شناسهٔ خبر: 26776018 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

امضای تفاهم‌نامه همکاری ستاد توسعه زیست فناوری با دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

تفاهم‌نامه‌ای بین ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه شهید رجائی به امضای دو طرف رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در راستای تحقق آرمان‌های ملی سند توسعه زیست‌فناوری در به‌کارگیری فناوری زیستی و همچنین اهداف کلان سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش با موضوع بهسازی و تحول در نظام برنامه‌ریزی آموزشی، به‌منظور گسترش همکاری درزمینه ترویج زیست‌فناوری، تفاهم‌نامه‌ای بین ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه شهید رجائی به امضای دو طرف رسید.

این تفاهم نامه که در روز شنبه 23 تیرماه 1397 در محل سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه شهید رجائی به امضای حمیدرضا عظمتی، رئیس دانشگاه و مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری رسید، با موضوع برنامه­ ریزی جهت استفاده بهینه از توانمندی­ های علمی و قانونی موجود در ستاد و توانمندی­ های علمی و آموزشی موجود در دانشگاه به‌منظور دستیابی به موارد علمی تدوین شد.

همکاری در راستای معرفی و ترویج مفاهیم و کاربردهای زیست‌فناوری به‌عنوان فناوری کلیدی در جهت دستیابی به توسعه پایدار در جامعه به‌ویژه در بین دانش‌آموزان، دانشجویان و دبیران آموزش ‌و پرورش، همکاری مشترک در جهت تقویت فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه زیست‌فناوری، بسترسازی و برنامه‌ریزی در جهت توسعه رویکردهای آموزشی خلاقیت محور در حوزه زیست‌فناوری، فراهم کردن بستر شکوفایی استعدادهای دانشجویان و دبیران در حوزه زیست‌فناوری و زمینه‌سازی جهت هدایت آنان در اشتغال‌زایی، انگیزه بخشی به دبیران در راستای شرکت در فعالیت‌های پژوهشی و فراهم کردن بستر آشنایی دانشجویان،اساتید دانشگاه، مسئولین و صاحبان صنعت با اولویت‌های زیست‌فناوری، هدایت دستاوردهای پژوهشی حوزه زیست‌فناوری به‌منظور برطرف نمودن نیازها و مشکلات کشور، کمک به تجاری‌سازی علوم‌زیستی از طریق ارائه آموزش‌های تخصصی و فوق‌تخصصی، زمینه سازی برای برقراری ارتباط موثر دانشگاه و صنعت در حوزه زیست فناوری، همکاری راه‌اندازی رشته آموزش زیست فناوری در راستای توسعه زیرساختی در سطح آموزش ­و پرورش و دانشگاه و همکاری در راستای بازنگری کتب درسی در راستای ترویج زیست فناوری از جمله این موارد است.

حمیدرضا عظمتی، رئیس دانشگاه شهید رجایی در ابتدای این نشست، ضمن ابراز خرسندی از شکل گیری تعامل سازنده میان ستاد توسعه زیست فناوری و دانشگاه شهید رجایی گفت: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دارای 240 عضو هیات علمی است که از این تعداد 75 نفر دارای درجه دانشیاری به بالا هستند. با توجه به پتانسیل بالای دانشگاه در حوزه های فنی و مهندسی، تعامل تحقیقاتی با ستادهای توسعه فناوری می تواند منجر به برکات فراوانی برای کشور و دانشگاه شود.

وی ضمن تاکید بر اهمیت دانشگاه شهید رجایی در تربیت نسل بعدی معلمان و متولیان آموزش و پرورش افزود: دانشجویان دانشگاه شهید رجایی با توجه به سیاست بومی گزینی وزارت آموزش و پرورش، از همه شهرها و نقاط مختلف کشور انتخاب می شوند و در صورت آموزش مناسب می توانند برای هر منطقه منشا برکات بسیاری باشند.

در ادامه قانعی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، ضمن تشکر از تلاش های اساتید و فعالین حوزه فناوری در دانشگاه شهید رجایی گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حل مشکل اتصال دانشگاه به صنعت شکل گرفته است که از ستادهای توسعه فناوری مختلفی تشکیل شده است و ستاد توسعه زیست فناوری، یکی از این ستادها است. با این
تفاوت که این ستاد، قبل از تشکیل معاونت علمی نیز وجود داشته است و حتی قرار بر این بوده است که معاون اول رئیس جمهور مسئول اداره آن باشد. چرا که فناوری زیستی به عنوان فناوری ای شناخته شده است که می تواند تراز اقتصادی کشور را به کلی جابجا نماید.

قانعی با تاکید بر اهمیت روزافزون زیست فناوری در سطح جهان خاطر نشان کرد: ستاد توسعه زیست فناوری یک ماموریت اقتصادی دارد و آن اینکه تا 1404 سه درصد بازار جهانی در حوزه زیست فناوری را برای ایران محقق کند. این عدد، چیزی در حدود 30 میلیارد دلار تخمین زده می شود. در حال حاضر تنها نیم درصد بازار جهانی را در اختیار داریم که برای نیل به هدف فوق، نیاز به برنامه ریزی دقیقی است. سعی کرده ایم که از هر بخش، فعالان نخبه برای همکاری با ستاد انتخاب شوند.

وی سپس به تشریح فعالیت های ستاد پرداخت و افزود: در بحث دانش آموزی پیشرفت بسیاره خوبی داشته ایم، به نحوی که ما 5 سال قبل در اولین جشنواره دانش آموزی 100 اثر داشتیم و امسال این آثار به 6000 عدد رسیده است. معلمین در این افزایش نفوذ، تاثیر زیادی داشته اند. امسال هم این جشنواره را برگزار خواهیم کرد. ما به دنبال این هستیم که تراز کار زیست فناوری از دانشگاه به مدرسه منتقل شود.

قانعی با مهم شمردن نقش دانشگاه شهید رجایی در تربیت معلمین آینده گفت: دانشگاه شهید رجایی نیز در حالت ایده آل می بایست معلمینی تربیت کند که فناور باشند و در فعالیت های تحقیقاتی نیز در پازل تقسیم کار ملی عمل نماید. بیشترین بچه هایی که جذب کشورهای خارجی می شوند در زیست فناوری مشغول می شوند؛ زیست فناوری فقط رشته بیوتکنولوژی نیست و تقریبا بیشتر رشته‌های مهندسی و پزشکی و علوم پایه در آن درگیر هستند.

قانعی، تقسیم کار ملی و توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای را از مهمترین راهبردهای لازم برای تحقق هدف‌گذاری برنامه های ملی برشمرد و گفت: باید طوری عمل کرد که کسی که در سواحل خلیج فارس است بتواند با زیست فناوری دریا آشنا شود و کسی که در یزد است از فناوری‌های شور ورزی آگاهی پیدا کند. باید افراد را طوری تربیت کرد که بتوانند مشکلات منطقه خود را حل کنند و ارزش افزوده اقتصادی ایجاد کنند.

قانعی، حسنی و هیات همراه در انتها از آزمایشگاه‌های زیست فناوری دانشکده مواد و علوم نوین دانشگاه شهید رجایی بازدید به عمل آوردند.
انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما