شناسهٔ خبر: 26767373 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ظرفیت بالای تولید شکر با صرفه جویی آب و برق

خبرگزاری صداوسیما

کارخانه تولید قند و شکر شاهرود با بازچرخانی آب و تولید برق، به واحدی اشتغالزا همراه با استاندارد‌های مصرف انرژی تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش  خبرگزاری صدا و سیما، مدیرعامل این واحد تولیدی با بیان اینکه پارسال با فراوری 101 هزار تن چغندر قند، رکورد 50 ساله تولید این شرکت زده شد افزود : در فصل برداشت چغندر قند امسال در نظر است علاوه بر خرید تضمینی محصول کشاورزان شهرستان های شاهرود و میامی از سایر نقاط استان سمنان و استانهای غربی کشور نیز چغندر پذیرش شود تا بازه زمانی و میزان تولید افزایش یابد.
حسین نوری افزود: ظرفیت فرآوری چغندر قند کارخانه قند و شکر شاهرود در پاییز امسال ، 20 تا 30 درصد افزایش می یابد.
وی ظرفیت تصفیه شکر خام این واحد تولیدی را حدود 600 تن در روز عنوان کرد و افزود : این واحد پس از اتمام فصل برداشت چغندر قند، به منظور تداوم اشتغال و تولید، شکر خام را از سایر مناطق کشور منتقل و به شکر سفید تبدیل می کند.
به گفته نوری، 17 هزار تن ذخیره شکر خام کارخانه شاهرود در روند فراوری قرار دارد و با کسب مجوز جذب، حدود 20 هزار تن دیگر نیز در حال حمل به شرکت برای تولید شکر است.
نوری مهمترین مشکل این واحد صنعتی را مطالبات پنج میلیارد تومانی از دولت دانست و گفت : وصول نشدن این طلب ها سبب شده است برای جبران هزینه ها و پرداخت ها، مجبور به دریافت تسهیلات گران قیمت بانکی شده ایم.
مدیر عامل این واحد صنعتی وابستگی ارزی کارخانه را تهیه بذر برای کشاورزان طرف قرارداد عنوان کرد و گفت : نوسانات نرخ ارز علاوه بر قیمت خرید لوازم فنی و یدکی تجهیزات کارخانه بر روند خرید بذر وارداتی هم تاثیر منفی گذاشته است و در صورت اختصاص نیافتن به موقع و کافی ارز دولتی ، ضرر مالی زیادی شامل حال کارخانه و چغندرکاران می شود.
وی به قدمت 56 ساله این واحد صنعتی در شاهرود اشاره و تصریح کرد : یکی از اصلی ترین شرط بقای تولید و اشتغال کارخانه قند و شکر شاهرود، نوسازی، توسعه و روزآمد کردن تجهیزات است که ما نیازمند تسهیلات ارزان قیمت برای این بخش هستیم.
نوری از همکاری این شرکت برای صرفه جویی در مصرف برق در شهرستان شاهرود خبر داد و گفت : بخار حاصل از مراحل مختلف پخت و طباخی و تغلیظ در این واحد صنعتی به 2 تا 3 مگاوات برق تبدیل می شود که مصرف سالانه شرکت با همین تولید انرژی تامین شده است.
به گفته مدیر عامل کارخانه قند و شکر شاهرود ، گِل کربنات خروجی شرکت یکی از مشکلات زیست محیطی این واحد بود که در 2 سال اخیر با نصب و راه اندازی دستگاه "فیلتر ممبران" این معضل رفع و علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، افزایش میزان تولید، فاضلاب استحصالی نیز برای آبیاری زمین های پایین دست شرکت استفاده می شود.
به گفته نوری علاوه بر 220 نفری که در فصول تصفیه شکر خام و 270 نفری که در فصل برداشت و فراوری محصول چغندر قند در این کارخانه کار می کنند، این شرکت طرف خرید محصول چغندر 420 کشاورز منطقه است و بخش زیادی از اشتغال فصلی کامیون داران، تهیه کنندگان و توزیع کنندگان بذر و سم نیز به این صنعت مستقر در شرق استان وابسته است.
کارخانه قند و شکر شاهرود سالانه 80 هزار تن شکر حاصل از تصفیه و 14 هزار تن شکر حاصل از فراوری چغندر دارد که در قالب کیسه های 50 کیلویی به بازار مصرف عرضه می شود، اما در طول سال گذشته با استقرار سامانه جدید توزین و بسته بندی، امکان ارائه محصول شکر سفید در بسته های 900 گرمی و یک کیلو و 200 گرمی نیز فراهم شده است.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2408609" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2179241/2408609?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما