شناسهٔ خبر: 26769407 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

دستاوردهای یک سفر:

عراقچی: بی اعتنایی تهران و دهلی نو به قلدری های آمریکا

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران که روز دوشنبه این هفته را در دهلی نو به سر برد، در ملاقات های خود با مقامات هندی از فضای مثبت مذاکرات ابراز رضایت و بر عزم دو کشور بر ادامه مناسبات بسیار نزدیک کنونی و حفظ روابط تجاری دوجانبه تاکید کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش نامه نیوز، در روز سه شنبه، عراقچی که پس از ظریف دومین مقام برجامی ایران بود که بعد از خروج دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا از قرارداد هسته ای ایران با 1+5 به این کشور سفر می کرد از دستاوردهای متعدد سفر که مهمترین آن عزم دو کشور برای یافتن راهکارهایی برای مقابله برای فشارهای آمریکا بر هند برای توقف کامل خرید نفت از ایران بود، اظهار خشنودی کرد.
هر چند ملاقات وی با وزیر خارجه هند به دلیل کسالت خانم سوشما سواراج انجام نشد اما در دیدار با ویجی گوکله قائم مقام وزارت خارجه هند که در کاخ حیدرآباد دهلی نو برگزار شد، دو طرف بر اهمیت حفظ برجام برای جامعه بین المللی تاکید کردند.
مقامات دو کشور تاکید کردند که برجام نه صرفا قراردادی بین چند کشور نیست بلکه مساله ای جهانی است که برهم زدن قوانین موجود در روابط بین الملل را به هم می زند.
آنچه از محتوای مذاکرات بیرون آمد بی اعتنایی آشکار ایران و هند در مقابل زیاده خواهی های آمریکا بود که می خواهد برای حفظ واشنگتن کشورهای دیگر مانند هند هم که از خریداران بزرگ نفت ایران هستند منافع اقتصادی خود را نادیده بگیرند.
عراقچی و گوکله بر عزم هر دو کشور بر حفظ روابط در بالاترین سطح ممکن تاکید کردند.
وزارت خارجه هند درباره نتایج ملاقات های عراقچی در بیانیه ای اعلام کرد : دیدگاه ها در مورد مسائل منطقه ای و بین المللی مورد علاقه دو کشور، از جمله تلاش های طرف های مختلف برای رفع مسائل مربوط به برجام، رد و بدل شد.
بیانیه مذکور تاکید کرد که : دو طرف توافق کردند که در جهت شتاب بخشیدن به همکاری دوجانبه چند وجهی و مبادلات خود تلاش کنند.
همچنین مقرر شد دور بعدی جلسه کمیسیون مشترک هند و ایران در سطح وزیران امور خارجه در ماه نوامبر(آبان ماه) در ایران برگزار شود. بر اساس این بیانیه سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند برای شرکت در جلسه بعدی کمیته مشترک هند و ایران به تهران سفر خواهد کرد.
وزارت امور خارجه هند در بیانیه خود گفت: هر دو طرف به صورت مثبت پیشرفت بدست آمده در اجرایی کردن تصمیمات گرفته شده در طول سفر ماه فوریه(بهمن ماه 1396) حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به هند به خصوص در زمینه گسترش ارتباطات، همکاری ها در تجارت و مسائل اقتصادی و ترغیب ارتباطات مردمی، را بررسی کردند.
عراقچی علاوه بر ملاقات با مقامات رسمی ، دیداری نیز با اندیشمندان امور ایران در بنیاد تحقیقاتی آبزرور معروف به او آر اف داشت که در طی آن با کارشناسان هندی به تبادل نظر پرداخت.
وی با تشریح روند امضای برجام و اهمیت آن، خاطر نشان کرد که ایران پس از امضای این قرارداد به تمام تعهدات خود عمل کرده و اکنون این آمریکاست که با خروج از یک قرارداد بین المللی که توسط مقامات رسمی کشور خودش امضا شده است اعتبار خود در سطح بین المللی را زیر سوال برده است.
معاون وزیر خارجه ایران با تاکید بر اینکه کشورهای اروپایی دخیل در برجام در مقابل خواسته های غیر منطقی ترامپ ایستاده اند گفت: مقاومت آنها همراه با حمایت بسیاری کشورهای دیگر مانند هند باعث دلگرمی ایران برای ادامه مقاومت در برابر زورگویی های آمریکا می باشد.
عراقچی در انتهای سفر خود در گفت و گو با ایرنا سفر کوتاه خود به پایتخت هند را مثبت ارزیابی کرده و گفت: نتیجه دیدارها آشکار کرد که هند مصمم به حفظ برجام است.
عراقچی در خصوص مهمترین دستاورد سفر خود به هند گفت: «در روابط دیپلماتیک ارتباطات باید مستمر باشد و نکته مهم نیز این است که روابط ما با هند دائمی و مستمر است و به همین دلیل ما دارای یک رابطه خوب با هند هستیم. این گفت و گو ها موتور محرکه روابط دو کشور است که مدام باید انجام شود تا طرفین از مواضع یکدیگر مطلع باشند. روابط هند و ایران تاریخی و تمدنی است، و اکنون نیز عوامل اقتصادی به روابط دو کشور اضافه شده و دو کشور سعی خواهند کرد روابط خود را به بهترین شکل ادامه دهند.»
دیدار عراقچی از هند از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا هند تنها کشوری است که برغم آنکه بخشی از قرارداد هسته ای برجام نیست و آنرا امضا نکرده است با قدرت از آن دفاع می کند.
آمریکا از هند خواسته است تا روز احیای تحریم های نفتی در 4 نوامبر (13 آبان ماه) واردات نفت خود از ایران را به صفر برساند.
دو هفته پیش نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل، به هند سفر کرد تا دولت دهلی به درخواست آمریکا از خرید نفت ایران امتناع کند.
همکاری ایران و هند در زمینه انرژی بویژه نفت و اجرای طرح توسعه بندرراهبردی چابهار مهمترین اولویت تهران - دهلی نو در دوره جدید بویژه پس از خروج آمریکا از برجام محسوب می شود.
بلافاصله پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، وزارت خارجه هند با انتشار بیانیه ای حمایت قاطع این کشور از حقوق هسته ای ایران را اعلام کرد.
پس از خروج آمریکا از برجام، ایران و هند هر دو عزم خود را برای محافظت از روابط دو جانبه جزم کردند.
اهمیت دیدار عراقچی از هند آنگاه بیشتر آشکار می شود که توجه شود دور اول تحریم های آمریکا علیه ایران از 15 مرداد احیا خواهد شد و تصمیم دولتمردان دهلی نو بر چگونگی شکل گیری راهبردهای ایران تاثیر بسزایی خواهد داشت.

نظر شما