شناسهٔ خبر: 26777041 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

تهران در جمع ۵۰ شهر برتر فناوری و نوآوری جهان

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری اعلام کرده پایتخت ظرفیت آن را دارد که جزو ۱۰ شهر برتر نوآوری جهان شود

صاحب‌خبر -

تهران نبض تپنده اکوسیستم استارتاپی کشور است؛ این را تجمع مجتمع‌‌های نوآوری، پردیس‌های فناوری و شتاب‌دهنده‌ها اثبات می‌کنند. پایتخت کشور به همین‌خاطر به گفته سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در جمع ۵۰ شهر برتر فناوری و نوآوری جهان قرار دارد و درصورت فراهم شدن زیرساخت‌ها حتی می‌تواند خودش را به جمع ۱۰ شهر اول دنیا برساند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری روز گذشته در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری معاونت فناوری ریاست‌جمهوری و سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به ارتقای 10رتبه‌ای جایگاه کشورمان در شاخص‌های جهانی نوآوری (Gii) گفت: این ظرفیت وجود دارد که جایگاه ایران بیش از پیش در شاخص‌های جهانی نوآوری ارتقا پیدا کند که مهم‌ترین لازمه این موضوع، ایجاد محیط مساعد کسب‌وکار برای نیروی انسانی خلاقی است که در کشور تربیت می‌شود.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، ستاری با بیان اینکه حضور پایتخت کشورمان در جمع ۵۰ شهر برتر فناوری و نوآوری جهان نشان‌دهنده ظرفیت بالای این شهر برای بدل شدن به پایتخت فناوری و نوآوری است، تأکید کرد: تهران دارای ظرفیت خارق‌العاده‌ای است که جزو ۱۰ شهر برتر در حوزه فناوری و نوآوری باشد و به بهترین شکل شکوفه‌های نوآوری پایتخت در مسیر نوآوری و فناوری بارور شوند.
به اعتقاد معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری برای ارتقای مناسب و بیشتر کشور در حوزه شاخص‌های جهانی نوآوری، باید تمامی شاخص‌های این حوزه ارتقا یابد و بهبود محیط کسب‌وکار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها مهم‌ترین لازمه جهش در شاخص‌های جهانی نوآوری است.
به‌گفته ستاری، اکنون بیش از هر زمان دیگری اقبال عمومی نسبت به استارتاپ‌های حوزه خدماتی افزایش یافته و فضای سنتی کسب‌وکار جای خود را به نوآوری این کسب‌وکارها داده است. او گفت: عمده دلیل استقبال و گرایش مردم به استارتاپ‌های خدماتی این است که این کسب‌وکارها با خلاقیت و نوآوری خود خدمات را طوری به مردم ارائه می‌کنند که از حیث اعتماد، سطح دسترسی به کیفیت مطلوب و مطابق خواسته آنهاست.
ستاری میدان دادن به کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارتاپی را سیاستی برای موفقیت در ارائه خدمات مطلوب مردم دانست و گفت: این الگوی موفق در حوزه بانکداری موجب شد تا بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان تراکنش مالی توسط استارتاپ‌ها صورت بگیرد و براساس یک الگوی مناسب توسط بانک مرکزی و اعتماد به جوانان کشور این الگوی موفق پیاده‌سازی‌ شد و نه‌تنها خدمات مطلوبی را به مردم ارائه کرد، بلکه بانک‌ها نیز علاقه‌مند شدند در این عرصه سرمایه‌گذاری کنند.

مشکلات پیش‌رو 
معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اکنون برای حل مشکلات بیمه‌ای استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا تفاهمنامه‌ای را با سازمان تأمین اجتماعی امضا کرده است. این تفاهمنامه همکاری در راستای بهبود فضای کسب‌وکار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی و همچنین حمایت‌های بیمه‌ای از فعالان این حوزه به امضا رسیده و براساس آن فعالان دانش‌بنیان و استارتاپی از معافیت‌های بیمه‌ای بهره‌مند می‌شوند.
به‌گفته ستاری اما برای توسعه نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان به 6 زیرساخت نیاز است که شامل مالیات، گمرک، بیمه، محیط کسب‌وکار، سربازی و اعتماد به جوانان به‌عنوان کارآفرینان آینده می‌شود.

سنتی‌ها به سمت استارتاپ‌‌ها بیایند
تعارض میان کسب‌وکارهای سنتی و نوپا در کشور ما همچنان پررنگ است اما معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری عقیده دارد که کسب‌وکارهای سنتی باید سراغ روش‌های مدرن بیایند. به‌عنوان نمونه، او حرکت از بانکداری سنتی به مدرن را ازجمله مثال‌های موفق فعالیت‌های نوآورانه می‌داند و می‌گوید: هم‌اکنون زمینه به‌گونه‌ای فراهم شده که بانک‌ها که زمانی با سیستم سنتی فعالیت می‌کردند، به‌دنبال سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها هستند و این نشان‌دهنده تعامل میان بخش سنتی با سیستم مدرن استارتاپی است.
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری پیش از این در گفت‌وگو با همشهری هم در این رابطه گفته بود که مقاومت بخش سنتی در مقابل استارتاپ‌ها بی‌فایده است و آنها در نهایت در مقابل استارتاپ‌ها می‌بازند. ستاری در این رابطه می‌گوید: بخش سنتی باید در استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کند. کسانی که در کسب‌وکار سنتی هستند باید بیایند و سرمایه‌گذاری خطرپذیر در این حوزه کنند. وقتی استارتاپی هفته‌ای ۱۰ درصد رشد دارد، چه حوزه سرمایه‌گذاری بهتر از این می‌خواهید؟ بخش سنتی اگر به این مسیر نیاید، قطعا شکست می‌خورد.

۲۵ میلیون حمله سایبری در دوره جام‌جهانی
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از خنثی‌کردن بیش از ۲۵‌میلیون حمله سایبری در زمان برگزاری جام جهانی در این کشور خبر داده است. به گزارش یورونیوز، پوتین که اندکی پس از برگزاری رقابت فینال مسابقات در دیدار با مقامات امنیتی روسیه سخن می‌گفت، اعلام کرد: در زمان جام جهانی، نزدیک به ۲۵ میلیون حمله سایبری و دیگر تخلفات در این کشور که به نوعی به جام جهانی مربوط بود، خنثی شده است. او درباره ماهیت این حملات جزئیات بیشتری ارائه نکرد اما گفت:‌ «پشت این پیروزی، آماده‌سازی بزرگی در زمینه‌های اطلاعاتی، تحلیلی و عملیاتی در کار بود. ما تمام قدرت خود را به‌کار گرفتیم و نهایت تمرکز را داشتیم.»


 

نظر شما