شناسهٔ خبر: 26768859 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

فتاح:

ساختمان سوهانک با رقم 900 میلیارد تومان فروخته شد/ جذب ۱۰۰ هزار حامی در ماه رمضان

گروه جامعه ــ مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) با اشاره به فروش ساختمان سوهانک گفت: در نهایت این ساختمان با رقم ۹۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه آزاد فروخته شد و خریدار هزینه تغییر کاربری و پایان کار ساختمان را هم پذیرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ پرویز فتاح، مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) در نشست خبری خود، با اعلام اینکه مستمری مددجویان با ۱۴ درصد افزایش امشب به‌حساب خانوار‌های تحت حمایت واریز می‌شود گفت: این رقم به همراه مابه‌التفاوت سه‌ماهه نخست امسال پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه رقم مستمری واریزی برای خانوار‌های یک‌نفره ۱۰۸ هزار تومان، دو‌نفره ۲۱۵ هزار تومان، سه‌نفره ۲۸۹ هزار تومان، چهار‌نفره ۳۸۴ هزار تومان و پنج نفر به بالا ۴۱۶ هزار تومان است، فزود: هفت هزار میلیارد تومان برای رفع فقر مطلق در بودجه کشور در نظر گرفته شد. روز گذشته حدود 30 هزار خانوار وارد چرخه حمایتی کمیته امداد شدند که امکان افزایش پذیرش تعداد بیشتر نیز با اختصاص این بودجه فراهم‌شده است.

رئیس کمیته امداد با اظهار اینکه در برخی از استان‌ها صف پشت نوبتی‌ها برای ورود به چرخه حمایتی کمیته امداد به صفر رسیده است گفت: تا دو سه ماه آینده صف ورودی به این چرخه صفر خواهد شد.

 فتاح در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته اعتبار تخصیص‌یافته به اشتغال‌زایی مددجویان این نهاد از دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در سال جاری کاهش یافته است گفت: این موضوع نگران‌کننده بود، حتی نسبت به این موضوع انتقاد کردیم اما در نهایت با دستور رئیس‌جمهوری سهم قابل‌توجهی از برداشت ۱.۵ میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی به اشتغال‌زایی مددجویان کمیته امداد اختصاص یافت. بر این اساس امکان پرداخت صد هزار فقره تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی (معادل دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان) به مددجویان در سال جاری فراهم‌شده است و بر این اساس بودجه دولتی کمیته امداد در سه‌ماهه نخست امسال به‌طور کامل پرداخت‌ شده است.

ساختمان سوهانک را به بالاترین رقم فروختیم
وی درباره فروش ساختمان سوهانک کمیته امداد هم گفت: این ساختمان از ۲.۵ سال پیش در معرض فروش قرار گرفت. در این مدت ۱۹ دستگاه متقاضی خرید بودند. در ابتدا قرار بود به وزارت بهداشت و درمان فروخته شود اما به دلیل پایین بودن رقم پیشنهادی (۷۲۰ میلیارد تومان) در نهایت به دانشگاه آزاد با رقم ۹۰۰ میلیارد تومان فروخته شد و خریدار هزینه تغییر کاربری و پایان کار ساختمان را هم پذیرفت.

رئیس کمیته امداد ادامه داد: دانشگاه آزاد تاکنون ۳۵ درصد از رقم تعیین‌شده را پرداخت کرده است و قرار شد طی سه سال آینده هر شش ماه یک بار ۱۰۰ میلیارد تومان به کمیته امداد پرداخت کند.

وی با بیان اینکه ساختمان سوهانک ماه گذشته به‌طور رسمی به دانشگاه آزاد واگذار شد خاطرنشان کرد: پول فروش ساختمان در صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت سپرده‌گذاری شده است تا به افراد نیازمند تسهیلات پرداخت شود. با توجه به منابع موجود این صندوق تا سه‌ماهه آینده پشت نوبتی متقاضی دریافت وام ضروری نخواهیم داشت.

