شناسهٔ خبر: 26772724 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

شاه‌آبادی تبیین کرد:

«لهجه آسمانی»؛ بسترسازی رادیو برای حل معضلات اجتماعی/ تحویل چک 171 میلیونی به قوه قضاییه

گروه هنر ــ اجرای پویش«لهجه آسمانی» آن هم به همت یک شبکه رادیویی این مسئله را به اثبات می‌رساند که می‌توان از رادیو، صرفنظر از رسالتی که وظیفه دارد و آن هم تولید و پخش برنامه در تمام حوزه‌ها و زمینه‌هاست، توقع این را داشت که قدمی اجرایی به منظور رفع مشکلات و معضلات اجتماعی که درصدی از مردم به آن مبتلا هستند، بردارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ آئین پایانی پویش مشارکت در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد «لهجه آسمانی»  پیش از ظهر امروز سه‌شنبه 26 تیر با حضور حمید شاه‌آبادی؛ معاون صدای رسانه ملی، میرهادی قره سیدرومیانی؛ معاون مجلس و امور استان‌های وزارت دادگستری، محمدجعفر محمدزاده؛ مدیر رادیو ایران و جمعی از کارشناسان و متولیان برگزاری این پویش مردمی در استودیوی شماره یک ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

حمید شاه‌آبادی؛ معاون صدای رسانه ملی در این آئین با اشاره به  تولید و پخش برنامه‌های متنوع و آموزنده 16 شبکه رادیویی در ایام ماه مبارک رمضان گفت: با توجه به حال و هوای  ویژه ایام ماه مبارک رمضان و حاکم شدن فضای روحانی و معنوی در این ماه ما نیز در معاونت صدای رسانه ملی  در خود تکلیف مضاعفی را احساس کردیم  و محور موضوعی برنامه‌های پخش شده از شبکه‌های صدای جمهوری اسلامی ایران حق‌الناس بود که خوشبختانه حول این موضوع برنامه‌های موفق و تأثیرگذاری تولید و روی آنتن رفت.

وی ادامه داد: برنامه‌های رادیویی پخش شده در ایام ماه مبارک رمضان  پیرامون این موضوع در ژانرهای مختلف عرضه شد که خوشبختانه مورد اقبال عمومی قرار گرفت که در یک نگاه تحلیلی و ارزیابی باید بگویم که توفیق نسبی نسبت به ادوار گذشته در برنامه ریزی به منظور تولید و پخش برنامه‌های مناسبتی داشتیم.

شاه‌آبادی تصریح کرد: از جمله برنامه‌های ویژه این ایام که به همت شبکه رادیویی ایران و با مشارکت سازمان‌ها و نهادهای خیریه و البته حضور پرشور و باشکوه مردم خیر به انجام رسید پویش مردمی به منظور آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد  بود که هم از نظر همیاری مردم در واریز وجه نقد از طریق سامانه الکترونیکی و هم همکاری آنها در انجام امور خیر برکات زیادیبه دنبال داشت.

 وی افزود: به عنوان نمونه با وجود سقفی که برای واریز وجه الکترونیکی برای مشارکت مردمی در اجرای این پویش در نظر گرفته شده بود اما شاهد بودیم که در مدت 17 روز از اجرای این طرح، نزدیک به 200 میلیون تومان برای مشارکت در این پویش تجمیع شد که البته این جدای از مراجعات حضوری برخی خیرین برای پرداخت وجه نقدی و یا ابراز تمایل آنها در راستای اجرای برخی دیگر ار مصادیق کار خیر بود.

شاه‌آبادی با اشاره به این نکته که مجموع مبالغ اهدایی از سوی مردم و نهادهای خیریه برای شرکت در این پویش به شکل الکترونیکی و نقدی چیزی حدود 600 میلیون تومان بوده است گفت: البته ارزش‌گذاری برای اثبات این نکته که آیا این طرح با توفیق همراه بوده است و یا نه نیاز به وقت و مطالعه کارشناسی دارد چون موارد بی‌شمار پیش آمده است که برخی از مخاطبان رادیو ایران در پی اطلاع‌رسانی این شبکه رادیویی در اجرای این طرح، به شکل خودجوش به برخی از مراکز رجوع کرده و حتی پرداخت دیون و آزادی تعداد زیادی محبوس بودند که برخی از این موارد تعداد زندانیان آزاد شده به 50 تن می‌رسد.

معاون صدای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: صرفنظر از ارقام ریالی که در این پویش به  منظور آزادسازی زندانیان جمع‌آوری شد که الته از این حیث نیز بسیار مهم است اما باید گفت اجرای این پویش آن هم به همت یک شبکه رادیویی توانست  این مسئله را به اثبات برساند  که می‌توان از رسانه رادیو، صرفنظر از رسالتی که وظیفه دارد و آن هم تولید و پخش برنامه در تمام حوزه‌ها و زمینه‌هاست، توقع این را داشت که  قدمی اجرایی به منظور رفع مشکلات و معضلات اجتماعی که درصدی از مردم به آن مبتلا هستند، بردارد.

وی با اشاره به تولید پخش بیش از 800 برنامه در ایام ماه مبارک رمضان گفت: خوشبختانه از نظر آمار کمی نیز شاهد رشد در میانگین دقایقی هستیم که به شکل سرانه به ازای هر ایرانی، صرف وقت برای شنیدن برنامه‌های رادیویی می‌شود که براساس آخرین آمارها این رقم 33 دقیقه افزایش پیدا کرده است و اکنون می‌توان گفت که با توجه به جمعیت، هر ایرانی به طور متوسط یک ساعت و 46 دقیقه وقت صرف شنیدن برنامه‌های رادیو می‌کند.

شاه‌آبادی در پایان سخنان خود گفت: در پویش مردمی آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد «لهجه آسمانی» بیش از 6 هزار نفر تنها از طریق پرداخت وجه نقد مشارکت داشتند که این میزان وجه نقد به نماینده قوه قضائیه طی یک فقره چک اهدا خواهد شد.

پیش از سخنرانی معاون صدای رسانه ملی، محمدجعفر محمدزاده؛ مدیر رادیو ایران به ایراد سخن پرداخت و گفت: تشکر می‌کنم از همه تلاشگران، شکل دهندگان و کارشناسان حوزه معارفی رادیو که ما را در اجرای موفق این پویش همراهی کردند به شکلی که امروز با کمال افتخار می‌توانیم اعلام کنیم که توانستیم به یکی از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بالقوه رادیو دست پیدا کرده و وجهه عملی به آن ببخشیم.

وی به دلایل شکل‌گیری این پویش در رادیو ایران اشاره کرد و گفت: رادیو یک رسانه مردمی است و می‌تواند صادقانه با مردم حرف بزند و به این وسیله در بسیاری از زمینه‌ها‌ فرهنگسازی کند، چنین قابلیتی حتی در تلویزیون وجود ندارد چراکه تلویزیون بیشتر جنبه سرگرم‌کنندگی دارد اما رادیو به عنوان رسانه‌ای که آمیخته با زندگی مردم است در این مسیر هدفمند نیز حرکت می‌کند.

محمدزاده تصریح کرد: با چنین فرضیه‌ای  به فکر اجرای پویشی افتادیم که مردم در کنار کارهای روزمره خود که ممکن است دقایقی را نیز به شنیدن رادیو در روز اختصاص دهند، در امر خیری نیز مشارکت کنند  که البته از برگزاری این پویش دو هدف را دنبال می کردیم یکی مشارکت مردم در امور خیر و دیگری اینکه بسنجیم آیا رادیو با توجه به اینکه رسانه‌ای فراگیر و مؤثر است می‌تواند همانطور که اشاره شد در امور اجرایی نیز پیشقدم باشد یا خیر؟

مدیر رادیو ایران افزود: با برگزاری موفق این پویش اکنون به این نتیجه رسیده‌ایم که می‌توان از ظرفیت‌های موجود در برنامه‌های رادیویی در زمین فرهنگسازی به منظور برخی کارهای اجتماعی و ارزشی نیز استفاده کرد که البته در ادامه ضرورتی ندارد که تنها این پویش‌ها را به منظور آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد برگزار کنیم، بی‌شمار کارهای خیر و عامه‌پسند نظیر ساخت مسجد، کتابخانه، کارهای عمرانی در زمینه بهداشت و سلامت و نذرهای فرهنگی وجود دارد که می‌توان پویش‌های آینده را برای آنها برگزار کرد.

