شناسهٔ خبر: 26776831 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

منابع کردی خبر دادند

توافق ترکیه و روسیه برای واگذاری «عفرین» به دولت سوریه

منابع کرد سوریه مدعی هستند که هم‌اکنون مذاکراتی بین ترکیه، روسیه و آمریکا در خصوص سرنوشت مناطق شمالی سوریه جاری است و مسکو و آنکار به توافق رسیده اند که منطقه عفرین را به دمشق تحویل دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع کردی می‌گویند مذاکرات سه‌جانبه بین ترکیه، روسیه و آمریکا به منظور تعیین سرنوشت مناطق تحت سیطره شبه نظامیان کرد در شمال سوریه جاری است.

به گزارش وب‌سایت خبری «دمشق» این منابع سه‌شنبه (امروز) به نقل از یک منبع کردی «آگاه» که نخواست نامش فاش شود، نوشتند که منطقه عفرین سوریه به زودی براساس توافق ترکی و روسی به دولت سوریه واگذار خواهد شد.

این منبع همچنین گفت که «یگان‌های کردی از این توافق آگاهی دارند و به دنبال تبلیغات رسانه‌ای برای این توافق هستند؛ گویا که خود آن‌ها متن این توافق را خواهند نوشت».

یک منبع کردی آگاه مدعی شد که دولت ترکیه مراکز نظارتی در عمق ۱۵ کیلومتری مرزهای سوریه ایجاد خواهد کرد و شبه نظامیان کرد «نیروهای دموکراتیک سوریه» را نیز از شرق رودخانه فرات اخراج خواهد کرد.

او گفت که همزمان با برافراشتن پرچم دولت سوریه در مناطق شرقی فرات، اداره محلی نیز در این مناطق اجرا خواهد شد.

آمریکا و ترکیه اواخر تیر ماه در مورد شهر «منبج» و مناطق حومه آن در استان حلب به توافق رسیدند که شبه نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک» این منطقه را تخلیه کردند تا نیروهای ترکیه و آمریکا مشترکا اداره این منطقه را برعهده بگیرند.

خبرگزاری رویترز به نقل از شورای نظامی منبج دوشنبه (دیروز) نوشت که آخرین گروه شبه نظامیان یگان‌های مدافع خلق شهر منبج را که غالب ساکنان آن عرب است، این شهر را ترک کرده‌اند.

دولت سوریه هرگونه توافق کشورهای آمریکا و ترکیه را که بدون موافقت دمشق در سوریه حضور دارند، مردود می‌داند و توافق آنکارا و واشنگتن در مورد منبج را محکوم می‌کند.

دولت ترکیه به کمک گروهک «ارتش آزاد» طی دو سال گذشته با دو عملیات به نام‌های «سپر فرات» و «شاخه زیتون» توانست مناطق جرابلس تا اعزاز را از گروه تروریستی داعش و منطقه «عفرین» را از شبه نظامیان کرد به اشغال خود درآورد.

ترکیه یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ)را امتداد گروهک حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که گروهکی تروریستی است، می‌داند و بارها درباره قدرت گیری آن‌ها در شمال عراق و شمال سوریه هشدار داده است.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها:

نظر شما