شناسهٔ خبر: 26763128 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

یک نویسنده مسجدی:

مصرف کالای داخلی با آموزش در مساجد، عملیاتی شود

یک نویسنده مسجدی با اشاره به اینکه باید اثرات استفاده از کالای خارجی در مساجد تبیین شود، گفت: مصرف کالای داخلی با سازوکارهای آ‌موزشی در مساجد عملیاتی شود.

صاحب‌خبر -

رسول عباسی در گفتوگو با خبرنگار مسجد و کانونهای مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره  به نقش تاثیرگذار مساجد در ترویج کالای ایرانی، گفت: دو نهاد رسانه و مسجد، نقش تاثیرگذاری در تحقق  موضوع  استفاده از کالای ایرانی دارند که به نظرم وجود ۶۰ هزار مسجد برای تحقق این موضوع مهم، ظرفیت قابل توجهی است.

 

وی بیان کرد: با توجه به اینکه مساجد با حوزه باورها و شناخت احساسات افراد ارتباط دارد، بنابراین میتوان از طریق سازوکارهای آموزشی در زمینه ترویج مصرف کالای داخلی فرهنگسازی لازم را انجام داد و اثرات منفی استفاده از کالای خارجی را تبیین کرد.

 

این محقق و پژوهشگر در حوزه مسجد با اشاره به اینکه مساجد در حمایت از کالای ایرانی نقش بسیار تاثیرگذاری دارند، خاطر نشان کرد:  اثرات منفی استفاده از کالای خارجی باید در مساجد منتقل و آموزش داده شود و  ائمهجماعات و افرادی که در حوزه اخلاق و عرفان الگو هستند و در جامعه پذیرفته شده هستند از ظرفیت مساجد برای استفاده از کالای ایرانی بهرهبرداری کنند و دیگران را هم به  استفاده از کالای ایرانی ترغیب کنند.

 

عباسی بحث ترویج و توسعه ایثارگری در جامعه را عامل مهمی در جهت از خودگذشتگی دانست و اظهار کرد: اگر چه کیفیت کالای ایرانی پایین باشد، ولی باید این موضوع در میان مردم از سوی ائمه جماعات مطرح شود که استفاده از کالای داخلی را به کالای خارجی ترجیح دهند، تا شرکتهای داخلی فرصت تهیه و تولید و عرضه کالاهای بهتر را داشته باشند.

 

وی بحث وطندوستی و میهن پرستی را موضوعی دانست که باید از سوی مساجد در جامعه ترویج و گسترش یابد و خاطر نشان کرد:  در صورتی که این روحیه در میان مردم و از سوی مساجد به جامعه منتقل شود، استفاده از تولیدات داخلی هم در میان مردم رواج مییابد.

 

نویسنده کتاب«الگوی مدیریت اثربخش مساجد» اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم میفرماید:«لن يَجْعَلَ اللّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا؛ خداوند، نمیپسندد که کافرین بر مومنین مسلط شوند» بر این اساس یکی از راههای تسلط کافرین بر مسلمین ابزار اقتصادی است و تشریح و گسترش این موضوع بر عهده مساجد است، از طرفی بحث دوری از تجملگرایی باید در جامعه تبلیغ و فرهنگسازی شود زیرا گسترش این موضوع در جامعه منجر به مدگرایی میشود.  

 

عباسی خاطرنشان کرد: از ظرفیت مساجد میتوان در کنار منابر به عنوان حلقههای معرفتی برای تاثیرگذاری بر مخاطبان بهرهبرداری کرد، گعدههایی که با  حضور جوانان تشکیل میشود، بهتر است که در رابطه با حمایت از کالای داخلی باشد و این حلقهها از مساجد به منازل و در محلات گسترش یابند، همان گونه که پلیس همیار دانش آموزان را تشکیل دادهایم، میتوانیم در رابطه با همین موضوع هم چنین برنامهریزی کنیم، تا افرادی به عنوان مبلغ در این زمینه فعالیت کنند.

 

وی موضوع کارآفرینی را از دیگر محورهای مهمی نام برد که در فرهنگسازی استفاده از کالای ایرانی نقش تاثیرگذاری دارد و گفت: میتوان در رابطه با ایجاد کسب و کار و حرفه آموزی دورههای آموزشی میان بانوان برگزار کرد، چرا که نمیتوان از ظرفیت مساجد در توسعه مشاغل و خودکفایی اقتصادی غافل بود.

 

این کارشناس در حوزه مسجد، برقراری ارتباط با کارگاهها و شرکتهای تولیدی و کارخانهها به منظور معرفی تولیدات آنها و استحکام پیوند کارگران با مساجد و بیان مزایای استفاده از تولیدات داخلی از سوی این مراکز را یکی دیگر از مواردی نام برد که باید در مساجد مورد توجه قرار گیرند.

 

 

 

نظر شما