شناسهٔ خبر: 26765966 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل رسانه‌های خارجی ارشاد در گفتگو با مهر:

لب کلام درباره رویترز را ظریف گفت/فرصت بازگشایی دفترشان مهیاست

مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:از آنجا که رویترز در ایران دفتر ندارد، قاعدتاً نوع تعامل ما با آنها محدودتر است؛ با این حال، آقای ظریف، لُب کلام را درباره آن گفت.

صاحب‌خبر -

«علیرضا شیروی» مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اشاره به راه‌اندازی باشگاه خبرنگاران خارجی در این وزارتخانه طی روزهای گذشته، درباره رویکردهای این اداره‌کل در تعامل با رسانه‌های خارجی، گفت: سیاست اداره‌کل رسانه‌های خارجی همواره بر جذب حداکثریِ خبرنگاران ترددی (غیرمقیم) و خبرنگاران مقیم در ایران بوده است و به نظر می‌رسد چنانچه تعداد خبرنگاران خارجی که در چارچوب قوانین وارد کشور می‌شوند و همچنین تعداد دفاتر رسانه‌های خارجی در ایران، افزایش پیدا کند، واقعیت‌های موجود در جامعه ایران به نحو مطلوب‌تری منعکس خواهد شد.

ایجاد مشوق‌ برای حضور خبرنگاران خارجی در کشور، یک سیاست اصولی رسانه‌ای است

وی افزود: ما در موارد بسیار زیادی شاهد این مسئله بوده‌ایم که خبرنگاران خارجی که در ایران فعالیت می‌کنند، وقتی مشاهدات خود را منعکس می‌کنند، نسبت به مشاهدات خبرنگارانی که در ایران دفتر ندارند و همچنین در کشور ما حضور ندارند اما از مسائل داخلی کشور ما گزارش تهیه می‌کنند، بسیار به واقعیت نزدیک‌تر است. ایجاد مشوق‌هایی برای حضور خبرنگاران خارجی در کشور، سیاستی کلی است که از قبل هم وجود داشته است؛ هر چند ممکن است در دوره‌هایی با فراز و فرودهایی همراه بوده باشد.

فعالیت ۱۶۰ دفتر نمایندگی رسانه‌های خارجی با ۳۰۵ خبرنگار در ایران

مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت ارشاد ضمن بیان اینکه در حال حاضر ۱۶۰ دفتر نمایندگی رسانه‌های خارجی در ایران وجود دارد و ۳۰۵ خبرنگار و عوامل خبری هم برای رسانه‌های خارجی در کشور، فعالیت می‌کنند که ۱۰۰ نفر از آنها تابعیت خارجی دارند و مابقی ایرانی هستند که از ۳۳ کشور و با ۱۶ زبان خارجی، مجوز فعالیت رسانه‌ای در ایران دارند و سالیانه هم حدود ۱۰۰۰ خبرنگار به کشورمان تردد می‌کنند، ادامه داد: ما در دوره جدید به صورت جدی به دنبال این هستیم که تعداد دفاتر رسانه‌های خارجی را در کشور، افزایش دهیم و در همین خلال، سعی خواهیم کرد زمینه تبادل رسانه‌های داخلی و خارجی را هم فراهم کنیم.

خطوط قرمز کلی جمهوری اسلامی از سوی اغلب رسانه‌های خارجی رعایت می‌شود

شیروی در ارزیابی وضعیت تعامل رسانه‌های خارجیِ دارای دفتر نمایندگی در ایران با اداره‌کل رسانه‌های خارجی وزارت ارشاد و میزان رعایت ضوابط و مقررات موجود در کشور از سوی آنها نیز، گفت: ما تعامل خوبی هم با نمایندگان رسانه‌های مقیم و هم خبرنگاران اعزامی خارجی داریم و خطوط قرمز کلی از سوی اغلب آنها رعایت می‌شود؛ هر چند ممکن است در پاره‌ای موارد، نکاتی وجود داشته باشد که در گفتگوهایی که با آنها انجام خواهیم داد، این موارد را هم برطرف می‌کنیم و چندان نیازی به برخوردهای تُند وجود ندارد و این تعامل‌ها عموماً دوجانبه است.

وزیر امور خارجه لُب کلام را درباره گزارش‌های اخیر «رویترز» بیان کرد

وی در ادامه درباره موضع اداره‌کل رسانه‌های خارجی وزارت ارشاد پیرامون گزارش‌های اخیر «خبرگزاری رویترز» پیرامون مسائل داخلی کشورمان که با موضع‌گیری‌هایی هم از سوی مقامات ایرانی روبه‌رو شد، گفت: از آنجا که رویترز در ایران دفتر ندارد، قاعدتاً نوع تعامل ما با آنها محدودتر است؛ با این حال، آقای ظریف، وزیر امور خارجه، لُب کلام را درباره این گزارش‌ها بیان کرد و آقای انتظامی (دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) هم مطلب تذکرگونه‌ای عنوان کرد. یکی از مشکلات عدم حضور خبرنگاران خارجی و نداشتن دفتر در کشور، می‌تواند نقل اطلاعات از منابع نامعتبر باشد و گاهی اوقات ممکن است برخی رسانه‌ها در اثر پاره‌ای القائات، چنین گزارش‌هایی تهیه و منتشر می‌کنند.

فرصت بازگشایی دفتر نمایندگی «رویترز» در تهران همچنان فراهم است

مدیرکل رسانه‌های خارجی در عین حال در رابطه با اینکه آیا منعی برای بازگشایی دفتر این خبرگزاری بریتانیایی در ایران وجود دارد یا خیر؟، تاکید کرد: منعی در این رابطه وجود ندارد و ما هم چند سال قبل به این خبرگزاری پیام دادیم که می‌توانند دفترشان را در تهران بازگشایی کنند و مسئولان این خبرگزاری هم به اینجا آمدند و مذاکراتی را انجام دادند؛ اما به هر حال فضای رسانه‌ای در کل جهان به گونه‌ای شده که رسانه‌های بزرگ برای فعالیت در هر کشوری، سود و زیان وجود دفتر در آن کشور را بررسی می‌کنند و بعد نسبت به آن تصمیم‌گیری می‌کنند.

شیروی همچنین گفت: ضمن اینکه امروزه اخبار بسیار سهل‌تر منتقل می‌شود و به نظر می‌رسد رویترز، اخبار خود را از ایران، از طریق دفاتر دوبی و ترکیه و نیز رسانه‌های داخلی کشورمان، دریافت می‌کند. به هر حال ما همانطور که قبلاً هم اعلام کرده بودیم، الان هم اعلام می‌کنیم که رویترز چنانچه مایل به حضور در ایران در قالب دفتر نمایندگی باشد، می‌تواند در چارچوب قوانین جمهوری اسلامی ایران، این کار را انجام دهد و دفتر خود را در تهران بازگشایی کند.

نظر شما