شناسهٔ خبر: 26772069 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

استاندار اصفهان مطرح کرد؛

ضرورت اصلاح الگوی کشت به جای دعواهای بچگانه/ سد تونل سوم کوهرنگ تا ۲ سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد

محسن مهرعلیزاده گفت: سد و تونل سوم کوهرنگ دو سال دیگر به بهره برداری می رسد و در پی آن ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب به فلات مرکزی ایران انتقال می یابد و بخشی از مشکلات آبی استان اصفهان برطرف خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ محسن مهرعلیزاده بعد از ظهر روز گذشته در نشستی با کشاورزان شهرستان برخوار، مشکل آب را موضوعی فرا منطقه ای دانست و اظهار کرد: در ۱۲ سال گذشته احداث باغ در تپه های مناطق بالادست زاینده رود و پمپاژ غیر قانونی ۲۰۰ میلیون مترمکعب به این باغ ها موجب خشک شدن چاه های آب و ایجاد عمق ۲۷۰ متری این چاه ها برای برداشت آب شده است.

وی یکپارچه سازی اراضی، ایجاد روش های جدید آبیاری و اصلاح الگوی کشت متناسب با کم‌آبی را بهترین راه حل مشکل بحران آب در شهرستان برخوار بیان کرد و گفت: اعتبار لازم برای اجرای این سه طرح در شهرستان برخوار تامین می شود.

استاندار اصفهان همچنین از استمهال وام های کشاورزی، بخشیده شدن جرایم و دریافت حداقل کارمزد برای کشاورزان خبر داد و تصریح کرد: به جای دعواهای بچگانه بر سر انتقال آب بین شرق، غرب و شمال استان اصفهان، به دنبال اصلاح الگوی کشت متناسب با کم‌آبی باشیم.

وی از پیگیری طرح‌های انتقال آب حوزه به حوزه و انتقال آب از خلیج‌فارس به استان اصفهان خبر داد و افزود: در حالی که بدترین وضعیت آبی را در ۴۰ سال اخیر تجربه می‌کنیم، چاره‌ای جز منطقی کردن کاشت و تولید محصولات کشاورزی نداریم.

مهرعلیزاده با اشاره به لزوم تغییر الگوی کشت خاطرنشان کرد: به جای کشت هندوانه و خربزه، باید به سمت کشت‌های گلخانه‌ای، دامداری و پرورش شترمرغ برویم.

وی بیان کرد: اعتبارات یکپارچه‌سازی اراضی و آبیاری نوین کشاورزی برای کشاورزان شهرستان برخوار تأمین می‌شود؛ با انتقال آب حوزه به حوزه سهم کشاورزان برخواری از این انتقال بیشتر خواهد شد، اما طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به ازای انتقال هر مترمکعب ۲۵ هزار تومان هزینه تمام شده خواهد داشت.

استاندار اصفهان مشکلات کم‌آبی زاینده‌رود را از ناحیه دولت‌های نهم و دهم دانست و یادآور شد: دولت قبل نباید اجازه توسعه کشاورزی را در حاشیه زاینده‌رود به چهارمحال و بختیاری می‌داد.

وی در رابطه با انتقادها پیرامون بی‌عدالتی در پرداخت خسارت نکشت، تصریح کرد: به تبعیض در تخصیص آب و پرداخت خسارت به کشاورزان اعتقادی ندارم و تلاش می‌کنم عدالت را در این خصوص برقرار کنم.

مهرعلیزاده افزود: بی تدبیری ها در آن دوران باعث شد تا بر روی بسیاری از تپه ها باغ احداث و سالانه حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب به صورت غیر قانونی به این باغ ها پمپاژ شود.

وی تاکید کرد: چرا معترضان به موضوع کم آبی در زمانی که بیشترین بی تدبیری ها رخ می داد، صحبتی نمی کردند و بی تدبیری آن دوران باعث شده که امروز چاهها در عمق بیش از ۲۷۰ متری هم به آب نرسند.

استاندار اصفهان در عین حال تصریح کرد: دعواهای منطقه ای بر سر مسائل آب نه تنها به حل این مسئله منجر نمی شود بلکه راهکارهای حل این موضوع را با چالش مواجه خواهد کرد.

وی افزود: کمبود آب یک موضوع فرا منطقه ای است و نمی توان برای آن شرق و غرب و جنوب و شمال استان را لحاظ کرد و باید به آن بصورت فراگیر و همه جانبه نگریست.

مهرعلیزاده ادامه داد: از زمان برعهده گرفتن مسئولیت استانداری اصفهان سعی کردیم به جای دعواهای بچه گانه، مسئله کمبود آب را به صورت اصولی حل کنیم که از سرگیری عملیات احداث سد و تونل کوهرنگ سه نمونه ای از این اقدام ها است.