فتاح با بیان اینکه ممکن است وزیر بهداشت و درمان بابت رد درخواست خرید ساختمان سوهانک از وی رنجیده باشد گفت: از جناب قاضی‌زاده هاشمی عذرخواهی می‌کنم اما باید پذیرفت که نمی‌توان منافع مددجویان را نادیده گرفت چرا که قیمت بالاتری پیشنهاد شد.

ساخت 10 هزار مسکن برای مددجویان روستایی با مشارکت سپاه
وی با اشاره به اینکه امسال ده هزار واحد مسکن روستایی برای مددجویان با مشارکت سپاه پاسداران و ستاد فرمان اجرایی امام (ره) در ۱۴ استان ساخته می‌شود گفت: امتیاز این طرح، ساخت خانه بدون استفاده از منابع دولتی است.

رئیس کمیته امداد با اشاره به اینکه طبق بودجه ۹۷ باید ۵۰ هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی به مددجویان این نهاد واگذار شود افزود: آیین‌نامه این تبصره از بودجه ۹۷ منتظر تصویب در هیئت دولت است.

۵۰ درصد درآمد‌های مردمی‌ بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بود
فتاح در ادامه با بیان اینکه طی چهار ماه گذشته، ۵۰ درصد درآمد‌های مردمی‌مان بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است، گفت: ضمن قدردانی از مردم باید از دولت هم تشکر کنیم. در سه ماهه اول سال جاری دولت بودجه ما را ۱۰۰ درصد تخصیص داد که این مبلغ حدود هزار و 100 میلیارد تومان بود. برای سه ماهه دوم نیز ارقام به خزانه هنوز اعلام نشده است.

‌رئیس کمیته امداد با اشاره به وضعیت ساخت منازل مسکونی آسیب‌دیدگان در زلزله کرمانشاه هم گفت: در هفت شهرستان کرمانشاه سه هزار و 400 واحد مددجویان آسیب‌دیده بودند که در این آمار منازلی هم که ترک خورده بودند را محاسبه کردیم و به پنج هزار و 400 واحد رسید؛ دولت به ما برای ساخت آن‌ها کمک می‌کند و برای خانه‌های روستایی ۳۰ میلیون تومان و برای خانه‌های شهری ۳۵ میلیون وام می‌دهند.

فتاح گفت: البته همه می‌دانیم که منازل از این محل تکمیل نمی‌شوند، زیرا مددجویان آورده‌ای ندارند که بخواهند منازلشان را تکمیل کنند. مردم در زمان زلزله به ما کمک کردند و نزد ما هنوز پول دارند. این پنج هزار و 400 واحد از محل کمک‌های مردم صد در صد ساخته می شود. البته هفته گذشته ۵۰۰ واحد را افتتاح کردیم و تا آخر مهر هزار و 500 واحد را آماده می‌کنیم و امیدواریم مابقی تا پایان سال به اتمام برسد.

جذب ۱۰۰ هزار حامی در ماه مبارک رمضان
وی در ادامه با بیان اینکه بیش از صد هزار حامی در ماه مبارک رمضان در قالب طرح‌های محسنین جذب شدند، گفت: اکنون ۸۰۰ هزار نفر حامی فرزندان ایتام و محسنین هستند؛ فرزندان ایتام از این محل ماهانه حدود ۲۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه ظرف ۴۸ ساعت ۹۰ درصد زکات فطریه را توزیع کردیم، گفت: بیش از 100 میلیارد تومان فطریه وصول، تسویه و حسابرسی شده است؛ که رشد خوبی را در این حوزه شاهد بوده‌ایم.

