شناسهٔ خبر: 26774396 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

ترامپ در کنار پوتین از همه چیز گذشت

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی نوشت، نمایشی که در هلسینکی به راه افتاد علنا نشان‌دهنده تمایل دونالد ترامپ به زیر پا گذاشتن نظرات مشاورانش و ترس از این بود که تحت فشار گذاشتن پوتین شاید پیروزی انتخاباتی خودش را تحت‌الشعاع قرار دهد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری ایسنا: روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت، مقام‌های دولت واشنگتن امید داشتند که شاید، فقط شاید، نشست دوشنبه میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پایان متفاوت‌تری داشته باشد؛ بدون کنفرانس بی‌قید ۴۶ دقیقه‌ای که ترامپ به اف‌بی‌آی کشور خودش در خاک یک کشور بیگانه بتازد و به گرمی روسیه رقیب را ستایش کند.

به گفته یک مقام مطلع که خواست نامش فاش نشود، کارکنان ترامپ پیش از این نشست حدود ۱۰۰ صفحه از اطلاعاتی که هدفشان نشان دادن موضع سرسختانه علیه پوتین بود، در اختیار او قرار دادند، اما رئیس‌جمهوری آمریکا ترجیح داد اکثر آن‌ها را نادیده بگیرد. به گفته این فرد مطلع، اظهارات ترامپ با طرح اولیه آن‌ها مغایرت زیادی داشت.

یک فرد مطلع دیگر هم گفت: همه اطرافیان ترامپ از او خواستند تا موضع قاطعی علیه پوتین اتخاذ کند. پیش از نشست دوشنبه مشاوران ترامپ در تمامی حوزه‌ها از الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه تا مداخله آن در انتخابات آمریکا اطلاعاتی در اختیار او قرار دادند، اما ترامپ یک تصمیم لحظه آخری گرفت تا به سبک خودش نشست را مدیریت کند.

ترامپ در بخشی از گفتارهایش با اشاره به تنش‌ها با روسیه گفت: گمان می‌کنم ایالات متحده احمق بوده است. معتقدم همگی ما احمق بوده‌ایم. صریح بگویم ما باید خیلی وقت پیش این گفتگو را می‌داشتیم، قبل از آنکه من زمام امور را به دست بگیرم.

در نهایت اینکه عملکرد ترامپ در کنار رئیس کرملین، به نظر شبیه گشتی در میان تئوری‌های توطئه جنجالی، توئیت‌ها و بدیهه گویی‌های او درباره روسیه بود. این نمایشی که در هلسینکی به راه افتاد همچنین بیانگر تمایل ترامپ برای بی‌اعتنایی به مشاوران؛ تمایلش به نقض دستاورد‌های جامعه اطلاعاتی خودش درباره مداخله در انتخابات ۲۰۱۶ و ترس از این بود که تحت فشار گذاشتن پوتین شاید تردیدی در پیروزی انتخاباتی خودش ایجاد کند.

منابع مطلع همچنین گفتند، طی دو روز اقامت ترامپ در اسکاتلند متوجه شدند که قرار نیست اوضاع طبق برنامه پیش برود. به گفته یک مقام کاخ سفید، رئیس‌جمهوری آمریکا در آن دو روز همواره غر می‌زد و از اعلام جرم وزارت دادگستری علیه ۱۲ افسر اطلاعاتی روس به اتهام مداخله در انتخابات ۲۰۱۶ گلایه داشت. این مقام گفت، زمانبندی این اعلام جرم حساب شده بود تا به لحاظ سیاسی به او لطمه وارد شود. او همچنین علنا گفت: ترجیح می‌داد با پوتین دیدار کند تا اینکه به نشست رهبران ناتو در بروکسل برود. این مقام کاخ سفید افزود: او نشست با کیم جونگ اون را هم خیلی دوست داشت. او معتقد است که می‌تواند با این افراد چشم در چشم بنشیند و معامله کند.

به گفته دیپلمات‌های مطلع از گفت‌وگوها، مقام‌های کاخ سفید پیش از نشست با پوتین در هلسینکی، مکررا به متحدان اروپایی می‌گفتند که "نگران نباشید، توافقی میان پوتین و ترامپ انجام نمی‌شود. هیچ وعده‌ای به او داده نمی‌شود که تهدیدی برای توازن قدرت در این قاره باشد. "، اما این مقام‌ها پس از پخش زنده کنفرانس خبری ترامپ دیگر نمی‌توانند چنین تضمین‌هایی بدهند چرا که رئیس‌جمهوری آمریکا علنا برنامه‌های تیم خودش را زیر پا گذاشت. یک مقام اروپایی اذعان کرد که نمی‌توان به تضمین‌های مشاوران ترامپ تکیه کرد. او گفت: این افراد بر واقعیت کنترلی ندارند.

ترامپ در چند قدمی پوتین که نمی‌توانست شادی‌اش را پنهان کند، ایستاد و اف‌بی‌آی، هیلاری کلینتون، دموکرات‌ها و سایرین را به باد انتقاد گرفت و گفت که "هم روسیه و هم ایالات متحده" مسؤول افت روابط میان دو کشور هستند. مشاوران ترامپ می‌گویند: ترامپ به شدت از دیدگاه منفی دولتش نسبت به نشست با پوتین ناراضی بود و خواستار نشستی رو در رو بود تا اطلاعات آن به بیرون درز نکند. به گفته یک مقام ارشد کاخ سفید، اظهارات علنی ترامپ "لحن کاملا مخالفی داشت. "

مقام‌های دولتی گفتند، تیم امنیت ملی ترامپ شامل جان بولتون و مایک پامپئو از او خواسته بودند تا موضع قاطعی علیه پوتین بگیرد و رهبر روسیه را از جنبه منفی‌تری بنگرد. اظهارات ترامپ در هلسینکی با محکومیت‌های فراوانی از جمله از جانب حزب جمهوری‌خواه خودش مواجه شد.

نظر شما