شناسهٔ خبر: 26776707 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ابنا | لینک خبر

آیت‌ الله موسوی جزایری:

به عملکرد دانشگاه ادیان و مذاهب غبطه می‌خورم/ اسلام را در سطح جهان معرفی کنیم

ابنا

خداوند اسلام را فقط برای منطقه خاصی نفرستاد، بلکه برای کل دنیا فرستاد. از ویژگی‌های این دین مبین این است که اگر خوب به دنیا عرضه شود، هرآینه جایگاه جهانی خودش را پیدا خواهد کرد. انقلاب اسلامی این فرصت را به ما داده است و دین، نظام، انقلاب و مذهب ما به دنیا معرفی شد و در دنیا مطرح شد. الان فرصت خاصی است که امثال آقای نواب باید آستین بالا بزنند و قهرمانانه وارد میدان شوند و این وظیفه الهی را در جهت معرفی اسلام عزیز و اسلام ناب محمدی و این مذهب حق و این انقلاب اسلامی که در خدمت همه مستضعفین جهان است، به جای آورند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ آیت‌ا لله «موسوی جزایری» عضو مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با حضور در دانشگاه ادیان و مذاهب با حجت‌الاسلام والمسلمین «سید ابوالحسن نواب» دیدار و گفت‌وگو کرد.

در ابتدای این دیدار، رییس دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن خوش‌آمدگویی به فعالیت‌های آیت‌الله موسوی جزایری در استان خوزستان از دوران پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون اشاره کردند و گفتند: ایشان از استوانه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند و از بقیه‌السلف و بقیه‌الماضین ائمه محترم منسوب از سوی حضرت امام(ره) نماینده ایشان در استان خوزستان به شمار می‌روند. اکنون هم به عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان و نگه‌دارنده سنگر اسلام و انقلاب و دفاع مقدس در آن خطه خونین هستند.

وی افزود: ایشان به‌حق از افتخارات نظام اسلامی هستند و سال‌های سال با استقامت و تلاش بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر این استان را از حوادث و بلایا و مشکلات زیادی حفظ کرده و نگذاشته‌اند این استان در دام هیچ دشمن داخلی و خارجی بیفتد. هم در زمان جنگ سنگربان و پاسدار تمام‌عیار آن استان بزرگ بودند و هم از سال 1368 تا کنون از این استان که هیچ‌گاه طمع دشمن از آن کم نمی‌شود، با همه وجود نگهبانی و حراست کرده‌اند. بنده به عنوان یک طلبه ناقابل به وجود چنین افسر بزرگی در این منطقه افتخار می‌کنم و توفیق داشته‌ام کراراً در حوزه معظم ایشان و موارد دیگر در خدمت ایشان باشم.

ریاست دانشگاه در ادامه گفتند:‌ ایشان دست به هر اقدام بزرگی که لازم بوده برای حفظ و صیانت فرهنگی از این استان به انجام رسانده است. بهترین حوزه علمیه را در استان ایجاد کرده‌اند؛ حوزه‌ای که درس و مباحثه و برنامه‌هایش از حوزه علمیه قم جلوتر است.

نواب ادامه داد: نکته دیگر این‌که ایشان حوزه‌شان را زنده و در بین مردم نگه داشته‌اند. طلاب این حوزه در ادارات و مساجد استان منتشر هستند. اینان طلابی نیستند که درس بخوانند و ذهن‌گرا باشند. طلابی هستند که هم از مردم هستند و هم برای مردم و هم میان مردم. روزها در حوزه مشغول هستند و شب‌ها در مساجد. واقعاً ‌حوزه بسیار نمونه و کم‌نظیری است.

وی افزود: علاقه وافر ایشان به درس و بحث به‌گونه‌ای بود که در زمان جنگ در سنگرها درس می‌دادند و درس و طلبگی را در سنگر جهاد هم تعطیل نکردند. بعد از انقلاب و جنگ برای صیانت فرهنگی از آن‌جا، هم دانشگاه تأسیس کردند و هم حوزه را با اقتدار اداره کردند. همه این‌ها افتخاری است برای نظام مقدس جمهوری اسلامی در آن خطه خونین.

در ادامه آیت‌الله موسوی جزایری درباره دانشگاه ادیان و مذاهب گفتند: در این‌جا با چشم‌انداز جدیدی مواجه شدیم. البته آوازه این دانشگاه به همه‌جا رسیده و ما هم مطلع و جزو علاقه‌مندان این دانشگاه هستیم، کما این که جزو ارادتمندان آقای نواب بوده‌ایم. حقیقتاً ‌مطالبی که درباره دانشگاه گفتید، بسیار شعف‌آور بود. بالاخره دین و مذهب و انقلاب ما جهانی است. خداوند اسلام را فقط برای منطقه خاصی نفرستاد، بلکه برای کل دنیا فرستاد. از ویژگی‌های این دین مبین این است که اگر خوب به دنیا عرضه شود، هرآینه جایگاه جهانی خودش را پیدا خواهد کرد. انقلاب اسلامی این فرصت را به ما داده است و دین، نظام، انقلاب و مذهب ما به دنیا معرفی شد و در دنیا مطرح شد. الان فرصت خاصی است که امثال آقای نواب باید آستین بالا بزنند و قهرمانانه وارد میدان شوند و این وظیفه الهی را در جهت معرفی اسلام عزیز و اسلام ناب محمدی و این مذهب حق و این انقلاب اسلامی که در خدمت همه مستضعفین جهان است، به جای آورند. الان این فرصت برای ما مغتنم است. الان غبطه می‌برم به عملکرد ایشان و دانشگاه ادیان و مذاهب و خدمات شایسته‌ای که در معرفی اسلام در سطح جهان انجام داده‌اند. امروز آمده‌ایم تا از خدمات شما و هیئت علمی و دیگر دوستان که در این راستا تلاش می‌کنند، مطلع شویم و هم ببینیم ابعاد این کار تا کجا است و سنگ بنای یک همکاری را بگذاریم.

نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان در ادامه گفت:‌ اگر بخواهیم ارتباط سالم و سازنده با کل دنیا و ادیان عالم برقرار کنیم، ناگزیریم ادیان دیگر را خوب بشناسیم. بالاخره ادیان دیگر هم نقاط مثبتی دارند و ما باید آنها را بشناسیم و در صدد مقایسه برآییم و برتری دین اسلام را به اثبات برسانیم. این‌ها وظیفه دینی ما است. اما اگر بخواهیم در حالی که هیچ شناختی نداریم، با دیگر ادیان ارتباط برقرار کنیم، این کار شدنی نیست و قهراً‌ این ارتباط به شکست منجر خواهد شد.

نماینده استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری هم‌چنین گفت: شما در صدد برآمده‌اید که انقلاب، نظام و اسلام را در عرصه جهان به شکل بسیار خوبی معرفی کنید و ارتباط ما را با کل دنیا و ارباب ملل و نحل برقرار کرده‌اید. ان‌شاء‌الله مأجور هستید و وظیفه شرعی خود را انجام داده‌اید و مردم باید قدردان باشند. ما هم این تعهد را به جنابعالی می‌دهیم که در کنار شما باشیم و این را وظیفه خود می‌دانیم، چراکه معتقدیم کار شما، یک کار اساسی است. با اعتقاد به این‌که این، یک کار بسیار اساسی است و این هدف، یک هدف بزرگ و مقدس است و ما هم می‌خواهیم سهمی در آن داشته باشیم.

آیت‌الله موسوی جزایری گفت: ما در استان خوزستان حوزه علمیه مفصلی داریم و پنج هزار طلبه برادر و بیش از چهار هزار طلبه خواهر در این حوزه مشغول به تحصیل هستند. این طلاب هم در سنگر مساجد و هم در سنگر مدارس، دانشگاه‌ها، ادارات و نهادها بسیار فعال هستند و حوزه‌ای است جوان، پرتحرک و به‌روز. دانشگاه امیرالمؤمنین هم دارای سه دانشکده و بیش از 300 دانشجو در مقاطع مختلف است.

ایشان درباره وضعیت خاص استان خوزستان از لحاظ قومیتی و مذهبی گفت: باید در مسئله تهاجمات فرهنگی خاصی که در آن منطقه وجود دارد، فعال باشیم و هستیم. با برادران اهل‌سنت در سطح کشور و منطقه کمال ارتباط حسنه را داریم. منتهی جریان وهابیت وضعیت خاصی دارد و نباید کل برادران اهل‌سنت را با آنان قیاس کنیم، چراکه مبتلا به یک قضاوت غیرمنصفانه می‌شویم. در میان علما و دانشگاهیان اهل‌سنت نیروهای هم‌فکر و همراه و متدین بسیاری هست. منتهی با یک تهاجم از سوی وهابیت مواجهیم و حقیقتاً ‌با ما می‌جنگند و ما هم مجبور به دفاع هستیم. این‌ها وقتی وارد می‌شوند، با کار فرهنگی شروع می‌کنند که مقدمه تروریسم است و آخرش به تربیت تروریست می‌رسد و مردم را به جان هم می‌اندازند. این برای ما غیر از ضرر و خطر چیزی ندارد. ما از اقدامات این‌ها بیزار هستیم. سرچشمه آن هم معلوم است. ولی ما با برادران اهل‌سنت‌مان بسیار ارتباط خوب و صمیمانه‌ای داریم. کما این‌که در مسافرت‌هایی که کشورهای خارجی داشته‌ایم، برادران اهل‌سنت بسیار استقبال و احترام کردند. مثلاً‌ در سفری به مالزی، ما را به دانشگاهی دعوت کردند. مذهب‌شان شافعی بود و ما هم از شافعی و دیوان شافعی یاد کردیم و اشعاری از وی خواندیم که بسیار استقبال کردند.

در داخل استان هم یک کار چهل ساله انجام داده‌ایم و کوشیده‌ایم روابط حسنه‌ای بین اقوام مختلف در داخل استان ایجاد کنیم. این اتفاق افتاده است و اکنون سران قبایل مختلف از عرب و لر گرفته تا دیگران با یکدیگر ارتباط نزدیک دارند و در حل مسائل مختلف به یاری یکدیگر می‌روند.

در پایان این دیدار مقرر شد تفاهم‌نامه همکاری بین دانشگاه ادیان و مذاهب و دانشگاه امیرالمؤمنین در زمینه ایجاد رشته‌های جدید و تبادل استاد به‌خصوص در حوزه وهابیت‌شناسی به امضا برسد.

این دیدار عصر روز پنجشنبه 21 تیرماه 1391 به انجام رسید. در این دیدار تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشگاه نیز حضور داشتند.

..................................
سرویس نهادهای دینی و اهل بیتی/ فخرآذر

.................................
پایان پیام/ 101

نظر شما