شناسهٔ خبر: 26762647 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

حمله شدید و بی سابقه روزنامه کیهان به علی مطهری

روزنامه کیهان به اظهارات علی مطهری در مورد شورای نگهبان واکنش شدیدی نشان داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، کیهان نوشت: علی مطهری می‌گوید شورای نگهبان افراد حر و آزاده را رد صلاحیت می‌کند و صلاحیت افراد چاپلوس را تأیید می‌نماید!

 

او در گفت‌وگو با «سوره سینمای مهر» گفته است: اصل نهاد شورای نگهبان نهاد لازمی است و حافظ اسلامی بودن جمهوری اسلامی است. ولی نگاه برخی اعضای آن به مسائل اجتماعی و سیاسی و مقوله حفظ نظام و اصل ولایت فقیه دچار کاستی‌هایی است. به همین جهت گاهی می‌خواهند به نظام خدمت کنند ولی به آن ضربه می‌زنند. مثلاً در موضوع بررسی صلاحیت‌ها، افراد حر و آزاده و منتقد نظام را رد صلاحیت می‌کنند و در مقابل، برخی افراد فرصت‌طلب و متملق و چاپلوس را تأیید صلاحیت می‌کنند و این امر باعث کاهش سطح کیفیت مجلس و نیز پدیده ریا و تظاهر شده است به طوری که مثلاً هر نماینده‌ای فکر می‌کند که اگر در نطق خود از «مقام معظم رهبری» یا «مقام عظمای ولایت» نگوید ممکن است رد صلاحیت شود.


وی در پاسخ این سؤال که ایراداتش به شورای نگهبان معطوف به بحث نظارت استصوابی است یا سایر وظایف شورا را نیز در بر می‌گیرد گفت: بیشتر معطوف به نحوه اجرای نظارت استصوابی است. اگر خود نظارت استصوابی را هم درست بدانیم نحوه اجرای آن غلط است، چون نظارت استصوابی الآن به این صورت درآمده که غیر از استعلامات چهارگانه- که گاهی به آنها هم توجه نمی‌شود- افرادی از سپاه و بسیج تحقیقات محلی می‌کنند و در زندگی خصوصی مردم تجسس می‌کنند. روشن است که در این رویه امکان بروز فساد و دخالت خصومت‌های شخصی و سیاسی زیاد است. باید صرفاً فساد مالی یا اخلاقی مهم ملاک رد صلاحیت باشد آن‌هم فسادی که آشکار و ثابت شده باشد نه آنکه در حریم خصوصی کاندیداها تجسس شود و اگر به‌واسطه شنود و مانند آن باشد، زشتی و خلاف قانون و شرع بودن آن بیشتر است.


این اظهارات در حالی است که برخی منتقدان نسبت به تسامح و تغافل شورای نگهبان نسبت به تأیید برخی افراد فاقد صلاحیت انتقاد در اعتراض دارند. از جمله منتقدان معتقدند این کم‌دقتی‌ها موجب حضور افرادی در مجلس شده که صراحتاً می‌گویند 20 دقیقه هم برای تصویب یک توافق خارجی (با تعهدات 15 ساله) زیاد است یا به سادگی با مدیران نجومی‌بگیر پیوند می‌خورند و فتیله سؤال و تحقیق و تفحص و استیضاح را به سادگی پایین می‌کشند و فرصت مهم نمایندگی را صرف حاشیه‌سازی و ایجاد سرگرمی برای مردم می‌کنند.


اما در کنار این موضوع، یک پرسش روشن باید از علی مطهری مطرح کرد و آن اینکه خود، طبق تقسیم‌بندی‌اش، جزو کدام گروه از نمایندگان می‌شود؟! آیا چاپلوس و فرصت‌طلب بوده که تأیید صلاحیت شده است؟ یا خود را حر و آزاده و منتقد می‌داند؛ که در این صورت دروغ آشکار و واضحی درباره رد صلاحیت افراد حر و آزاده و منتقد مطرح کرده است.


شاید هم حکایت علی مطهری شبیه حکایت همان آدم بلوف‌زنی است که ادعا کرده بود «داخل جنگل حرکت می‌کردم که ناگهان به یک شیر بزرگ برخورد کردم و شیر حمله کرد و من را خورد». به او گفتند «ولی تو که زنده‌ای؟» و طرف با خونسردی گفت «ای بابا... آخه این هم شد زندگی»؟!


یادآور می‌شود علی مطهری به اصرار احمدی‌نژاد در لیست انتخاباتی ائتلاف اصولگرایان قرار گرفت اما در اواخر دولت احمدی‌نژاد با او درگیر شد و سایر نمایندگان را وکیل‌الدوله جا می‌زد. او مدعی فراکسیون صدای ملت در مجلس بود. اما پس از تشکیل دولت روحانی، در عمل به یکی از وکیل‌الدوله‌های بارز در مجلس تبدیل شده، به نحوی که در بحبوحه سوء مدیریت شدید اقتصادی و انتقاد گسترده مردم، کمترین صدایی به انتقاد و سؤال و مطالبه از دولتمردان به آزادی بلند نمی‌شود.

 

نظر شما