میرهادی قره سید‎رومیانی؛ معاون مجلس و امور استان‌های وزارت دادگستری دیگر سخنران این مراسم بود که ابتدا به برخی از مصادیق جرائم غیرعمد نظیر تصادف، مهریه‌ها و نفقه‌های معقول، و البته چک‌های بلامحل پرداخت و گفت: تاکنون حدود 110 هزار جرائم غیرعمد توسط خیرین زیرنظر ستاد دیه از حبس رهایی پیدا کرده‌اند، در سال 96، 11 هزار نفر از حبس آزاد شدند با مبلغی حدود 972 میلیار تومان که توسط خیرین جمع‌آوری شد و تلاشی نیز به منظور جلب رضایت شکات در سال 96 به انجام رسید که آماری 40 درصدی از این مجموعه را به خود اختصاص می‌دهد.

وی ادامه داد: در سال 96، 53 میلیارد تومان در قالب برگزاری 243 جشن گلریزان به منظور آزادی زندانیان جمع‌آوری شد اما با این وجود همچنان 18 هزار زندانی بدهکار غیرعمد که موفق به پرداخت چک‌های بانکی، مهریه و سایر موارد مشابه نبودند را در زندان و حبس داریم.

قره سیدرومیانی در پایان سخنان خود با اشاره به حرکت خوب و مؤثر رسانه ملی و به ویژه معاونت صدای رسانه ملی در برگزاری چنین پویش‌هایی گفت: در ماه رمضان گذشته مقام معظم رهبری مبلغ 400 میلیون تومان را به ستاد دیه اختصاص دادند و همچنین ریاست محترم جمهور و رایتس محترم قوه قضائیه و جا دارد از ایشان تشکر و قدردانی داشته باشم. همچنین در ابتدای این مراسم در قالب برنامه تقویم تاریخ که برای دومین‌بار روی آنتن شبکه رادیویی ایران رفت، تاریخچه‌ای از جشن گلریزان و دلایل شکل گیری ستاد دیه  در سال 69 و احیای مجدد آن از سال 76 برای حضار ارائه شد.

همچنین در این برنامه هنرمندانی همچون بهمن دان، حسن اسدی و زهرا سعیدی که در زمینه آزادی زندانیان جرائم غیرعمد فعال هستند و همچنین برخی دیگر از خیرین فعال در این عرصه سخنانی ایراد کردند و به ذکر خاطرات خود پرداختند و البته اجرای موسیقی گروه نیایش نیز در مقاطعی زینت‌بخش این مراسم اختتامیه بود و از برادران عسگری؛ خوانندگان تیتراژ برنامه«قرار آسمانی» ویژه ماه رمضان قدردانی شد.

حسن ختام این مراسم نیز تقدیر از برخی از فعالان عرصه رسانه در زمینه اجرای این پویش به قرار زیر بود: احمد افروز؛ مدیر امور رسانه سازمان امور زندان‌ها، زهرا میرزایی؛ جانشین ندامتگاه، علیرضا فتحی‌پور؛ مجری کارشناس، حسین معصومی؛ تهیه کننده برنامه «قرار آسمانی»، عبدالله اعلایی، سعید مبشری، وحید بیات، احسان زارع.

در نهایت نیز چکی بانکی به مبلغ 171 میلیون تومان از سوی معاونت صدای رسانه ملی به عنوان مبالغ واریزی مردم به منظور شرکت در این پویش به نماینده قوه قضائیه ارائه شد.

انتهای پیام 

 

نظر شما