شناسهٔ خبر: 26762492 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آیا این بار هم می‌توان از جنگ نابرابر اقتصادی عبور کرد؟

نمایندگی دانشگاه اصفهان

امروز ایران با مشکلات اقتصادی دست به گریبان است و برای برون رفت از وضعیت کنونی و عبور از گردنه مشکلات نیازمند انسجام ملی و وحدت است.

صاحب‌خبر -

 کشور در این برهه از زمان با مشکلات عدیده اقتصادی و فشارهای بین‌المللی از قبیل نوسان شدید قیمت ارز و سکه، نقدینگی، سرمایه‌های سرگردان در دستان مردم، رکود تولید، تحریم‌های آمریکا و بسیاری از مشکلات دیگر دست به گریبان است. مسئولان، مردم را به صبوری و تحمل سختی برای عبور از مشکلات دعوت می‌کنند، اما برخی از مردم نسبت به آینده اقتصادی کشور نگران هستند.

ایران اسلامی از اول انقلاب تاکنون پیچ و خم‌ها و مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته است. هشت سال جنگ تحمیلی، تحریم‌های بین‌المللی و بحران‌های داخلی از جمله این مشکلات بوده است. مردم ایران در جنگ هشت ساله نابرابر شهدای بسیاری را تقدیم کشور کردند و با سربلندی این دوران را پشت سر نهادند، آیا این بار نیز می تواند با موفقیت از تحریم ها و این جنگ نابرابر اقتصادی عبور کنند؟

برای بررسی بیشتر این موضوع خبرنگار ایسنا با اکبر ترکی- نماینده مردم فریدن و چادگان و اصغر سلیمی- نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی به گفت و گو پرداخت:

غیرممکن است فروش نفت ایران به صفر برسد

اکبر ترکی در خصوص تهدید جدید آمریکا مبنی بر به صفر رساندن فروش نفت ایران، گفت: آمریکا از همان ابتدای انقلاب، ایران را تهدید می‌کرد، اما اینکه آمریکا بتواند فروش نفت ایران را به صفر برساند در فضای بین‌المللی امروز غیرممکن است. راه‌های مختلفی وجود دارد که ایران نفتش را به فروش برساند و آمریکا هم به خوبی این موضوع را می‌داند، منتها این تهدیدات را می‌کند.

وی افزود: در خصوص برجام اگر ضررهای زیادی دادیم به این دلیل بود که آمریکا راه‌های فرار ایران از تحریم‌ها را شناسایی کرد. آمریکا روی این موارد مانور می‌دهد تا مبادی راه‌هایی که ایران نفتش را از آن طریق به فروش می‌رساند ببندد. منتها کاری از پیش نخواهند برد و ایران از این طریق ضرری نمی‌کند.

نماینده مردم فریدن و چادگان در مجلس در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: البته آمریکا می‌تواند تا حدودی فروش نفت ایران را کاهش دهد. ایران مراودات زیادی با برخی کشورها دارد که از طریق همین مراودات بسیاری از نیازهایمان را می‌توانیم تأمین کنیم. البته مسیر مشکلی را در پیش داریم و مردم هم باید سختی‌ها را تحمل کنند تا بتوانیم مثل همیشه از گردنه مشکلات عبور کنیم.

مردم سختی‌ها را تحمل کنند

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: البته اینکه می‌گوییم مردم سختی‌ها را تحمل کنند به این معنا نیست که مدیریت صحیح در کشور وجود نداشته باشد. خیلی‌ها قصد دارند مرده برجام را زنده کنند، فرض کنید برجام توافق بسیار خوبی هم بوده است و دولت هم فکر می‌کرده که می‌تواند این توافق را ادامه دهد. همین موضوع سبب بدبختی کشور شده است چرا که راه‌های مقابله با عدم اجرای برجام را طراحی نکرده‌اند.

وی در همین خصوص یادآور شد: اگر از همان اول این فکر را می‌کردند که ممکن است روزی برجام اجرایی نشود و طراحی لازم را در این خصوص انجام داده بودند امروز با این مشکلات مواجه نبودیم. مردم سختی‌ها را در زمان جنگ تحمل کردند و اگر مردم ببینند مسئولان کشور مدیریت معقول دارند بسیاری از چیزها را می‌پذیرند، اما اگر در بسیاری از امور رانت‌خواری دولتی‌ها باشد و تدبیری از سوی مسئولان مشاهده نشود طبیعی است که مردم فشار بر خود را حاصل بی‌تدبیری و بی‌کفایتی کارگزاران می‌دانند.

برای مقابله با فشار آمریکا باید پیمان‌های چندجانبه منعقد کنیم

ترکی ادامه داد: برای رفع برخی از فشارهای جهانی می‌توانیم پیمان‌های دو جانبه و سه جانبه و عرض دیجیتال را امضا کنیم. البته باید انسجام و همدلی لازم میان مردم، مسئولان و قوای سه‌گانه باشد و حرف مردم هم شنیده شود.

