شناسهٔ خبر: 26777342 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

کوهکن:

امکان تبدیل برخی دستاوردهای برجام به معیارهای کمی و اقتصادی و ریالی نیست

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: دو دیدگاه حمایتی کامل و انتقادی شدید، نگاه واقع‌بینانه‌ای نسبت به برجام نیست زیرا از قِبَل برجام دستاوردهایی داشتیم که شاید امکان تبدیل آنها به معیارهای کمی، اقتصادی و ریالی نباشد اما یکسری واقعیت ها را نمی توان در این میان منکر شد.

صاحب‌خبر -

محسن کوهکن در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به سالگرد انعقاد برجام میان گروه 5+1 و جمهوری اسلامی ایران و وجود سه نگاه درباره برجام در کشور گفت: نگاه افراطی در دفاع از برجام که اساسا دولتی‌ها و وزارت خارجه از ابتدا نسبت به آن داشتند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ادامه داد: نگاه بعدی که دقیقا طرف مقابل حمایتگران از برجام وجود دارد و آنها از ابتدا مخالف بوده و امضای برجام را هم یک خیانتی به کشور و انقلاب اسلامی می دانستند.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: معتقدم هر دو دیدگاه، نگاه واقع‌بینانه‌ای نسبت به برجام نبوده و نیست، از قِبَل برجام دستاوردهایی هم داشتیم که به معنی واقعی کلمه امکان تبدیل آنها به معیارهای کمی، اقتصادی و ریالی نباشد اما یکسری واقعیت ها را نمی توان در این میان منکر شد.

وی تاکید کرد: یادمان نرفته یک زمانی با شیطنت و بدجنسی آمریکایی‌ها و لابی صهیونیستی شان به سوی یک اجماع جهانی علیه کشورمان پیش رفتند، گویا در دنیا تنها ما هستیم که به انرژی هسته ای دست پیدا کرده ایم و می‌خواهیم با ساختن بمب اتمی دنیا را زیر و رو کنیم.

کوهکن بیان کرد: یکی از آثار برجام این بود که بعد از بدعهدی آمریکا و خروجشان از برجام، حتی نتوانستند مجامع جهانی و بین المللی را علیه ما بسیج کنند و ادله‌ای به دروغ درباره عدم پایبندی ایران به تعهداتش در برجام بیاورند تا برخی کشورها را با خود در این مسیر همراه کند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس افزود: بسیاری از کشورها در دنیا به دلیل حفظ منافع و مصالحشان از سیاست های آمریکا پیروی می کنند اما در بحث برجام با این کشور همراهی نکردند و این در عالم سیاست یک دستاورد مثبت برای کشورمان است.  

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستاورد بعدی برجام برای مردم اظهار کرد: در جمهوری اسلامی ایران که نظامی مبتنی بر ولایت فقیه است، ولی فقیه هوشیارانه، عمیق و مدبرانه تمامی مسایل را در مذاکرات و برجام پیش‌بینی کردند، از همان ابتدا اعلام کردند که اعتمادی به آمریکایی‌ها نیست و از آنها تضمین‌های لازم را دریافت کنید.

وی ادامه داد: قبل از پذیرش برجام قشری از جامعه بعضا انتقادهای محترمانه‌ای به جایگاه مقام معظم رهبری داشتند و اعلام می کردند که تا چه زمانی باید در مقابل آمریکا سخت‌سری و تعصب به خرج دهیم اما امروز هر کسی در کشور با هر عقیده و نظری نمی‌گوید بنشینیم و با آمریکا مذاکره کنیم.

کوهکن تصریح کرد: شاید برخی افراد مرعوب شده به دلایل منافع حزبی، گروهی و باندی نامه ای برای مذاکره با آمریکا بنویسند اما وقتی حتی بازخورد این نامه در میان هم حزبی های خودشان منفی است یعنی دیگر برروی بحث مذاکره با آمریکا خط قرمزی کشیده شده است.  

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ضمن انجام توصیه ای به مسئولان هر سه قوه گفت: نهایتا نگاه آنها به فرمایشات و تحلیل های واقع بینانه و صحیح مقام معظم رهبری در بخش های مختلف باشد به طور مثال ایشان بحث اقتصاد مقاومتی را در چه سالی مطرح کردند اگر همین موضوع را هر سه قوه بسیار جدی دنبال می کردند امروز در مقابل تحریم ها بسیار مقاوم تر بودیم.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته برجام یک تجربه تلخی هم داشت اگر یک نفر در درون حاکمیت یا بخشی از یک قوه با نگاه افراطی به اقدام و عملی در سیاست خارجه مانند برجام نگاه می‌کند، دولتمردان باید حواسشان باشد که احترام منتقدان خود را در داخل حفظ کرده و بجای پرخاشگری پاسخ منطقی دهند.

وی تاکید کرد: متولیان امر سیاست خارجی باید بدانند که آنها می توانند از اظهارات منتقدان خود در مجلس و قسمت های دیگر برای بالا بردن قدرت چانه زنی در مذاکراتشان با کشورهای غربی استفاده کنند./

پایان پیام

نظر شما