شناسهٔ خبر: 26770359 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

المانیتور:

رهبر ایران نگاه تنها به شرق را رد کرد

تهران- ایرنا- المانیتور در گزارش هفتگی خود نوشت: اظهارات تازه رهبر ایران در نشست روز یکشنبه با اعضای کابینه 'حسن روحانی' نشان دهنده ردّ ایده نگاه تنها به شرق و پیروزی بزرگی برای روحانی است که از زمان امضای برجام به دنبال گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با اروپا است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، این رسانه آمریکایی افزود: آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران کسانی را که در واکنش به خروج آمریکا از برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) نگاهشان به شرق است، مورد سرزنش قرار داد و تاکید کرد ایران باید روابط خود را در سطحی وسیعتر و همچنین با غرب گسترش دهد. ایشان در دیدار روز 15 ژوئیه (24 تیرماه) با اعضای دولت 'حسن روحانی' گفت: 'به استثنای چند نمونه از جمله آمریکا، روابط کشور با شرق و غرب باید تقویت شود و دیپلماسی هدف افزایش یابد'.
به دنبال خروج یکجانبه آمریکا از برجام که به امضای 5 عضو دیگر از جمله آلمان، فرانسه، بریتانیا، روسیه و چین نیز رسیده بود و در شرایط کنونی که اروپا ناتوان از حمایت از تجارت با ایران در برابر تحریم های آمریکا است، بسیاری از مقامات ایران از رابطه با شرق به ویژه چین و روسیه دفاع کرده اند. اظهارات تازه رهبر ایران نشان دهنده ردّ این ایده و پیروزی بزرگ برای روحانی است که از زمان امضای برجام به دنبال گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با اروپا است.
رهبر ایران در مورد گسترش روابط و دیپلماسی ادامه داد: 'نمایش قدرت در مقابل خارجی ها به ویژه در برابر آمریکا، ضروری است و باید به موقع، مستقیم و مستحکم باشد.' وی افزود: 'البته، طرف اروپایی مسئول تضمین برجام است، اما مساله اقتصاد کشور نباید به آن بستگی داشته باشد. '
دیدار رهبر ایران و اعضای کابینه روحانی عمدتا بر مسائل اقتصادی متمرکز بود. وی در این دیدار گفت: اگر دولت 'نقشه راهی برای اقتصاد' ارائه دهد، این امر باعث ایجاد ثبات و آرامش در میان کارآفرینان خواهد شد. رهبر عالی ایران در این دیدار همچنین بر ضرورت مبارزه با فساد اقتصادی تأکید کرد.
اینکه تا چه حد ایران می تواند روابط خود را با اروپا حفظ کند، باید منتظر بود و دید. ناگفته نماند 'استیون منوچین' وزیر خزانه داری ایالات متحده، روز 16 ژوئیه (25 تیرماه) گفت: همانطور که ایالات متحده تحریم های نفتی خود را علیه ایران اعمال می کند، برخی از کشورها از نخریدن نفت ایران معاف می شوند هرچند وی اعلام کرد که هدف آمریکا در نهایت رساندن صادرات نفت ایران به صفر است.
از سوی دیگر با توجه به دیدار روسای جمهوری آمریکا و روسیه در هلسینکی، انتظار می رفت یکی از محورهای گفتگو، موضوع ایران باشد. در این خصوص 'بهرام قاسمی' سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی در مورد تصمیم ایران برای برقراری تماس با آمریکا و مذاکره با این کشور گفت: رفتار ترامپ با ایران خصمانه است و آن را می توان به طرق گوناگون دید. قاسمی افزود: 'شاید او در مورد تماس تهران با واشنگتن شوخی کرده، هرچند ممکن است یک روز ترامپ با تهران تماس بگیرد و درخواست مذاکره کند. احتمال این سناریو بیشتر است و نشانه های آن در گذشته نیز وجود داشته است'.
به نظر می رسد قاسمی به گزارش هایی مبنی بر درخواست ترامپ برای دیدار رو در رو با روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر 2017 اشاره کرده باشد.
*** 'تارنمای المانیتور از فوریه 2012 توسط 'جمال دنیل' یکی از عرب‌های آمریکایی تبار در واشینگتن، دی.سی. پایه گذاری شد. المانیتور به جمع‌آوری گزارش و تجزیه و تحلیل در مورد خاورمیانه از جمله خلیج فارس، مصر، ایران، اسرائیل، دولت فلسطین و دیگر کشورها می‌پردازد. این تارنما با رسانه‌های بزرگ خبری در خاورمیانه نیز همکاری می‌کند'.
اروپام**7276**1485

نظر شما