فتاح در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر برنامه‌ریزی‌های انجام شده در خصوص زیارت اولی‌ها و اعزام مددجویان به پیاده‌روی اربعین هم گفت: اعزام زائر طبق روال به شهر‌های مشهد، قم، شاه‌چراه و عتبات درحال انجام است و سال گذشته بیش از ۱۸۰ هزار نفر به این مناطق اعزام شدند. امسال نیز این برنامه‌ها بیشتره شده و با منابعی که تماما از طریق کمک‌های مردمی و خیرین است تعداد سفر‌ها افزایش پیدا می‌کند.

هنوز در کشور زیارت اولی داریم
 
وی با اشاره به طبقه‌بندی زائرین هم، گفت: سالمندان در این طرح به صورت جدا اعزام می‌شوند و دانش‌آموزان و دانشجویان که تنها در فصل تابستان فرصت سفر دارند نیز در این ایام به سفر‌های زیارتی مشرف می‌شوند. اما جالب است که بدانید هنوز در کشور زیارت اولی داریم و افراد سالمندی وجود دارند که یک بار هم به زیارت امام‌رضا(ع) نرفته‌اند.

رئیس کمیته امداد در ادامه با بیان اینکه در حال آماده‌سازی اعزام به اربعین هستیم، ادامه داد: سال گذشته حدود ۳۵ هزار نفر به پیاده‌روی اربعین اعزام شدند. چون هزینه اربعین نسبت به سایر سفر‌های زیارتی ارزان‌تر است این آمادگی را داریم که بیش از این تعداد را افزایش دهیم. البته تمامی این اقدامات هم با کمک‌ها و نذر مردم انجام می‌پذیرد.

به گزارش ایکنا؛ فتاح با اشاره به امضای تفاهم‌نامه بین کمیته امداد و آستان قدس رضوی هم گفت: همکاری با آستان مقدس رضوی وسیع‌تر شده است. آستان قدس هم معاونت رسیدگی به محرومین را برای اولین بار ایجاد کرده است تا بر اساس آن به وضع قشر محروم بیش‌ از پیش رسیدگی شود. البته طی این تفاهم‌نامه زائران مشرف شده به مشهد طی سه روز هم میهمان آستان هستند و هم از امکانات اقامتی آن بهره‌مند می‌شوند.

فروش وام اشتغال مددجویی ممنوع است

فتاح در ادامه به پرداخت ۲۰۰ هزار فقره وام اشتغال اشاره کرد و گفت: انتظار داریم این وام‌ها همگی منتهی به ایجاد اشتغال شوند. ممکن است افراد سودجویی وارد شوند و از این وام سودجویی کنند که برخورد جدی صورت می‌گیرد، زیرا خلاف تدابیر ما است و قطعا در پرونده آن مددجو تجدیدنظر می‌کنیم. در بیرون فروش وام ممکن انجام شود، اما در کمیته امداد این کار ممنوع است.

در اشتغال ضعف داریم
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به کمیته امداد در رفع فقر چه نمره‌ای می‌دهید، گفت: در محدوده قانون عمل می‌کنیم و هم از کمک‌های مردمی و دولتی هم استفاده می‌کنیم. دولت در سال قبل بودجه ما را کامل تخصیص داد. مستمری سال قبل صد در صد جذب و پرداخت شد و امسال هم همینطور بود. مردم هم کمک‌های موثری داشته‌اند و متوجه شده‌اند که شرایط نیازمندان سخت‌تر شده بیشتر کمک کرده‌اند. مردم، دولت و مجلس در تامین اعتبارات هوشمند عمل کرده‌اند و از این حیث می‌توان گفت: مجموعه این پرداختی‌ها موثر بوده است؛ در این میان در اشتغال ضعف داریم که باید رونق یابد و بیشتر به آن توجه شود.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه در ماه‌های اخیر تورمی برای سبد خانوار تحت پوشش رخ داده گفت: ما مستمری‌ها را ۱۴ درصد افزایش دادیم و همین ماه ۳۰ هزار نفر از پشت نوبتی‌ها را وارد چرخه حمایتی کردیم. ماه‌های آینده نیز همینطور است.

انتهای پیام

نظر شما