شناسهٔ خبر: 26762596 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

نیکزادی‌پناه:

طاعون دامی قابل انتقال به انسان نیست/ ورود دام قاچاق به منطقه کرمان عامل شیوع طاعون

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: این نوع بیماری برای نشخوار کنندگان کوچک و مشرک بین حیوانات اهلی و وحشی است که در صورت عدم رسیدگی احتمال تلف شدن سایر حیوانات وجود دارد.

صاحب‌خبر -

حبیب‌ الله نیکزادی‌پناه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با انتشار خبر تلف شدن 70 راس کل و قوچ وحشی در پارک ملی خَبر کرمان بر اثر شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک، گفت: متاسفانه این خبر واقعیت دارد و در حال حاضر وضعیت تحت کنترل است.

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به علت ایجاد طاعون در بین دام‌‌ها، گفت: این نوع بیماری برای نشخوارکنندگان کوچک است که از یک نوع کنه نشات می‌گیرد و بین حیوانات اهلی و وحشی مشترک است، در صورت عدم رسیدگی احتمال تلف شدن سایر حیوانات وجود دارد، از طرف دیگر طبق تحقیقات پزشکی و علمی، این نوع بیماری از دام قابل انتقال به انسان نیست.

وی با اشاره به خشکسالی‌های چند سال اخیر استان کرمان گفت: استان ما منطقه بسیار خشکی است و امسال هم بیستمین سال خشکسالی را تجربه می‌کند، زیست بوم‌ها نیز با کمبود آب و علوفه مواجه هستند و از هیچ قسمتی به آنها کمک نمی‌شود، ما در حال از دست دادن حیوانات باقی مانده هستیم.

نیکزادی‌پناه ادامه داد: خشکسالی‌های اخیر، کمبود آب و علوفه باعث لاغر شدن دام‌ها و آماده دریافت هرگونه بیماری شده اند، مخصوصا در بیماری‌های که بین حیوانات اهلی و وحشی مشترک است و برای رفع تشنگی مجبور به استفاده از آبشخوری های مشترک اند.  

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت:  از مسئولان مربوطه درخواست می‌کنیم ضمن توجه به مباحث آبرسانی در پارک ملی کرمان به سرعت علوفه لازم را در اختیار این حیوانات قرار دهند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ورود دام قاچاق به منطقه را عامل شیوع طاعون دانست و گفت: متاسفانه دام‌هایی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند موجودیت دام‌های داخلی را به خطر می‌اندارد و می‌بایست سازمان دامپزشکی کل کشور  ضمن توجه به بحث قرنطینه از ورود دام‌های قاچاق جلوگیری کند./

پایان پیام

نظر شما