شناسهٔ خبر: 26772770 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حیات وحش خلخال احیا شد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: تلاش ماموران این اداره کل در افزایش اقدامات مراقبتی جمعیت وحوش در خلخال را افزایش و حیات وحش را احیا کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، محمد خداپرست روز سه شنبه در نشستی با فرماندار خلخال افزود: سرشماری جدید وحوش خلخال حاکی از افزایش 2 برابری حیوانات وحشی در مناطق حفاظت شده این شهرستان بویژه افزایش جمعیت کل و بز در زیستگاه های طبیعی این حیوان است.
وی با اشاره به مشاهده یک قلاده پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال و تصویر برداری چند دقیقه ای از این حیوان توسط ماموران حفاظت محیط زیست گفت: مشاهده این حیوان نادر نتیجه سال ها تلاش در مراقبت از حیوانات وحشی بومی منطقه است.
وی گفت: با توجه به اینکه خشکسالی ، بارندگی ها ، آتش سوزها و بیماری حیوانات وحشی تاثیر مستقیمی در افزایش و کاهش جمعیت وحوش منطقه دارد، برنامه ریزی برای مقابله با این حوادث احتمالی از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان افزایش جمعیت وحوش در زیستگاه های حیات وحش خلخال را بدنبال داشته است.
او همچنین از کاهش 48 درصدی آتش سوزی ها در مناطق حفاظت شده و زیستگاه های حیات وحش استان در سال گذشته در مقایسه با سال 95 خبرداد.
خداپرست با اشاره به کمبود نیروی انسانی و محدودیت امکانات در استان گفت: در حالی که استاندارد محافظت از مناطق حفاظت شده در کشور یک مامور برای 10 هزار هکتار است، 92 هزار هکتار از مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع خلخال دارای 6 مامور هستند.
وی اظهار داشت: برای رفع مشکل کمبود نیروی انسانی در این اداره کل جذب 14 نفر نیروی جدید مورد نیاز است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به اهمیت تقویت ناوگان موتوری و پاسگاه های حفاظت مناطق مختلف خلخال از خرید و تجهیز خودرویی اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان خبرداد.
خداپرست گفت: در سال های گذشته عوامل متعددی از جمله شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان و یا تلاش برای افزایش جمعیت وحوش مناطق مختلف استان مانع از صدور پروانه های شکار از سوی اداره کل محیط زیست استان شده است.
فریدون بابایی ، فرماندار خلخال نیز در این نشست گفت: با توجه به اعلام آمادگی سرمایه گذاران بخش خصوصی برای تکثیر و رها سازی پرندگان وحشی در شکارگاه های منطقه همکاری محیط زیست ضمن رونق صنعت گردشگری زمینه را برای اشتغال بخشی از بیکاران در شکارگاه های محدود بخش خصوصی فراهم خواهد کرد.
7119/6018

نظر شما