شناسهٔ خبر: 26769367 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نخست وزیران ازبکستان و تاجیکستان دیدار کردند

نخست وزیر ازبکستان و نخست وزیر تاجیکستان در شهر «فرغانه» دیدار و گفت‌وگو کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «عبدالله عارف‌اف» نخست وزیر ازبکستان و «قاهر رسول‌زاده» نخست وزیر تاجیکستان در شهر «فرغانه» دیدار و گفت‌وگو کردند.

هیات‌های ازبکستان و تاجیکستان شامل روسای وزارتخانه‌ها و ادارات و ساختارهای اقتصادی بزرگ 2 کشور بود.

نخست وزیران ازبکستان و تاجیکستان مسایل روز روابط دوجانبه در سطح عالی را بررسی کردند.

مقامات ارشد 2 کشور همچنین مسایل اجرایی توافقات به دست آمده در چارچوب سفر «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان به تاجیکستان و مذاکرات وی با «امامعلی رحمان» در ماه مارس سال جاری میلادی را نیز بررسی کردند.

نخست وزیران ازبکستان و تاجیکستان بر کارآیی تماس‌های در دست انجام در سطوح مختلف در تمام ابعاد همکاری‌های متقابل دوجانبه تأکید کردند.

در این دیدار همچنین بر سرعت افزایش 35 درصدی تجارت متقابل در 6 ماه اول سال 2018 میلادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته تاکید شد.

همچنین اظهار شد که اقتصاد 2 کشور یک دیگر را تکمیل می‌کنند و بابت همسایگی جغرافیایی و عوارض پایین حمل و نقل از اولویت رقابتی برخوردار هستند.   

طرفین با هدف تشدید همکاری‌های متقابل در زمینه‌های اقتصادی و بازرگانی و سرمایه گذاری از جمله برگزاری نشست دوره‌ای شورای بازرگانی و ایجاد شرایط مناسب برای فعالیت بازرگانان 2 کشور در قلمرو ازبکستان و تاجیکستان به توافق رسیدند.

ازبک‌ها از برگزاری نمایشگاه ملی صنعتی «ساخت تاجیکستان» و نشست مشترک اقتصادی و بازرگانی 2 کشور در «تاشکند» در آستانه سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ازبکستان استقبال کرد.  

نخست وزیران ازبکستان و تاجیکستان ضمن اشاره به اهمیت همکاری‌های متقابل در زمینه‌های فرهنگی و انسانی، اقدامات مشترک را درباره برگزاری مراسم‌ها مبنی بر تحکیم ریشه‌های برادری بین مردم ازبک و تاجیک تاکید کردند.  

طرفین بار دیگر بر پایبندی خود برای تعمیق بیش از پیش روابط دوجانبه در تمام زمینه‌ها تاکید و آمادگی خود را برای انجام تمام اقدامات مورد نیاز ابراز نمودند.

نخست وزیران 2 کشور همچنین ابراز امیدواری کردند که دیدار قریب الوقوع ازبکستان و تاجیکستان در سطح عالی روابط بین دولتی را به یک مرحله جدید وارد و چشم انداز جدیدی را برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابلا سودمند بین 2 کشور و مردم باز کند.

در پایان دیدار و گفت‌وگوهای نخست وزیران 2 کشور در شهر فرغانه پروتکلی به امضا رسیده است.

هم اکنون همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی ازبکستان و تاجیکستان بیش از پیش گسترش پیدا کرده است.

مبادلات بازرگانی این 3 کشور طی 9 ماه سال 2017 میلادی در سطح 180 میلیون دلار قرار گرفته است.

هم اکنون در ازبکستان 24 شرکت از جمله یک شرکت با 100 درصد سرمایه سرمایه گذاران تاجیک و در تاجیکستان نیز 9 شرکت با سرمایه سرمایه گذاران ازبک فعالیت می‌کنند.

تاجیکستان استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 6 ژانویه سال 1992 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 20 اکتبر سال 1992 میلادی روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.

انتهای پیام/ح

نظر شما