شناسهٔ خبر: 26772883 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

موقوفات خراسان جنوبی از حالت انتفاعی خارج شده است

به گزارش ایرنا حجت الاسلام پرویز بخشی پور روز سه شنبه در نشست خبری از وجود 256 موقوفه قرآنی در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این سازمان متولی برگزاری مسابقات

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا حجت الاسلام پرویز بخشی پور روز سه شنبه در نشست خبری از وجود 256 موقوفه قرآنی در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این سازمان متولی برگزاری مسابقات قرآن است ولی برای هزینه این مسابقات هیچ سهمی از بودجه فرهنگی استان نمی برد.
وی با تاکید بر اینکه قرآن متعلق به نهاد خاصی نیست و باید مسابقات در خور شأن برگزار شود افزود: حضور سایر دستگاه های اجرایی در برپایی مسابقات قرآنی کمرنگ است و اوقاف نیز به تنهایی از عهده هزینه های این مسابقات بر نمی آید.
سرپرست اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی بیان کرد: سالانه بیش از 100 میلیون تومان برای مسابقات قرآنی در استان هزینه می شود که انتظار می رود دستگاه های اجرایی در تامین بخشی از این هزینه ها اوقاف را یاری کنند.
وی با بیان اینکه اوقاف از بودجه فرهنگی استان سهمی ندارد گفت: تنها اعتباراتی که از استان دریافت می کنیم در بحث مساجد است.
بخشی پور از نبود زیرساخت های مناسب برای برگزاری مسابقات کشوری قرآن در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: با توجه به رتبه برتر اوقاف استان در برگزاری مرحله استانی مسابقات، از مرکز پیشنهاد داده شده که مرحله کشوری نیز به میزبانی خراسان جنوبی انجام شود اما چون زیرساخت های مهم مثل پرواز و محل اسکان در استان مشکل دارد این امتیاز سلب شده است.
وی با اشاره به برگزاری مهمترین رویداد قرآنی استان در بیرجند اعلام کرد: این مسابقات 27 تا 29 تیرماه جاری در مرحله استانی با حضور 392 شرکت کننده برگزار می شود.
وی از حضور داور بین المللی در این دوره از مسابقات خبر داد و گفت: 6 نفر استانی و 6 نفر کشوری داوری این مسابقات را به عهده خواهند داشت.
سرپرست اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی اظهار داشت: نخبگان چهل و یکمین دوره مسابقات قرآن به مرحله کشوری که اوایل مهر در اراک برگزار خواهد شد، اعزام می شوند.
وی افزود: مسابقات قرآن اوقاف در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشور برگزار می‌شود تا فعالان قرآنی بتوانند توانمندی‌های خود در رشته‌های حفظ، قرائت، دعاخوانی و رشته‌های معارفی را ارزیابی کنند.

**ثبت 30 موقوفه جدید
وی از ثبت 30 موقوفه جدید در سال 97 خبر داد و گفت: با توجه به مشاوره های جدید اخیرا موقوفه ای به ارزش 300 میلیون تومان به حالت منفعتی با نیت قرآنی در سامانه به ثبت رسیده است.
بخشی پور به برنامه های دهه کرامت هم اشاره کرد و گفت: ویژه برنامه های ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) در 14 بقعه برگزار شد و جشن میلاد امام رضا (ع) نیز در 15 بقعه استان اجرا می شود.
وی با بیان اینکه بزرگداشت امامزادگان همزمان با دهه کرامت در 11 شهرستان خراسان جنوبی برگزار خواهد شد افزود: همایش ویژه این بزرگداشت به صورت محوری در امامزاده مصعبی سرایان برگزار می شود.
تاکنون 9 هزار موقوفه و 23 هزار و 400 رقبه در خراسان جنوبی به ثبت رسیده است. همچنین 96 بقعه متبرکه و مرکز فرهنگی، مذهبی در استان وجود دارد.
9766*3028
انتهای پیام

نظر شما