شناسهٔ خبر: 26775129 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

فولادگر در گفتگو با مهر:

نقشه راه داشته باشیم، اقتصاد کشور معطوف به مذاکرات خارجی نمی‌شود

رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی گفت: نقشه راه اقتصادی داشته باشیم، تمام موضوعات اقتصاد کشور معطوف به مذاکرات خارجی نمی شود.

صاحب‌خبر -

حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در جمع اعضای هیئت دولت، لزوم تدوین نقشه راه اقتصادی برای دولت را مهم‌ترین بخش فرمایشات رهبری خواند و گفت: سیاست‌های کلی در مقاطع مختلف توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است. بر اساس این سیاست‌ها، قوانینی وضع می‌شود و دولت برنامه‌های اجرایی آن را وضع می‌کند؛  در شرایط خاص اقتصادی باید بر اساس مقتضیات زمان، از سیاست‌های کلی، دستورالعمل‌هایی را در قالب نقشه راه اقتصادی استخراج کرد.

نقشه راه اقتصادی شامل راهکارهایی برای حل مشکلات اقتصادی کشور است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نقشه راه داشتن یعنی اینکه حاکمیت و دولت متناسب با مشکلات، راهکارهای برون‌رفت از آن را ارائه دهند.

رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر «گره نزدن مسائل اقتصادی کشور به مذاکرات خارجی» گفت: بسیاری از امکانات در اختیار مدیران، مردم و بخش خصوصی است؛ باید از این امکانات استفاده کرد و نباید همه مسائل اقتصادی کشور را به مذاکرات با اروپا گره بزنیم.  نقشه راه اقتصادی داشته باشیم، تمام موضوعات اقتصاد کشور معطوف به مذاکرات خارجی نمی شود.

وی ادامه داد: مسائل تحریم ۲۰ تا ۳۰ درصد در مشکلات اقتصادی تأثیرگذار است. ۷۰ تا ۸۰ درصد مشکلات اقتصادی کشور ناشی از مسائل مدیریتی است، بنابراین ۷۰ تا ۸۰ درصد راهکارهای حل مشکلات در اختیار مدیران و مسئولان داخلی است.

رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی گفت: دولت باید مسائل اقتصادی کشور که وابسته به مذاکرات با اروپا نیست را سریع‌تر جلو ببرد که شامل ۷۰ تا ۸۰ درصد مسائل اقتصادی است؛ برای آن ۲۰ تا ۳۰ درصد نیز باید دیپلماسی قوی داشته باشد و مذاکرات را ادامه دهد.

نمی توان بنیان های اقتصاد کشور را تا تعیین نتیجه مذاکره با اروپا متزلزل نگاه داشت

فولادگر افزود: نمی‌توانیم بنیان‌های اقتصادی کشور را متزلزل نگه داریم تا ببینیم برجام و پسابرجام چه می‌شود و مذاکره با اروپا به کجا می‌رسد.

وی تصریح کرد: بهبود فضای کسب و کار، ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به اقتصاد، برخورد قوه قضائیه با مفسدان، همه از مواردی است که در دست دولت است.

امنیت سرمایه‌گذاری و مبارزه با فساد، لازم و ملزوم یکدیگر هستند

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم مبارزه با فساد اقتصادی در شرایط تشدید تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی گفت: سرمایه‌گذاری نیازمند امنیت است، بنابراین امنیت سرمایه‌گذاری و مبارزه با فساد، لازم و ملزوم یکدیگر هستند؛ اینکه عده‌ای فکر می‌کنند امنیت سرمایه‌گذاری به این معناست که مبارزه با فساد انجام نشود، تفکر اشتباهی است. سرمایه‌گذار باید مطمئن باشد که در کشور فعالیت اقتصادی در مسیر صحیحش جواب می‌دهد و اگر افراد از مسیر فساد وارد شوند، موفق نخواهند شد.

فولادگر ادامه داد: اگر فساد در کشور وجود داشته باشد، همان سرمایه‌گذاری که می‌خواهد وارد کشور شود، سرمایه‌اش را از مسیر اصلی منحرف می‌کند تا از طریق فساد زودتر به سود برسد؛ امنیت سرمایه‌گذاری و مبارزه با فساد، لازم و ملزوم هم هستند.

وی با تأکید بر اینکه مبارزه با فساد باید از دستگاه‌های اجرایی آغاز شود، گفت: اگر مبارزه با فساد از دستگاه‌های اجرایی آغاز شود، هزینه کمتری دارد؛ فساد را در سرچشمه می‌توان خشکاند، اما اگر فساد دامن‌گیر شود، با هزینه‌های بیشتری باید با آن برخورد کنیم.

دولت نباید قائل به ملاحظه‌کاری برای مبارزه با فساد باشد

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: مقام معظم رهبری از دولت مطالبه کرده که در هر سطحی با فساد مقابله کند؛ یعنی دولت نباید قائل به اولویت‌بندی و ملاحظه‌کاری برای مبارزه با فساد باشد.

فولادگر اظهار داشت: مبارزه با فساد در هر سطحی موجب اعتماد مردم می‌شود. مردم زمانی که فساد را می‌بینند، اعتمادشان از بین می‌رود. سرمایه اجتماعی نظام مردم هستند. اگر این اعتماد متزلزل شود، سرمایه اجتماعی کشور را از بین می‌برد.

وی تصریح کرد: تنها راهکار برای اعتمادسازی، مقابله صریح و قاطع با فساد است و در مراحل بعدی ورود دستگاه‌های نظارتی و قوه‌قضائیه.

نظر شما