شناسهٔ خبر: 26772202 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گزیده اخبار سیاسی ۲۶ تیر بخوانید؛

معرفی یک زن دیگر به عنوان سفیر/پرونده مائده هنوز به دادگاه نرفته/مهمترین دلایل خاموشی ها و...

روایت وزیر اطلاعات از دستگیری تیم چهار نفره داعشی در خاک ایران، کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی، مهمترین دلایل خاموشی‌های اخیر، تعهد برای ساخت مسکن حمایتی برای کارگران، معرفی فرشچی به عنوان سفیر پیشنهادی در فنلاند، دستور العبادی برای همکاری با عربستان در زمینه انرژی پس از به نتیجه نرسیدن با ایران، محکومیت ناظم مدرسه معین به حبس، انفصال و شلاق، مخالفت با آزادی مشروط عبدالفتاح سلطانی، عضویت در کمپین "لگام" اتهام جدید نسرین ستوده و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز سه شنبه، بیست و ششم تیر ماه ۱۳۹۷ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سخنگوی دولت با اعلام کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی  گفت که بدهی دولت به بانک مرکزی که چیزی حدود ١٠ هزار میلیارد تومان بود به ٨ هزار و ٥٠٠ میلیارد تقلیل یافته است. محمد باقر نوبخت در نشست خبری در پاسخ به سوالی با تاکید بر اینکه امکان ندارد مردم کالاهای اساسی را در هر شرایطی با دلار  بیش از ۴۲۰۰ یا ۴۳۰۰ خریداری کنند تصریح کرد: برای ما قابل تحمل نیست زمانی که بیش از ١١ میلیارد دلار ارز دولتی داده ایم، مردم سختی بکشند و از دستگاه های نظارتی می خواهیم با برهم زنندگان بازار برخورد جدی داشته باشند.

وزیر اطلاعات نیز به تشریح نحوه دستگیری تیم چهار نفره داعش که قصد فعالیت تروریستی در خاک ایران را داشتند، پرداخت و افزود:‌آنها برنامه ریزی‌های خود را انجام داده بودند، مواد منفجره و امکانات در دسترس داشتند، اما به لطف خداوند شناسایی شده و اقدامات عملی انجام شد، خودشان چهار نفر بودند و سه نفر از مرتبطین آنها دستگیری شدند و در حال حاضر تخلیه اطلاعاتی روی آنها انجام می‌شود.

حجت السلام و المسلمین ناطق نوری،  عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از عدم تبیین جایگاه حوزه علوم انسانی در کشور، استفاده بهینه و بجا از نیروهای متعهد و متخصص در کشور را از ملزومات پیشرفت جامعه عنوان و تاکید کرد: آنچه که امروز در اداره کشور مورد نیاز است، تخصص و تعهد در کنار اخلاق و داشتن فرهنگ برخورد مناسب با مردم بر اساس عقلانیت است. اگر در جامعه‌ای مدیری هم تخصص و تعهد داشته باشد و هم از اخلاق خوب برخوردار باشد بر اساس عقلانیت آن جامعه رشد و پیشرفت خواهد کرد.

از احیای «دریاچه ارومیه» تا توسعه خدمات بهداشتی و حمل‌ونقل ریلی

یازدهم خردادماه ۱۳۹۵ بود که حسن روحانی در نشستی خبری با اهالی رسانه در آذربایجان غربی از عملیاتی کردن سه وعده دولتش به مردم این استان در آینده‌ای نزدیک خبر داد. وعده‌هایی که ترجیع‌بند بخش قابل‌توجهی از آن «احیای دریاچه ارومیه» بود، طرحی که اجرایی شدنش هم بسیاری از پروژه‌های منطقه‌ای در شمال‌غربی کشور را تحت تأثیر خود قرار می‌داد و هم بخش عمده‌ای از مشکلات کشاورزی و زیست محیطی آذربایجان غربی را حل و فصل می‌کرد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان مهمترین دلایل خاموشی‌های اخیر  گفت: مصرف بالای برق در هوای گرم و عدم تامین اعتبارات لازم برای نوسازی و تامین تجهیزات، صنعت برق ممکن است منجر به فروپاشی سیستم برق شود و خاموشی‌های سراسری را به دنبال داشته باشد.

همچنین نایب رئیس کمیسیون عمران از تعهد وزارت تعاون و سازمان تامین اجتماعی برای ساخت مسکن حمایتی برای کارگران خبر داد و ز دولت و وزارت راه و شهرسازی خواست تا وارد کارزار مسکن شوند و برای جمعیت انبوه فاقد مسکن، خانه بسازند.

علی بختیار، طراح طرح دو فوریتی ممنوعیت واگذاری سکه نیز با بیان اینکه طرح "ممنوعیت واگذاری سکه به صورت نامحدود" تاثیر خود را در بازار گذاشت گفت: هدف از طرح ممنوعیت واگذاری سکه به صورت نامحدود، انجام اقداماتی از سوی بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و کمیسیون اقتصادی مجلس بود که این پیگیری‌ها اتفاق افتاد، بنابراین طرح فعلا مسکوت مانده است.