نماینده مردم فریدن و چادگان در مجلس شورای اسلامی در خصوص قیمت ارز گفت: یک کارگروه تخصصی در مجلس تشکیل شده است تا راهکارهای مقابله با این مشکل را بررسی کنند. اعتقاد داریم نباید تمام مبادلات کشور با دلار باشد. ارز دیجیتال هم باید طراحی شود.

جامعه جهانی در قبال آمریکا حق را به ایران می‌دهد

همچنین اصغر سلیمی گفت: مقام معظم رهبری همیشه تأکید کرده‌اند که نباید وابسته به صادرات نفت باشیم و تأمین بودجه و اعتبار کشور وابسته به فروش نفت باشد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: تحریم‌های نفتی و پتروشیمی از همان اول انقلاب وضع شدند و حتی در یک برهه از زمان به کمترین مرحله صادرات رسیدیم، اما توانستیم به خوبی کشور را اداره کنیم. در این برهه از زمان با توجه به اینکه جامعه جهانی بعد از برجام به این نتیجه رسید که آمریکا کارشکنی و نقض عهد کرده است حق را به ایران می‌دهد.

احتمال کاهش فروش نفت وجود دارد

نماینده سمیرم در مجلس شورای اسلامی، افزود: کشورهایی مانند روسیه و چین و بسیاری از کشورهای اروپایی می‌دانند اگر زیر نفوذ و سلطه آمریکا باشند حیثیت و اعتبار خود را از دست می‌دهند و چیزی برایشان نمی‌ماند، بنابراین بعید است خواسته‌های آمریکا در موارد مختلف عملی شود، اما این احتمال وجود دارد که نفت ایران با کاهش صادرات روبرو شود.

سلیمی ادامه داد: البته برخی کشورها زیر سلطه آمریکا هستند و از این کشور پیروی می‌کنند به همین دلیل ممکن است برخی از خواسته‌های آمریکا از قبیل نخریدن نفت ایران را اجرا کنند. اما اینکه تأثیرات شدیدی را بتوانند بر صادرات نفت ایران وارد کنند بعید است.

تحریم نفت بهترین فرصت برای تمرکز روی صادرات غیرنفتی است

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به ظرفیت‌های داخلی توجه کنیم، گفت: بر فرض هم اگر صادرات نفت ایران کاهش پیدا کند می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم و بر روی صادرات غیرنفتی خود متمرکز شویم. محصولاتی که در ایران تولید می‌شود صرفه اقتصادی بهتری دارند و به همین دلیل تولیدکنندگان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند و محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر کنند.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون اجماع جهانی علیه ایران نیست. آمریکا در گذشته که اجماع جهانی بر علیه ایران بود نتوانست کاری از پیش ببرد، امروز که این اجماع هم وجود ندارد آمریکا نمی‌تواند کار چندانی علیه ملت ایران انجام دهد.

حربه فشار و تحریم کارگر نیست

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی، گفت: تحریم‌هایی که آمریکا قرار است مردادماه علیه ایران وضع کند ممکن است فشار اندکی به اقتصاد ایران وارد کند، اما تأثیر زیادی نخواهد گذاشت. ضمن اینکه بعید است کشورهای اروپایی با آمریکا همراه شوند. در جنگ تحمیلی نشان دادیم حربه فشار و تحریم علیه ایران اسلامی کاربرد ندارد و با روحیه جهادی و انقلابی توانستیم از آن دوران سخت سربلند بیرون بیاییم.

سلیمی تصریح کرد: امروز هم اگر دست به دست هم دهیم و برای آبادانی ایران تلاش کنیم، تحریم‌های بین‌المللی کارگر نمی‌شود.

دولت تیم اقتصادی خود را تغییر دهد

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، گفت: در خصوص افزایش شدید قیمت ارز در وهله اول دولت باید یک تغییر اساسی در تیم اقتصادی خود بدهد. تصمیماتی که در حوزه اقتصاد گرفته می‌شود کارشناسی شده نیست و برای اقتصاد سم است.

مسئولان همراه مردم حرکت نمی‌کنند

وی افزود: دولت باید از دانشمندان اقتصادی و افرادی که صاحب سبک هستند کمک بگیرد و از همه نخبگان بهره ببرد. مردم همیشه در صحنه‌های انقلاب حاضر بوده‌اند و از خود گذشتگی زیادی کرده‌اند، اما این مسئولان هستند که همراه مردم حرکت نمی‌کنند. بیشتر شعار می‌دهیم و در عمل به آن شعارهایی که داده‌ایم عمل نمی‌کنیم.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: وقتی مردم می‌بینند عزم و اراده جدی برای حل مشکلات در مسئولان نیست و صرفاً می‌خواهند از مردم هزینه کنند طبیعی است که به حاکمیت اعتماد نکنند. 

انتهای پیام

نظر شما