شناسهٔ خبر: 26763700 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری | لینک خبر

شکریه بیان کرد:

تولیدات علمی حوزه مواد پیشرفته در حال رشد چشمگیری است

صاحب‌خبر -



دبیر ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی گفت: با توجه به ماهیت عام و بین رشته‌ای تحقيقات مواد پیشرفته، انتشارات علمی این حوزه نیز در بخش‌های مختلفی توزیع یافته‌اند.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمود مهرداد شکریه دبیر ستاد توسعه فناوری های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی درباره وضعیت کشور در زمینه تولیدات علمی و صنعتی مواد پیشرفته اظهار کرد: حتی در سطح بين‌المللي شاخص‌هاي مورد اجماع و مشخصي براي توصيف اين بخش چه در حوزه علمي و چه در حوزه صنعتي شكل نگرفته است. خوب طبيعتاً در داخل هم چنين كاري انجام نشده است.
وی ادامه داد: اين كار نيازمند بازنگري در تعاريف و دسته‌بندي‌هاي رايج، چه در حوزه‌هاي علمي و چه در حوزه‌هاي صنعتي است. اگر معتقديم كه انقلاب صنعتي چهارم در حال به‌وقوع پيوستن است نمي‌توان با شاخص‌هاي چنددهه پيش، روند شكل‌گيري يا حتي تأثيرات آن را اندازه گرفت. اين نيازمند كار جمعي دستگاه‌ها و نهادهاي مسئول است.
شکریه همچنین بیان کرد: با توجه به ماهیت عام و بین رشته‌ای تحقيقات مواد پیشرفته، انتشارات علمی این حوزه نیز در بخش‌های مختلفی توزیع یافته‌اند. بنابراین پایش میزان تولیدات علمی این حوزه در داخل و خارج با چالش‌هایی مواجه است. با این حال، اگر تساهل به خرج دهيم كه اولاً توليد علم را با توليد مقالات برابر بدانيم و در ثاني انتشارات علمي حوزه علم مواد را نماينده توليد علوم مرتبط با مواد پيشرفته بدانيم، از لحاظ كمّي اوضاع اميدواركننده‌اي داريم.
به گفته وی، چراكه بر اساس اطلاعات آماری سایت Scimagojr طی سال‌های 1996 تا 2016 میلادی، ایران رشد چشم‌گیری در تولیدات علمی بین‌المللی حوزه علم مواد داشته است، به نحوی‌که در سال 2016 میلادی با انتشار 6810 مقاله از لحاظ کمّی پس از کشورهای چین، ایالات متحده آمریکا، هند، آلمان، ژاپن، روسیه، کره جنوبی، انگلستان، فرانسه و ایتالیا در رتبه یازدهم قرار گرفت. البته نکته حائز اهمیت در این میان لزوم تمرکز بر افزایش کیفیت مقالات علمی منتشر شده توسط محققان ایرانی است.
انتهای پیام/25

نظر شما