شناسهٔ خبر: 26763150 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

به قلم «محمدصادق کوشکی»؛

تجدیدچاپ کتابی درباره سبک زندگی انقلابی

منبع: فارس

کتاب «سبک زندگی به روایت انقلاب اسلامی» نوشته محمدصادق کوشکی به چاپ ششم رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ و هنر مشرق، کتاب «سبک زندگی به روایت انقلاب اسلامی» نوشته دکتر محمدصادق کوشکی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران از سوی دفتر نشر معارف به چاپ ششم رسید.

درباره کتاب

کتاب «سبک زندگی به روایت انقلاب اسلامی» می‏ کوشد الگویی برای زندگی فردی و اجتماعی از آموزه ‏های انقلاب اسلامی استخراج کند. در این کتاب به این پرسش که «آیا انقلاب اسلامی به عنوان یک تفکر جامع درباره شیوه و سبک زندگی دیدگاه خاصی دارد؟» پاسخ داده و با بررسی ضرورت این دیدگاه، مصادیق کاربردی آن نیز تبیین شود.

این کتاب به دلیل آن که درباره سبک زندگی سخن می ‏گوید، اثری اجتماعی و به لحاظ تبیین دیدگاه سیاسی انقلاب اسلامی درباره شیوه زندگی، اثری سیاسی است و اغلب مخاطبان آن را طیف دانشگاهی، حوزویان و محققانی تشکیل می ‏دهند که دغدغه خاصی درباره سبک زندگی مکتب انقلاب اسلامی دارند.

در این اثر تلاش شده تا ضرورت ارائه سبک زندگی از جانب تفکر انقلاب اسلامی، اثبات شده و «سبک زندگی جهادی» به عنوان مصداق آن معرفی گردد.

دکتر محمدصادق کوشکی در توضیحی درباره این کتاب می‏ گوید: در واقع این کتاب تلاشی است برای تبیین این نکته که انقلاب اسلامی به عنوان یک تفکر در دنیای امروز پیشنهادهایی برای دنیای بهتر دارد و این تفکر قطعاً راهکارهایی برای سبک و شیوه زندگی دارد. خواننده این کتاب با مطالعه مطالب در ابتدا با مبانی سبک زندگی به روایت انقلاب اسلامی و در پی آن با مصادیق و الگوهای این سبک زندگی آشنا خواهد شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اظهار می دارد: «در این کتاب علاوه به پرداختن به این نکته که لزوم پرداختن به سبک زندگی مطلوب انقلاب اسلامی چیست، دو الگوی موفق در سبک زندگی معرفی شده است که در قالب سبک زندگی جهادی تعریف می ‌شود. این دو مصداق یکی مربوط می ‌شود به سبک زندگی در سال‌های دفاع مقدس و دیگری سبک زندگی که در ارتباط با حرکت‌ های جهادی بعدی تعریف می‌ شود.»

محتوای کتاب

کتاب «سبک زندگی به روایت انقلاب اسلامی»، شامل هشت بخش با عناوین «سبک زندگی دینی و سبک زندگی غربی»، «سبک زندگی آمریکایی در تقابل با سبک زندگی دینی»، «دین به مثابه سبک زندگی»، «سبک زندگی دینی و دین برای زندگی»، «سبک زندگی دینی و معاش»، «سبک زندگی جهادی»، «رسانه‌ ها و سبک زندگی» و «زندگی جهادی» است.

نویسنده در بخش «سبک زندگی دینی و سبک زندگی غربی» به مقایسه این دو سبک از زندگی پرداخته و به چگونگی شکل ‌گیری واژه سبک زندگی اشاره کرده است. در بخشی از آن می ‌خوانیم: «سبک زندگی غربی در آمریکا که دنیای بکر بود، تجلّی یافت. اروپا بکر نبود. در قرون وسطی و قبل از آن تاریخ و تمدن داشت. این دنیای مدرن نتوانست در اروپا 100 درصد بروز کند و 80 درصد بروز کرد، اما در آمریکا از صفر ساخته شد.»

در بخش دوم با عنوان «سبک زندگی آمریکایی در تقابل با سبک زندگی دینی» تاریخچه سبک زندگی غربی، علت اصرار آمریکا برای ترویج سبک زندگی خود، سبک زندگی آمریکایی میان‌بُر غرب برای غربی ‌سازی جهان، تأثیر مکان زندگی در طرز تفکر انسان‌ ها، عرضه سبک زندگی آمریکایی برای تسلط بر دنیا و تلاش غرب برای ایجاد دین جدید مورد بحث قرار گرفته است.

دکتر کوشکی در بخش سوم، دین را به مثابه سبک زندگی دانسته و در این باره می ‌نویسد: «دین یک نوع زندگی کردن است. یک شیوه زندگی کردن است، اما شیوه زندگی که مورد نظر خداوند است. بستر هر دو شیوه، طبیعت است؛ چون انسان یک موجود طبیعی است، اما شیوه مورد نظر خداوند نوعی بهره بردن از طبیعت را دارد و پاسخ به نیازهای طبیعی است.»

استاد دانشگاه تهران در بخشی از این کتاب می نویسد: «اگر در جامعه ما ازدواج کم‌رنگ می‌شود و کاهش پیدا می ‌کند و تجرد رو به فزونی دارد و طلاق زیاد می ‌شود، این زنگ خطر جدی است که در واقع حکایت از رخت بر بستن دین از جامعه ما می‌ کند. دلخوش نشویم که از دین سخن زیاد است و درباره دین زیاد کتاب چاپ می‌شود، همایش برگزار می ‌شود. البته تک تک این اتفاقات به صورت مجزا اتفاق خوبی است، اما اینها نشانه این نیست که دین در جامعه در حال تحقق است.»

نظر شما