شناسهٔ خبر: 26765798 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

پشت پرده تغییرات احتمالی در کابینه چیست؟

نامه نیوز : بسیاری از کارشناسان سیاسی و اقتصادی به رئیس جمهور پیشنهاد می کنند که تغییراتی در ترکیب کابینه ایجاد کند اما این طور که به نظر می رسد وی چنین قصدی ندارد. حال در فضایی که مقاومت روحانی در مقابل تغییر تعجب برانگیز بود اخباری در مورد تلاش جریان های منفعت جو از داخل و بیرون دولت برای تسلط بر کابینه می رسد.

صاحب‌خبر -

ترمیم و تغییر کابینه یکی از مباحث داغ سیاسی در هفته های اخیر است. کارشناسان و فعالان سیاسی و اقتصادی مدام بر این ضرورت تاکید می کنند. به عنوان مثال موسوی لاری، نایب‌رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در این باره گفته بود:«خیرخواهان آقای روحانی در زمان چینش کابینه و انتخاب استانداران تذکر دادند، ولی او توجه نکرد... اشکالی ندارد رییس‌جمهور در مسیر کار به این نتیجه برسد که یک تغییر ذائقه دهد و یک نوسازی در بدنه مدیریت اجرایی ایجاد کند تا کارها با شتاب بیشتری پیش برود و دولت سرحال‌تر و فعال‌تر شود.»

 

حسین مرعشی از حزب کارگزاران سازندگی نیز پیش‌تر گفته بود: «مردم از هر تغییری که توسط رییس‌جمهور انجام شود، استقبال می‌کنند. دست رییس‌جمهور برای تغییر کابینه باز است. » علاوه بر او عبدالله ناصری، عضو بنیاد باران نیز حدود یک ماه قبل در گفت‌وگویی تاکید کرده بود: «کابینه دوازدهم نیاز به یک جراحی بزرگ دارد تا امید و نشاط اجتماعی را به وجود بیاورد.»

 

نمایندگان مجلس نیز با وجود در دست داشتن همه ابزارهای نظارتی و فرصت حساب پس گرفتن از تیم اقتصادی فعلی، دو مرتبه دست به قلم شده و سعی کردند با نامه نگاری از رئیس جمهور بخواهند که مطالبه ترمیم کابینه را جدی بگیرد. البته برخی نمایندگان ادوار همچون احمد توکلی تغییر در کابینه را خیلی لازم ندانسته  و معتقدند که با عزل ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی مشکل حل می شود. به هر ترتیب پاسخ روحانی به همه این توصیه ها سکوت بوده است.  آقای رئیس جمهور در آن جلسه سالن اجلاس سران با مدیران ارشد دولتی گفت و گو و خواست که همه تلاش خود را برای برون رفت از شرایط اقتصادی دشوار فعلی به کار بگیرند اما حرفی از تغییر نزد. نه تنها حرفی نزد بلکه هیچ نشانه ای از توجه به این توصیه کارشناسان نیز در سخنان و اقدامات روحانی مشاهده نمی شود. به همین خاطر هم است که شاهدیم برخی از نمایندگان مجلس از گفت و گو یا نامه نگاری ناامید شده و سراغ همان شیوه سوال و استیضاح خود رفته اند. مصداقش این که همین امروز (یکشنبه) استیضاح علی ربیعی وزیر کار با ۹۰ امضا تقدیم هیات رئیسه شد. 

 

در این شرایط نخستین سوالی که به ذهن می رسد این است که چرا روحانی توصیه کارشناسان مبنی بر ضرورت تغییر کابینه را جدی نگرفته یا پشت گوش می اندازد؟ آن هم در شرایطی که مشخص است خود او نیز از عملکرد همکارانش در هیات وزیران راضی نیست چراکه اگر راضی بود آن ها را به دو گروه «ناامید» و «امیدوار» تقسیم‌بندی نمی‌کرد یا به آنان که «با یک اخم یا یک نامه می‌ترسند خرده نمی گرفت. اظهارات اخیر جلال میرزایی عضو فراکسیون امید اما می تواند در حل این معما موثر باشد. 

 

او از تلاش عده ای برای بهره برداری سیاسی از موضوع ضرورت ترمیم کابینه خبر داده است و می توان اینطور برداشت کرد که حسن روحانی دست آقایان منفعت طلب را خوانده و با پافشاری به ادامه مسیر با وزرای فعلی می خواهد در بازی آنان نیفتد.

 

جلال میرزایی از جریان مخالف دولت و یک جریان مخالف دولت که درصدد چیدن مهره های خود هستند سخن به میان آورده و گفته است: « بسیاری از فعالان سیاسی انتظار دارند که رییس‌جمهور تغییری در تیم اقتصادی ایجاد کند. در همین حال برخی از اعضای تیم اقتصادی هم بیکار ننشسته‌اند و دنبال این هستند که با مدیریت و مهندسی شرایط، وزارت یا جایگاه دیگری دچار تغییر شود و نگاه‌ها به آن سو رفته و خودشان در امان بمانند، بنابراین دست به تلاش‌هایی زده‌اند که بتوانند از دل این مطالبه عمومی منافع خودشان را تامین کنند.‌«

 

وی همچنین طرح شایعاتی مربوط به استعفای جهانگیری و گمانه زنی برای تغییر معاون اول را ناشی از نگاه برخی سیاسیون به انتخابات ۱۴۰۰ دانسته و توضیح داده است که «وقتی بحث روی تغییر و ترمیم تیم اقتصادی است و به ناگاه بحث انحرافی استعفای معاون اول مطرح می‌شود مشخص می‌شود نگاه برخی افراد به جای توجه به مشکلات مردم، دنبال انتخابات ۱۴۰۰ است و دغدغه مردم را ندارند.»

 

به گفته وی یک عده تلاش دارند تا بتوانند باعث تغییر معاون اول شوند و اکثریتی به دنبال تغییر تیم اقتصادی هستند. لازم به ذکر است که برخی از خبرنگاران پارلمانی نیز طی یکی دو هفته گذشته در رسانه ها و صفحات خود در فضای مجازی از تلاش اعتدال و توسعه و تیم واعظی برای تسلط بر تیم اقتصادی دولت خبر داده بودند.

 

جلال میرزایی همچنین گفته است: یک جریان هم که جریان منتقد و مخالف دولت است، از این مطالبه سوءاستفاده می‌کند برای اینکه برنامه خودش را پیش ببرد و این حس را القا کند که دولت در موضع ضعف است و نیاز به کمک دارد. در این حال کمک‌شان هم مشروط است به اینکه افرادی که مدیریت جهادی انجام می‌دهند به کابینه راه پیدا کنند؛ چرا که این شرایط مرد میدان می‌خواهد و این مرد میدان باید از میان آنان انتخاب بشود.

 

او از کسی نام نبرده اما روشن است که به موضوع احتمال معاون اولی قالیباف اشاره دارد. موضوعی که در هفته های گذشته چندین بار طرح شد و به گفته منابع خبری غیررسمی از سوی علی لاریجانی رئیس مجلس هدایت می شد.

 

نظر شما