرو در اواخر سال ۹۶ انجام شد، این پرونده جهت سیر مراحل قانونی در اختیار مرجع قضائی قرار گرفت.

به گفته سردار ملکی فرمانده ‌انتظامی استان هرمزگان در بررسی اولیه که توسط پلیس صورت گرفت، تعداد ۴۲۴ دستگاه خودرو که با جعل اسناد انجام شد و حتی ۱۰۵ دستگاه از این خودروها بدون پته‌های گمرکی ترخیص شده بودند که اقدامات پلیسی در آن زمان منجر به دستگیری ۷ متهم شد.

پس از اعلام این خبر بود که تائید و تکذیب از سوی سازمان‌ها و نهادهای مختلفی شروع شد و مسئولین متعدد در بخش‌های دولتی و نیز تعدادی از نمایندگان مجلس عکس‌العمل‌های زیادی در پیگیری موضوع نشان دادند و بعضاً در برخی موارد نیز نهادهایی پلیس را متهم به تشویش اذهان عمومی و مصاحبه زودهنگام کردند، اما در ادامه دیده شد که تعداد خودروهای قاچاق وارد شده به کشور به هزاران دستگاه افزایش پیدا کرد.

در آخرین اقدام نیز رئیس‌جمهور پس از دریافت گزارشی از وزارت صنعت و معدن، اطلاعات و امور اقتصادی و بازرسی ریاست جمهوری درباره وقوع تخلفات در واردات و فروش خودرو خارجی دستورات صریح به سه وزارتخانه و معاون حقوقی رئیس‌جمهور صادر کرد و از قوه قضائیه خواست که ترتیبی اتخاذ شود تا با دقت، سرعت و خارج از نوبت به این پرونده‌ها رسیدگی شود.

مقام معظم رهبری نیز در جلسه‌ای که به دعوت ایشان از رئیس‌جمهور و اعضای  هیئت دولت انجام شده بود، دستور رئیس‌جمهور برای برخورد با تخلفات در واردات خودرو را خوب خواندند و پیگیری تا حصول نتیجه این دستورها را خواستار شدند.

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما