شناسهٔ خبر: 26763140 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

هیاهوی رسانه ای بر سر سرویس های بهداشتی

شهرری ـ ایرنا ـ طی روزهای گذشته برخی رسانه ها موضوعی را دستمایه تولیدات خود قرار دادند که گمان می رود خودشان هم در این زمینه تامل نکردند؛ اخبار ضد و نقیض در مورد هزینه سرویس های بهداشتی حرم امام راحل(ره) درحالی خبرساز شد که گویا عاملان بیشتر دنبال جوسازی سیاسی هستند تا بیان مساله.

صاحب‌خبر -

یکی از مشکلاتی که طی سال های گذشته همواره در محیط های عمومی بویژه اماکن مذهبی وجود داشته، نظافت و بهداشت بویژه در سرویس های بهداشتی بوده است؛ موضوعی که نمایانگر ابعاد مختلف شاخصه های فرهنگی ما هم محسوب می شود.
درحالی که دین مبین اسلام بارها و به شکل های گوناگون بر نظافت شخصی و رعایت اصول بهداشتی فردی و جمعی تاکید کرده است همگان می بینیم که محیط های عمومی ما که میزبان خیل زیادی از مردم ایران و خارج از ایران هستند در این زمینه حرف چندانی برای گفتن ندارند و معلوم نیست مخاطبان این محیط ها بویژه از خارج از کشور وضعیت نابسامان و مشکلات بهداشتی موجود را چگونه تعبیر می کنند.

**حرم و میزبانی میلیونی
حل مشکل سرویس های بهداشتی در حرم مطهر امام خمینی(ره) واقع در محل ورودی جنوبی شهر تهران از چند سال پیش در دستور کار قرار گرفته و تعبیه تعداد زیادی سرویس با ساختار مناسب و به کارگیری نیروی انسانی برای حفاظت، نظافت مستمر، تامین اقلام مورد نیاز بهداشتی و نگهداری این محیط ها نیز انجام شده اما حالا برخی رسانه ها با کلیدواژه سرویس های بهداشتی میلیاردی طی روزهای اخیر این موضوع را دستمایه فعالیت خود قرار دادند.
انتقادی که از هر جهت به آن نگریسته می شود جور در نمی آید زیرا وسعت ساختارهای ایجاد شده، نیروی انسانی مشغول به کار شده و کیفیت خدمات ارایه شده وقتی مدنظر قرار می گیرد به نوعی این پرسش مطرح می شود که علت این نوع جنجال های رسانه ای که دستمایه موج سواری رسانه های خارجی هم قرار گرفته چیست؟.
حرم امام راحل نه تنها در همه ایام سال محل اسکان میلیون ها مسافر از جای جای کشور و تردد این افراد محسوب می شود بلکه هر ساله هنگام برگزاری مراسم ارتحال امام (ره)، روز ارتش و دیگر مناسبت های مذهبی به محل مراجعه میلیونی شهروندان تبدیل می شود که این خیلی عظیم جمعیت نیازمند ساختارهای لازم برای خدمات رسانی است.

** پاسخ شهرداری درباره تناسب هزینه ها
آنچه بیشتر دستمایه این جنجال رسانه ای قرار گرفته هزینه اعلام شده برای این طرح است، موضوعی که شهردار حرم مطهر امام خمینی(ره) به آن پاسخ می دهد.
شهردار حرم مطهر امام خمینی (ره) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در زمینه ارائه خدمات رسانی این نهاد به زائران و مسافران در این محدوده اظهارداشت: موقعیت حرم در ابتدای اتوبان قم درمسیر تردد مسافران از جنوب کشور به شمال و همچنین حرم امام رضا (ع) و برعکس قراردارد.
«سعید خال» ادامه داد: مسافران به طور معمول برای استراحت چند روزی را در حرم امام راحل مستقر می شوند که این موضوع ضرورت توجه به نیازها بخصوص در حوزه سرویس بهداشتی را دوچندان می کند.
وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت منطقه و موقعیت حرم مطهر امام راحل و حضور مسافران در تمامی ایام سال شهرداری حرم وارد عمل شد و بر اساس ظرفیت و نیاز شهروندان معضل سرویس بهداشتی را حل کرد.
این مسئول ادامه داد: اما برخی رسانه ها ازجمله رسانه های ضدانقلاب با انتشار اخباری نادرست سعی در تشویش اذهان عمومی کردند که هیچ کدام از اخبار آنها در زمینه مبلغ قرارداد، تعمیر و نگهداری سرویس های بهداشتی درست و دقیق نبوده است.

**ابعاد گسترده طرح
خال تاکید کرد: این قرارداد با توجه به وسعت 700 هکتاری محدوده شهری زیرپوشش شامل 10 سایت بزرگ و هر سایت 170 چشمه سرویس بهداشتی را شامل می شود.
وی مبلغ قرارداد نگهداری این سرویس ها را 14 میلیارد و 960 میلیون ریال عنوان و بیان کرد: این مبلغ به مدت یکسال و برای نگهداری، نگهبانی، بازسازی، خرید اقلام و نگهداری موتورخانه هزینه می شود.
شهردار حرم مطهر امام خمینی (ره) قرارداد نگهداری سرویس های بهداشتی حرم را از نظر صرفه جویی هزینه یکی از بهترین قراردادها عنوان کرد و گفت: مبلغ قراردادها بر اساس یک روال مشخص سالانه 25 درصد درهرسال افزایش می یابد درحالی که این قرار داد امسال هیچ افزایشی نداشته است.
وی افزود: با انعقاد قرارداد مذکور تعداد 50 نیروی انسانی به صورت مستقیم و 450 نفر نیز غیرمستقیم صاحب مشغول به کار شده اند که این اقدام هم در زمینه ایجاد شغل برای افراد در جامعه نقش مهم و موثری دارد.
شهردار حرم مطهر امام خمینی (ره) گفت: برای هر چشمه سرویس بهداشتی ماهانه بیش از 61 هزار تومان هزینه می شود که این هزینه مواردی از جمله نگهداری، نگهبانی و تهیه اقلام مصرفی را در برمی گیرد.

**آمار زائران
وی با بیان اینکه خدمات دهی به زائران و تکمیل ظرفیت سرویس های بهداشتی از ضرورت های شهرداری حرم است گفت: در روزهای پنجشنبه حدود یک میلیون زائر و در ایام خاص حدود پنج تا شش میلیون زائر از این سرویس ها استفاده می کنند و اهمیت دارد که ظرفیت لازم برای پاسخگویی به این تعداد زائر در یک زمان وجود داشته باشد.
خال خاطرنشان کرد: بیشترین میزان شلوغی و ازدحام جمعیت در روزهای پنجشنبه، جمعه و همچنین پنجشنبه های آخر سال، روز ارتش، مراسم های مذهبی و سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) است که با وجود حضور جمعیت زیاد مشکلی وجود ندارد.
وی افزود: هر چند در برخی از ایام سال کمتر از این سرویس ها استفاده می شود اما شهرداری حرم باید آمادگی لازم را برای روزهای شلوغ سال و ایام مذهبی داشته باشد.
شهردار حرم مطهر امام خمینی (ره) به ظرفیت پارکینگ های حرم مطهر برای بهره برداری زائران نیز اشاره و بیان کرد: سه پارکینگ وسیع در حرم وجود دارد و زائران می توانند بدون هرگونه مشکلی از ظرفیت آنها بهره مند شوند.
وی ادامه داد: در تعطیلات پایان هفته، نوروز، تابستان و ایام مذهبی تمامی ظرفیت پارکینگ های حرم مطهر تکمیل می شود.

**جنجال برسر قراردادی 5 ساله
خال تاکید کرد: نکته قابل توجه قرارد داد این است که در پنج سال گذشته نیز منعقد شده و در دوره جدید مدیریت شهری بدون افزایش قیمت ، شفاف ،کارشناسی و سپس تعدیل و بازنگری شده است تا با بهترین و بیشترین امکانات بتوان به مراجعان خدمات دهی کرد.
شهردار حرم مطهر امام خمینی (ره) با بیان اینکه 10مکان برای استحمام مسافران و مراجعان نیز ایجاد شده تا مورد استفاده قرار گیرد، گفت: بهینه سازی و ایجاد امکانات در سرویس های بهداشتی از اقداماتی است که با هدف اطمینان خاطر و امنیت سلامت مردم انجام گرفته است.
وی با استقبال از انتقاد شهروندان و نخبگان جامعه درمورد نحوه هزینه کردها افزود: البته انتقادها باید اصولی و در چارچوب کارشناسی باشد، با راه اندازی سامانه شفافیت شهرداری تهران با هدف محرم دانستن شهروندان علاوه بر شفاف سازی امور مالی و قراردادی شهرداری تهران، قراردادها ، معاملات قانونی مناطق و سازمان‌های تابعه شهرداری تهران در آن منعکس می شود.
خال اظهارداشت: برخی رسانه ها بدون کمترین اطلاعات و تحلیل اخباری را منتشر کردند که سبب تشویش اذهان عمومی و مسموم شدن فضای افکار جامعه می شود.
وی گفت: قراردادهای بیشتر از یک میلیارد تومان قانونی است و در سایت ها و روزنامه های رسمی کشور منتشر می شود تا مردم نیز از این نوع قراردادها مطلع شوند.

** پای صحبت مسافران
خبرنگار ایرنا در ادامه به سراغ برخی زائران و مسافرانی که برای اقامت به حرم مطهر امام خمینی مراجعه کرده اند رفت و با آنان به گفت وگو نشست.
یکی از شهروندان که خود را «اسماعیل نیک دل» 70 ساله معرفی کرد گفت: یکبار هم به یک محل عمومی مراجعه می کنیم و خدمات دهی بویژه در سرویس های بهداشتی مناسب و با استانداردها بوده، چرا باید محل انتقاد قرار گیرد.
وی ادامه داد: به دلیل موقعیتی که حرم مطهر امام خمینی (ره) دارد حتی ممکن است مهمانان خارجی نیز از این فضا استفاده کنند بنابراین هر چقدر این محل تمیزتر باشد بهتر خواهد بود.
«مینا احمدی پور» شهروند دیگر گفت: برای ایجاد این تعداد سرویس بهداشتی با کیفیت مناسب باید هزینه کرد و این فرهنگ سلامتی آبروی همه ما است.
«قدرت علیپور» دیگر شهروند 54 ساله افزود: هر زمان که به حرم مطهر آمدم و از سرویس های بهداشتی استفاده کردم تمیزتر و مرتب از قبل بوده و این نشان می دهد که به سلامت زائران توجه می شود.
«طوبی امیرنیا» دیگر شهروندی که از خارج از استان تهران در حرم اسکان موقت گزیده است خاطر نشان کرد: علاج واقعه قبل از وقوع باید دیده شود و نظافت سرویس های بهداشتی و صرف هزینه برای این مقوله امری پسندیده و تامین هزینه برای پیشگیری از بروز بیماری به مراتب بهتر از هزینه کردن برای درمان بیماری است.
وی افزود: برای تامین امنیت و سلامت هر میزان هزینه پرداخت و خرج شود مطلوب و مناسب است.

** پای صحبت نگهبانان سرویس ها
«محمد بادی» 52 سال دارد و مسئولیت نگهبانی یکی از سرویس های بهداشتی حرم مطهر را برعهده گرفته است، وی معتقد است: یعنی اهمیت و ضرورت سرویس های بهداشتی تمییز و مناسب که پاسخگوی نیاز میلیون ها زائر باشد برای برخی افراد اینقدر ابهام دارد؟
وی افزود: همه افرادی که در سرویس های بهداشتی مشغول کار هستند تمام سعی و تلاش خود را برای رضایتمندی مردم می کنند تا سلامت آنها حفظ شود.
«مرتضی لشکریان» یکی دیگر از نگهبانان سرویس های بهداشتی حرم امام راحل می گوید: یکی از مزایای کار در این حوزه جذب نیرو است و هر کس با هر میزان تحصیلات می تواند برای خود شغل داشته باشد و حتی از مزایای قانون کار هم بهره مند شود.
وی تاکید کرد: تمام پرسنلی که در این حوزه مشغول کار هستند به نظافت و تمییزی سرویس های بهداشتی توجه دارند و مرتب برای نظافت اقدام می کنند.
«ناهید صنوبری» بانوی 44 ساله از حضور خود برای ارائه خدمات و فعالیت در حوزه سرویس های بهداشتی حرم می گوید که توانسته در این منطقه کاری برای خود دست و پا کند و زندگی خود را بچرخاند.
وی گفت: ممکن است در هر جای جامعه امنیت شغلی و فردی وجود نداشته باشد اما اینجا امنیت شغلی و اخلاقی وجود دارد و من به عنوان یک زن بدون بروز مشکل و دغدغه کار می کنم.
«طاهر حوتی» یکی دیگر از نگهبانان سرویس های بهداشتی حرم مطهر گفت: در جامعه با توجه به میزان تحصیلات ممکن است شغل وجود داشته باشد اما کسانی که تحصیلات بالایی نداشته باشند براحتی نمی توانند کاری با مزایا پیدا کنند.
وی افزود: در حرم مطهر کار با مزایای بیمه برای من که تحصیلات بالا ندارم ایجاد شده و از این بابت ایجاد سرویس های بهداشتی و توجه به نظافت آن سبب شده تا نیروهای جدیدی جذب کار نیز شوند و این نکته مهم و مورد توجهی است.
تلاش برای ایجاد فضای میزبانی مناسب و اسکان درخور شان مسلمانان، گردشگران و زائران ایران و خارج از کشور در حرم امام خمینی درحالی مایه جنجال رسانه ای برخی رسانه ها قرار گرفت که تاکنون فضای نامناسب خدمات رسانی در محیط های عمومی نیز محل انتقاد بوده است.
گزارش: زهرا آخوندی
تهرام/6003/ 1008

نظر شما