شناسهٔ خبر: 26773736 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

آغاز به کار بنیاد طب ایرانی

بنیاد طب ایرانی به عنوان یک سازمان مردم نهاد غیر دولتی و غیر انتفاعی با حمایت ها و کمک های مردمی و خیرین و واقفین فعالیت می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از روابط عمومی خیرین سلامت، بنیاد طب ایرانی به عنوان یک سازمان مردم نهاد غیر دولتی و غیر انتفاعی با حمایت ها و کمک های مردمی و خیرین و واقفین فعالیت می کند.


دکتر شمس اردکانی در مراسم افتتاحیه رسمی بنیاد طب ایرانی که در محل این دانشکده طب سنتی برگزار شد، اظهار داشت: طب ایرانی نه تنها در محدوده فرهنگی ایران بزرگ بلکه در محدوده جغرافیایی جهان به عنوان یک مکتب حاضر در  عرصه سلامت و  یک مکتب کامل در زندگی سالم مورد استفاده قرار گرفته است.


وی افزود:  سالیان سال در کشورهای غربی که ما طب خود را از آنها گرفته ایم  طب ایرانی خود مورد استفاده قرار می گرفته و کتاب های نوشته شده توسط دانشمندان و پزشکان ایرانی سال‌های سال و قرن‌ها در کشورهای غربی تدریس شده است.


دکتر اردکانی با بیان اینکه امروز بنیاد ملی طب ایرانی بنا دارد که از این ظرفیت از یک طرف به عنوان یک پایگاه خوب و چتر وسیع برای همه دست اندرکاران مجموعه طب ایرانی و مجموعه‌های دانشگاهی و مجموعه های مجازی که در کار نگاهداشت سلامت مردم هستند بهره گیری کند، گفت؛ بنیاد طب ایرانی به عنوان یک مجموعه می تواند به عنوان پلی برای ایران و کشورهای دیگری که در عرصه طب غیر غربی در حال فعالیت هستند باشد  و این مجموعه  به عنوان یک عنصر مستحکم و ستون قوی در مقابل تند بادهایی که امکان وزیدن دارد بتواند  در عرصه سلامت برای نگاهداشت سلامت مردم کارهای عمده و خوبی انجام دهد.


مدیر عامل بنیاد طب ایرانی با بیان اینکه حفظ و نگاهداشت  سلامت مردم در دستور کار بنیاد قرار دارد،عنوان کرد: امیدوارم این موسسه  بتواند به با تلاش اعضای خود  در تهران و سایر اعضا در شهرستانها  کارهای اساسی در جهت استفاده از مبانی و روش های طب ایرانی  برای اصلاح سبک زندگی و ارتقای سبک زندگی داشته باشند.


اردکانی با بیان اینکه امروزه دنیا، دنیای آزادی در شیوه درمان است گفت: ما باید به روشی از درمان و ارتقای سلامت که مورد نظر مردم هست توجه کرده و آن را توسعه دهیم و از آن حمایت کنیم.


وی با بیان اینکه تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تشکیل دانشکده طب سنتی برای من یک مژده است،تصریح کرد: استفاده از طب ایرانی یکی از درخواست های است که مردم دارند و ما باید در این زمینه تسهیل گری کنیم.


حسین رضایی زاده رئیس دانشکده طب سنتی در این مراسم اظهار داشت: اهداف و اساسنامه این بنیاد مبتنی بر بند دوازدهم از سیاست های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه احیا،معرفی و نهادینه کردن طب سنتی ایران است.


وی با بیان اینکه این بند طولانی ترین بند سیاست های کلی سلامت است،بیان کرد: در قدم اول موضوع توجه به اصلاح سبک زندگی و پرداختن به آموزش های خود مراقبتی از اهداف اصلی بنیاد است.


نائب رئیس بنیاد طب ایرانی با بیان اینکه پرداختن به فعالیت ها و پژوهش‌های بین رشته ای از اهداف این بنیاد است،گفت: طب ایرانی فقط یک دانش پزشکی نیست و به پشتوانه یک قدمت فلسفه و تفکرات بنیادینی است که در کنار هم  دیگر مکتب طب ایرانی را تشکیل می دهد.


وی با بیان اینکه بسیاری از این آموزش ها در علوم انسانی و علوم پزشکی نوین و احیا و بازخوانی طب سنتی ایرانی است،گفت: فعالیت های بین رشته ای که متولی خاصی ندارد در بنیاد این فعالیت ها به هم پیوند داده شده و با این تجربیات و دانش جامعه  به یک جامعه سالمتر شاداب تر و با نیاز کمتر به مصرف دارو کمک کنیم رضایی زاده گفت:  بیماری ها که با اصلاح سبک زندگی کاهش می یابد.


رضایی زاده با بیان اینکه در حوزه ترویج و آموزش اصلاح سبک زندگی متولی در جامعه نداریم،تصریح کرد: معمولا در این حوزه به چند تیزر تبلیغاتی تلویزیونی بسنده می شود و بنیاد در  قدم اول ساماندهی این حوزه را مد نظر دارد  و در این زمینه هزینه و سرمایه گذاری کنیم و محتوی آموزشی که متناسب با نسل ما و آینده ما باشد تولید کنیم.


نائب رئیس بنیاد طب ایرانی با بیان اینکه باید در حوزه کودکان تولید محتوی جدیدی انجام شود که متناسب با نیاز روز باشد، گفت: باید از ظرفیت های فضای مجازی برای آموزش کودکان و نوجوانان بهره گیری شود و دانشکده ها وظیفه آموزش و  تربیت دانش آموخته طب ایرانی را دارند  و در جامعه رسالت اجتماعی ایفا نمی کنند.


وی گفت: سیاستهای این بنیاد با سیاست های وزارت بهداشت هم خوانی خواهد داشت و طبیعتاً وزارت بهداشت هم از سیاست های کلی نظام سلامت پیروی می کندو تلاش ما این است که در این حوزه هیچ گونه موازی کاری پیش نیایید.

در این مراسم سید عباس پورهاشمی قائم مقام مجمع خیرین سلامت کشور، اظهار داشت: مجمع خیرین سلامت کشور ۲۷۰ شعبه در سراسر کشور راه اندازی کرده است و می تواند در راستای گسترش و تقویت طب مایرانی مشارکت نماید.


وی با بیان اینکه مجمع تاکنون صد هزار نفر خیر را سازماندهی کرده که در حال حاضر در حال فعالیت هستند، گفت: ۷ هزار نفر از بهترین نیروهای شهرستانهای سراسر کشور در هئیت امنای و هئیت مدیره مجمع خیرین سلامت مشغول به خدمت رسانی هستند که این ظرفیت ها می توانند در به کار گیری مشارکت و به صحنه آوردن مردم نقش موثری ایفا کنند.


پورهاشمی با بیان اینکه خیرین همکار مجمع در استانهای کشور با هماهنگی و همراهی بنیاد طب ایرانی در انجام کارهای زمین مانده مشارکت می کنند،بیان کرد: طب سنتی تاریخی طولانی دارد و مجمع خیرین در این زمینه با بنیاد همکاری می کند.


وی افزود: طب سنتی از پیشینه بسیار بالایی برخوردار است و امیدواریم تاسیس این بنیاد بتواند آثار و برکات خوبی در عرصه سلامت داشته باشد.

 

نظر شما