شناسهٔ خبر: 26770648 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ادعای معارضان درباره توافق آتش‌بس در شمال حمص و منطقه ساحلی سوریه

معارضان سوری می‌گویند که مسئولان روس در قاهره با رئیس «تیار الغد» بر سر ریف شمالی حمص و منطقه ساحلی سوریه به توافق دست یافته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، منابع خبری معارضان سوری از حصول توافق در ریف شمالی استان حمص و منطقه ساحلی سوریه خبر دادند.

پایگاه خبری «عنب» ادعا کرد که شمال حمص و ساحل سوریه شامل دو توافق شده‌ است که این توافقها در جریان نشست «احمد الجربا» رئیس جریان معارض «تیار الغد» سوریه و مسئولان روس در مصر حاصل شده است.

منابع معارضی که در این نشست حضور داشتند، امروز سه شنبه اعلام کردند که این توافقها با نظارت سرویس اطلاعات مصر و با تضمین روسیه و الجربا صورت گرفته و بر سر آتش‌بس در این منطقه است.

این منابع که نخواستند نامشان فاش شود، اعلام کردند که نمایندگان گروههای معارض حاضر در منطقه ساحلی و ریف حمص، تیار الغد را نماینده خود به عنوان طرف ضامن این توافق معین کردند.

امضای این توافق در حالی انجام شد که عنب مدعی است ارتش سوریه قصد دارد عملیات خود را به جبهه‌های شمالی این کشور به ویژه استان ادلب منتقل کند؛ جبهه‌ای که مهمترین مقر تروریستها در شمال سوریه است.

پیشتر نیز چند توافق در مناطق تحت اشغال معارضان در سوریه به ویژه غوطه شرقی و توافق اخیر در ریف شمالی حمص اجرایی شد؛ توافقی که بر اساس آن تروریستها به شمال سوریه منتقل و ارتش سوریه و پلیس روسیه وارد این منطقه شدند.

این پایگاه معارض همچنین ادعا کرد که بر اساس توافق مذکور، امنیت و ثبات در شهرها و شهرکهای ریف حمص برقرار خواهد شد و گروه موسوم به «جیش التوحید» که اخیرا با دولت سوریه مصالحه کرده است به پلیس محلی بدل خواهد شد که مأموریتش حفظ امنیت منطقه و نظارت بر جاده بین‌المللی این منطقه خواهد بود.

کما اینکه جیش التوحید باید متعهد شود که در صورت لزوم با تروریسم مبارزه کند.

منابع محلی حاضر در شمال حمص به عنب گفتند که جیش التوحید پس از مصالحه با ارتش سوریه، دوره‌های آموزشی برگزار و اردوگاههای ویژه برای آموزش نیروهای خود دایر کرده است.

در خصوص توافق احتمالی در منطقه ساحلی سوریه هم عنب اعلام کرد که تا به امروز بندهای این توافق مشخص نیست ولی پیرامون «مشارکت در تلاشهای مربوط به مبارزه با تروریسم، فعالیت در راستای حل و فصل سیاسی بحران سوریه، بازگشت آوارگان به مناطق خود» است..

در واکنش به این خبر، گروه تروریستی موسوم به «الجبهة الوطنیة للتحریر» (جبهه ملی آزادی‌بخش) هر گونه توافق بر سر مناطق ساحلی سوریه را تکذیب و ادعا کرد که به اصول خود پایبند است و حصول هر توافقی در شمال سوریه باید با نظارت و ضمانت ترکیه باشد.

این اخبار مربوط به توافقهای احتمالی در حالی میان رسانه‌های معارض دست به دست می‌شود که تا کنون دولت و ارتش سوریه حصول چنین امری را تأیید نکرده‌اند.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها:

نظر شما