پروین فرشچی گزینه پیشنهادی ایران برای تصدی مسئولیت سفارت تهران در فنلاند، تصریح کرد: انتخابش به عنوان سفیر ایران در فنلاند مراحل اداری خود را طی می‌کند و هنوز اگرمان خود را دریافت نکرده است. ویکه پنج سال مسئولیت معاونت بخش دریایی در سازمان محیط زیست را بر عهده داشته است،  برخی از اخبار منتشر شده در مورد دو تابعیتی بودنش را تکذیب کرد.،

همچنین علی اکبر ولایتی طی سخنانی در همایش بانوی مومن انقلابی با بیان اینکه سیاست‌مداری غیر از سیاست‌بازی است، گفت: سیاست به معنای تدبیر است و این که بعضی تا صحبت از سیاست می‌شود می‌گویند ما که اصلا اهل مسائل سیاسی نیستیم این هنر نیست.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا پس از دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در هلسینکی گفت که پپوتین به دنبال حفظ توافق هسته‌ای است اما این توافق به نفع آمریکا نیست.

بعد از این دیدار، رییس‌جمهور روسیه نیز با تاکید بر اینکه موضع مسکو در قبال برجام تغییر نکرده است، گفت: نابودی توافق هسته‌ای تاسف‌بار خواهد بود.

نماینده روسیه در آژانس خبر داد

توافق روسیه و اروپا بر سر اقدامات مشترک حمایتی در برابر تحریم‌های ضد ایرانی واشنگتن

نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از توافق این کشور با اروپایی‌ها بر سر یکسری اقدامات مشترک برای حمایت از تعاملات اقتصادی با ایران در برابر تحریم‌های آمریکا خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اینترفکس، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه (امروز) اظهار کرد: با اروپایی‌ها به توافقی برای کار روی یکسری اقدامات مشترک برای حمایت از تعاملات اقتصادی در برابر تحریم‌های ضدایرانی آمریکا دست یافته‌ایم.

  یک منبع آگاه از  دستور العبادی برای همکاری با عربستان در زمینه انرژی پس از به نتیجه نرسیدن با ایران خبرداد و افزود:هم‌زمان با اعلام به نتیجه نرسیدن مذاکرات تامین برق از ایران  از سوی رسانه‌های عراقی یک منبع آگاه به السومریه نیوز گفته است که حیدر العبادی نخست وزیر عراق به قاسم الفهداوی ، وزیر انرژی و سلمان الجمیلی وزیر برنامه ریزی دستور داده ا ست تا در هفته جاری به عربستان سفر کنند و با آنها تفاهم‌نامه همکاری در زمینه انرژی امضا کنند.

رئیس کل دادگستری استان تهران در دومین نشست شورای معاونین در سال جاری با اشاره به تخلفات اخیر در حوزه‌های مربوط به ارز، سکه و خودرو موجب نابسامانی در بخش های اقتصادی کشور شده است، گفت: این امر موجب نابسامانی در بخش‌های اقتصادی کشور شده و لذا مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و ریاست معزز قوه قضائیه بر برخورد قاطع و سریع با این موارد تأکید فرموده‌اند.

همچنین دادستان تهران از محکومیت ناظم مدرسه معین به ده سال حبس، دو سال انفصال از خدمت و شلاق خبر داد و تأکید کرد که این حکم هنوز قطعی نشده است.جعفری دولت‌آبادی در مورد ماجرای مائده هژبری و پخش مستند «بیراهه»نیز توضیح داد: قاضی پرونده با توجه به این که افرادی در اینستاگرام از خود عکس و فیلم منتشر می‌کنند، به پلیس اطلاعات و امنیت ناجا پیشنهاد کرد در این زمینه اقدام پیشگیرانه انجام گیرد و در مورد نحوه این اقدامات نیز تاکید کرد که انتشار هرگونه مستند یا اجرای طرحی در این زمینه باید با تایید قاضی پرونده باشد. بنابر این قاضی پرونده نه در ساخت و نه در انتشار مستند نقشی نداشته است.

رضا خندان گفت: اتهام جدیدی به اتهامات نسرین ستوده تحت عنوان عضویت در «تشکیل و اداره گروهک غیرقانونی لگام» اضافه شده و هفته گذشته به وی تفهیم شد. وی افزود: کمپین لگام، کمپینی بود که عده‌ای از دوستان در آن فعالیت می‌کردند برای اینکه احکام اعدام را از قوانین حذف کنند.

همچنین حسین تاج با اعلام اینکه محمد حبیبی -از فعالان صنفی معلمان- اول مرداد در دادگاه انقلاب محاکمه می‌شود، اظهار کرد: وقت رسیدگی به پرونده محمد حبیبی کمتر از یک هفته دیگر یعنی روز اول مرداد ماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تعیین شده است.

سعید دهقان نیز ی از مخالفت دادستانی با آزادی مشروط عبدالفتاح سلطانی خبر داد و با یادآوری اینکه محکومیت موکلم ده سال بوده است، یادآور شد: شهریورماه امسال هشت سال می شود که موکلم در حبس است و با اینکه وی مشمول ماده 58 قانون مجازات اسلامی می‌شود ولی با آزادی مشروطش مخالفت کردند.

معاونت منابع انسانی قوه قضاییه در اطلاعیه‌ای تاریخ برگزاری آزمون سراسری قضاوت سال ۱۳۹۷ برای داوطلبان دانشگاهی و حوزوی روز جمعه مورخ ۹۷/۷/۲۷ اعلام کرد.

انتهای پیام

نظر شما