شناسهٔ خبر: 26770241 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نما | لینک خبر

سرنوشت خرید بزرگ تركیه از آمریكا

مقامات تركیه در واكنش به گزارش رویترز و اظهارات یك مقام آمریكایی، تاكید كردند توافقی با واشنگتن برای خرید سامانه‌های پدافند موشكی پاتریوت ندارند و این سامانه‌ها جایگزین S-400 نخواهند بود.

صاحب‌خبر -
به گزارش نما، این مقامات که نامشان فاش نشد به روزنامه «دیلی صاباح» گفتند هنوز هیچ توافقی بین آنکارا و واشنگتن برای خرید سامانه‌های پاتریوت حاصل نشده اما اگر توافقی نیز به دست آید، جایگزین سامانه‌های پدافند موشکی روسی نخواهد بود.

منابع ترکیه‌ای با رد هرنوع انصراف از خرید سامانه‌های S-۴۰۰ از روسیه، تاکید کردند سامانه‌های آمریکایی جای S-۴۰۰ را نخواهد گرفت و فعلا توافقی در این زمینه صورت نگرفته است.

خبرگزاری رویترز روز گذشته به نقل از «تینا کایدانو» سرپرست اداره امور سیاسی و نظامی وزارت خارجه آمریکا گزارش داده بود که هیأتی از واشنگتن در حال تلاش جهت تغییر نظر ترکیه برای انصراف از خرید سامانه‌های روسی و به جای آن خرید سامانه‌های پاتریوت است. (جزئیات بیشتر)

دسامبر سال گذشته بود که ترکیه اعلام کرد قرارداد خرید دو فروند سامانه S-۴۰۰ از روسیه را به ارزش دو میلیارد دلار نهایی کرده است. بر اساس مفاد قرارداد، ۴۵ درصد هزینه را ترکیه به صورت نقد می‌پردازد (که بخشی از آن را پیش پرداخت کرده است) و ۵۵ درصد آن را روسیه به صورت وام به ترکیه تقبل می‌کند.

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه چند روز پیش گفته بود اولین محموله از آتش‌بار سامانه‌های S-۴۰۰ تا پایان سال ۲۰۱۹ تحویل این کشور خواهد شد.

مقامات مختلف ایالات متحده و برخی کشورهای عضو ناتو اما با انتقاد از تصمیم ترکیه (به عنوان یک عضو ناتو) برای خرید سامانه‌های پدافند موشکی روسی، تهدید کرده بودند در صورتی که این امر اجرایی شود، آنکارا را تحریم خواهند کرد.

نظر شما