به گفته وی سد تونل سوم کوهرنگ؛ دو سال دیگر به بهره برداری می رسد و در پی آن ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب به فلات مرکزی ایران انتقال می یابد و بخشی از مشکلات آبی استان اصفهان برطرف خواهد شد.

استاندار اصفهان اضافه کرد: طرح انتقال آب از خلیج فارس به مرکز ایران نیز از لحاظ فنی شرایط خاص خود را دارد و هر متر مکعب آب ۲۵ هزار تومان هزینه دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از فعالیت های آبی و ایجاد منابع آبی باید حدود ۱۲ سال پیش انجام می شد اما به دلیل انجام نشدن آنها، هم اکنون مجبوریم برای آن برنامه ریزی کنیم و بر مبنای اطلاعات موجود پیش رویم.

استاندار اصفهان با اشاره به اهمیت تغییر الگوی کشت و استفاده از روش های نوین آبیاری در این استان، گفت: کشاورزان مناطق مختلف از جمله شهرستان برخوار باید نسبت به تغییر الگوی کشت اقدام کنند و فرماندار این شهرستان نیز باید در این راستا برنامه ریزی کند.

وی خاطرنشان کرد: یکپارچه سازی اراضی به منظور کشت محصولات کم آب بَر نیز باید در شهرستانهایی که با مشکل آب مواجه هستند انجام شود.

مهرعلیزاده تصریح کرد: منطقی و عقلانی نیست که به رغم کم آبی، در این مناطق محصولاتی نظیر هندوانه و خربزه کشت شود.

وی با اشاره به اینکه پرورش دام های مقاوم به کم آبی از جمله شتر و شترمرغ به منظور تامین گوشت استان جایگزین مناسبی برای پرورش دام های سبک که به بیشتری نیاز دارند می باشد تصریح کرد: کشاورزی و دامپروری باید به سمت روش های نوین که به حداقل آب نیاز دارند، پیش رود.

استاندار اصفهان به طرح جامع اشتغال روستایی که با برنامه های استانداری و دستگاههای مربوطه در حال انجام است نیز اشاره کرد و افزود: در این طرح برای تمامی شهرها و روستاها برنامه ریزی شده که بر مبنای آن شغل های زودبازده و پایدار با در آمد مناسب جایگزین مشاغل کم بازده شود تا معیشت مردم با مشکل روبه رو نشود.

وی ادامه داد: بر مبنای این طرح ۶۳ هزار نفر در قالب هشت هزار و ۷۰۰ طرح مشتمل بر ۶۶ رشته مشغول به کار می شوند.

مهرعلیزاده خاطرنشان کرد: ایجاد این طرح دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد که یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان آن از طریق بانک ها تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه مردم، خانواده دولت هستند، نسبت به ایجاد شرایط مطلوب بویژه از سوی بانک ها برای شهروندان و روستائیان تاکید کرد.

استاندار اصفهان با اشاره به شرایط سخت زندگی گفت: بدون شک استمهال وام های کشاورزان باید بصورت جدی در دستور کار بانک ها باشد.

وی همچنین به راه اندازی درگاه سرمایه گذاری استان اصفهان اشاره کرد و افزود: این درگاه شرایط سرمایه گذاری در این استان را آسان خواهد کرد.

مهرعلیزاده دریافت مجوز تولید کره در شهرستان برخوار را نمونه ای از اثرات درگاه سرمایه گذاری استان اصفهان عنوان کرد.

وی در اداره به کاهش چشمگیر بارش ها و ورودی آب سد زاینده رود اشاره کرد و افزود: در سال های گذشته میزان ورودی به این سد حدود یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون متر مکعب بود اما اکنون این میزان به ۴۵۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

وی همچنین اعلام کرد که میزان بارش ها در ماه های مختلف سال آبی جاری در مقایسه با ماههای مشابه در ۴۷ سال گذشته به کمترین حد خود رسیده است.

استاندار اصفهان بااشاره به اجرای طرح آبیاری باغ ها به منظور جلوگیری از خشک شدن درختان بوسیله تانکر بیان کرد: این طرح در شهرستانهایی نظیر مبارکه، فلاورجان، خمینی شهر و شهر قهدریجان انجام می شود.

وی گفت: هزینه آب یک تانکر با ظرفیت ۱۰ متر مکعب حدود ۲۵۰ هزار تومان است و این مبلغ نشان می دهد که مسئله آب حیاتی و با ارزش است زیرا دیگر از آب مجانی زاینده رود خبری نیست.

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم برخوار، شاهین شهر و میمه در مجلس نیز در این مراسم گفت: خشکسالی های اخیر تاکنون حدود 100 میلیارد تومان به این شهرستان ضرر وارد کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما