شناسهٔ خبر: 26764529 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واشنگتن پست:

ترامپ و تبانی با رهبر یک قدرت متخاصم

تهران - ایرنا- واشنگتن پست در سرمقاله روز دوشنبه خود نوشت: ره آورد هلسینکی؛ یک 'فتح نمادین' برای 'پوتین'؛ و یک 'تبانی آشکار' با رهبر جنایتکار یک قدرت متخاصم برای 'ترامپ' بود.

صاحب‌خبر -

واشنگتن پست آورده است: ماندگار ترین ره آورد اجلاس سران آمریکا -روسیه که دیروز / دوشنبه/ در هلسینکی برگزار شد؛ این تصویر در ذهن می ماند که ' ترامپ' در کنار 'پوتین' ایستاد و اظهار داشت که 'انکار محکم' رئیس جمهور روسیه در مورد دخالت مسکو در در انتخابات 2016 آمریکا؛ دست کم به همان اندازه قانع کننده است که یافته های متفق القول جامعه اطلاعاتی آمریکا در این زمینه تاکید دارد که روسیه یقینا در این انتخابات دخالت کرده است.
ترامپ در این دیدار یک حمله ناروای دیگر هم به 'اف بی آی' کرد و پیشنهاد ریاکارانه پوتین برای همکاری با تحقیقات مشاور ویژه 'رابرت اس. مولر سوم' در این زمینه را به نوعی تائید کرد. ترامپ با این عمل خود مقابل حاکم روسیه و در انظار جهانیان؛ علنا نشان داد که در صف پوتین است و علیه سازمانهای مجری قانون آمریکاست.
ترامپ قبل از این دیدار گفته بود که موضوع دخالت روسیه در انتخابات آمریکا را در میان خواهد گذاشت اما در پایان اجلاس؛ بیانیه ای را قرائت کرد که گویا متن آن را روسها نوشته بودند. ترامپ در این بیانیه به یک سری مدعاهای بی اساس فرضیه تئوری در مورد هک شدن سرور ' کمیته ملی دمکراتیک' اشاره کرد و باز هم به اف بی آی حمله ور شد.
او آنگاه به روابط ضعیف و محقر دو کشور اشاره کرد و هردو طرف را مسئول آن دانست.
به این ترتیب از نگاه ترامپ؛ تمامی اعمال شنیع و ناخوشایند روسیه در این سالها اعم از، تجاوز نظامی به اوکراین و گرجستان؛ جنایات جنگی در سوریه، حمله به مخالفان حکومت با گاز مسموم کننده در کشور انگلیس و ساقط کردن یک فروند هواپیمای خطوط هوایی مالزی بر فراز کشور اوکراین؛ همه و همه اخلاقا محصول سیاستهای دولتهای قبلی آمریکا بوده است.
معلوم نیست ترامپ و پوتین در این دیدار که پشت درهای بسته انجام شد؛ بطور خصوصی به هم چه گفته اند و یا اینکه آیا اصلا با هم به یک توافق ملموس رسیده اند یا نه.
هردو رهبر اشاره کردند که با هم بر سر موضوعاتی گوناگون به یک سری توافق هایی رسیده اند، از جمله در مورد لزوم حفظ امنیت مرزهای اسرائیل با سوریه و لزوم ارسال کمکهای بشردوستانه به آوارگان سوری . اما دو رهبر اشاره ای به جزییات این توافقات نکردند.
به هر جهت؛ خوب یا بد؛ این ملاقات اگر هم هیچ دستاورد محکمی برای رهبر روسیه نداشته باشد؛ فی نفسه برای او یک ' فتح نمادین' است. همینکه او در موقعیتی برابر با رئیس جمهور آمریکا پشت یک میز نشسته است؛ و هردو پشت این میز آنگونه که در بیانیه نهایی قرائت کردند به یک نوع 'مسئولیت ویژه برای تامین امنیت بین الملل ' متعهد شده اند؛ این فی نفسه ؛ یک 'فتح نمادین' برای رئیس جمهور روسیه است.
شکی نیست که ترامپ اشتباهی جبران ناپذیر کرد که کوشید در هلسینکی پوتین را در آن جایگاه معتبر جهانی بنشاند، اما اشتباه نابخشودنی دیگر او توهینی بود که نثار 'اف بی آی' و مسئولان ارشد اطلاعاتی خودش کرد.
از همه تعجب آورتر این بود که ترامپ پیشنهاد منفعت طلبانه پوتین را قبول کرد که گفت مولر در تحقیقاتش با دوازده تن از افسران اطلاعاتی روسیه کهمتهم ردیف او هک شدن سرور حزب دمکرات هستند هم مصاحبه کند.
در هلسینکی ، ترامپ یک بار دیگر تاکید کرد:' هیچ تبانی ای با روسها در کار نبوده است'.
ترامپ اینجا هم همچون قبل، تمامی حقایق کشف شده راجع به رفتار مرموز روسها را منکر شد و در واقع سیستم قضایی کشور خودش را بی ارزش و مهمل شمرد.
این یعنی یک تبانی آشکار با رهبر جنایتکار یک قدرت متخاصم.
اروپام**1591**1908

نظر شما