شناسهٔ خبر: 26771626 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دبیر ستاد فناوری های مواد:

تولیدات علمی حوزه مواد پیشرفته در حال رشد است

دبیر ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی گفت: با توجه به ماهیت عام و بین رشته‌ای تحقیقات مواد پیشرفته، انتشارات علمی این حوزه نیز در بخش‌های مختلفی توزیع یافته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمود مهرداد شکریه درباره وضعیت کشور در زمینه تولیدات علمی و صنعتی مواد پیشرفته اظهار کرد: حتی در سطح بین‌المللی شاخص‌های مورد اجماع و مشخصی برای توصیف این بخش چه در حوزه علمی و چه در حوزه صنعتی شکل نگرفته است. خوب طبیعتاً در داخل هم چنین کاری انجام نشده است.

وی ادامه داد: این کار نیازمند بازنگری در تعاریف و دسته‌بندی‌های رایج، چه در حوزه‌های علمی و چه در حوزه‌های صنعتی است. اگر معتقدیم که انقلاب صنعتی چهارم در حال به‌وقوع پیوستن است نمی‌توان با شاخص‌های چنددهه پیش، روند شکل‌گیری یا حتی تأثیرات آن را اندازه گرفت. این نیازمند کار جمعی دستگاه‌ها و نهادهای مسئول است.

دبیر ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی بیان کرد: با توجه به ماهیت عام و بین رشته‌ای تحقیقات مواد پیشرفته، انتشارات علمی این حوزه نیز در بخش‌های مختلفی توزیع یافته‌اند. بنابراین پایش میزان تولیدات علمی این حوزه در داخل و خارج با چالش‌هایی مواجه است. با این حال، اگر تساهل به خرج دهیم که اولاً تولید علم را با تولید مقالات برابر بدانیم و در ثانی انتشارات علمی حوزه علم مواد را نماینده تولید علوم مرتبط با مواد پیشرفته بدانیم، از لحاظ کمّی اوضاع امیدوارکننده‌ای داریم. 

به گفته وی، چراکه بر اساس اطلاعات آماری سایت Scimagojr طی سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۶ میلادی، ایران رشد چشم‌گیری در تولیدات علمی بین‌المللی حوزه علم مواد داشته است، به نحوی‌که در سال ۲۰۱۶ میلادی با انتشار ۶۸۱۰ مقاله از لحاظ کمّی پس از کشورهای چین، ایالات متحده آمریکا، هند، آلمان، ژاپن، روسیه، کره جنوبی، انگلستان، فرانسه و ایتالیا در رتبه یازدهم قرار گرفت. البته نکته حائز اهمیت در این میان لزوم تمرکز بر افزایش کیفیت مقالات علمی منتشر شده توسط محققان ایرانی است.

نظر شما