شناسهٔ خبر: 26763954 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | لینک خبر

از سوی یک شرکت عضو پارک فناوری پردیس معاونت علمی محقق شد؛

توانایی تولید سهم واردات یکی از مواد مصرفی دندانپزشکی تنها در 66 روز

صاحب‌خبر -



یکی از شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس معاونت علمی پس از سال‌ها تلاش درزمینه تولید و تجاری‌سازی اسیدETCH؛ به مرحله‌ای از رشد و پیشرفت دست‌یافته که قادر است تمام میزان واردات این ماده را در طول 66 روز کاری خود تولید کند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،  یکی از شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس معاونت علمی قادر است اسیدETCH یکی از پرمصرف‌ترین مواد دندانپزشکی موردنیاز کشور را تولید و عرضه کند.
در جلسه‌ای که در اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت برگزار شد، مدیرعامل شرکت مروابن اعلام کرد: در زمینه تولید این اسید به خودکفایی رسیده و تولیدات این شرکت از لحاظ کیفیت در مقایسه با موارد مشابه تولیدشده در کشورهای دیگر در سطح بالاتری قرار داشته و از لحاظ قیمتی نیز برای مصرف‌کنندگان بسیار ارزان‌تر است.
 این شرکت همچنین بنا به تأیید آزمایشگاه‌های مرجع دندانپزشکی، در تمامی پارامترها و سنجش‌ها، محصولاتی قابل‌رقابت با اقلام مشابه اروپایی و آمریکایی و حتی در برخی موارد بهتر از آنها تولید می‌کند و آمادگی خود را برای تأمین کل حجم مواد مصرفی داخل کشور اعلام کرده است.
مرواپرپ (MORVA-Prep) از دیگر مواد تولیدشده در این شرکت است که کاملاً قابل‌رقابت با محصولات مشابه خارجی است. این ماده که در عصب‌کشی به‌عنوان ضدعفونی‌کننده و روان کننده کانال استفاده می‌شود.
همچنین ماده دیگری که توسط این شرکت تولید و با استقبال دندان‌پزشکان مواجه شده، خمیر جرم‌گیری حاوی نانوذرات کربن است که علاوه بر جرم‌گیری، تا حدودی خواص سفیدکنندگی هم دارد و امکان صادرات موفق آن نیز وجود دارد.
با وجود تمام اقدامات صورت گرفته در این زمینه، سالانه میلیون‌هادلار بابت واردات مواد دندانپزشکی هزینه می‌شود، درصورتی که شرکت‌های فناور داخلی می‌توانند نیاز کشور را با تولید برترین مواد برطرف کنند.
آنچه که باعث می‌شود محصولات وارداتی توفیق فروش بیشتری پیدا کنند، به دو عامل مربوط می‌شود. یکی، تصور اشتباه مصرف‌کنندگان مبنی بر بهتر بودن مواد تولید شده در اروپا و آمریکا بوده و دیگری، عدم وجود عزم جدی در ایجاد محدودیت برای واردات اقلام دارای مشابه داخلی است.
اقلام وارداتی زمان طولانی‌تری نیاز دارد تا به‌دست مصرف‌کننده برسد، به همین دلیل بدیهی است که کیفیت مواد تازه تولیدشده در داخل کشور را نخواهند داشت. حتی در بعضی موارد به علت عدم رعایت شرایط نگهداری در مراحل حمل از مبدأ تا گمرک ایران و سپس بازار مصرف، مواد وارداتی کیفیت خود را از دست می‌دهند.
پایان پیام/29

نظر شما