شناسهٔ خبر: 26761540 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

ترامپ خانه را به آتش کشید

دونالد ترامپ وقتی بار سفر می بست تا در فنلاند با همتای روس خود ولادیمیر پوتین دیدار کند، خیال می کرد پس از این ملاقات نامش به عنوان یک فرد تاریخ ساز ثبت می شود. او اشتباه می کرد. در خانه خبری از استقبال گرم نبود بلکه هموطنانش آماده شدند تا از چپ و راست به او سیلی بزنند.

صاحب‌خبر -

پوتین در دیدار روز دوشنبه در هلسینکی پایتخت فنلاند ادعای نهادهای اطلاعاتی آمریکایی ها در مورد دخالت روسیه در انتخابات 2016 آن کشور را رد کرد. ترامپ بلافاصله اظهار داشت: او (پوتین) گفت کار روسیه نبوده است. من هم همین را می گویم. دلیلی وجود ندارد که این اتفاق افتاده باشد.

این در حالی است که سه روز قبل از این دیدار، تیم «رابرت مولر» داستان ویژه این پرونده دوازده مقام اطلاعات نظامی روس را به دخالت در آن انتخابات متهم و علیه آنها اعلام جرم کرد.

حتی در روز مذاکره ترامپ و پوتین (دوشنبه) وزارت دادگستری آمریکا یک تبع روس به نام «ماریا بوتینا» را جاسوسی برای دولت روسیه متهم کرد. او یکشنبه دستگیر شد و دوشنبه در دادگاهی در واشنگتن حاضر شد.

تمام هم وغم نهادهای اطلاعاتی آمریکا آن است تاحرف خود رابه کرسی بنشانند. تقریبا تک تک اعضای کنگره، چه دموکرات چه جمهوریخواه، به این ادعا ایمان آورده اند. اما ترامپ یک تنه مقابل آنها ایستاده و همنشینی با پوتین را به هم آوایی با آمریکایی ها ترجیح می دهد. و این خونین ترین روز در جنگ داخلی سیاسیون در آمریکای ترامپ رقم زده است.

**دفاعیه نظام اطلاعاتی آمریکا
«دن کوتس»رئیس مدیریت اطلاعات ملی آمریکا دربیانیه ای از ارزیابی نهادهای اطلاعاتی در مورد دخالت روسیه در انتخابات 2016 دفاع کرد و گفت که این گزارش «بر مبنای حقایق» بوده است. او مشخصا به اظهارات ترامپ اشاره نکرد اما ساعاتی بعد از کنفرانس خبری در هلسینکی این بیانیه را صادر کرد و نشان می دهد که آماده جنگ تن به تن و تمام عیار با ترامپ است.

**انزوای حزبی
جمهوریخواهان عقداخوت با ترامپ را به فراموشی سپرده و این هم حزبی خود را آماج شدیدترین حملات خود کردند. «ریچارد بر» سناتور جمهوریخواه ایالت کارولینای شمالی و رئیس کمیته اطلاعات سنا در بیانیه ای یادآور شد که ترامپ باید بداند که پوتین «دروغ» می گوید و روس ها «از شبکه های اجتماعی برای ایجاد آشوب استفاده می کنند.»

«جان کرونین» نفر دوم جمهوریخواهان در سنا به سی.ان.ان گفت: نمی دانم که رئیس جمهوری از سیاست هویچ و چماق استفاده می کند یا نه. اما باید بگویم که من به جامعه اطلاعاتی آمریکا ایمان دارم. «باب کورکر»سناتور جمهوریخواه ایالت تنسی ورئیس کمیته روابط خارجی سنانتیجه دیدارترامپ باپوتین را«بسیارناامیدکننده و شرم آور» توصیف کرد و دیداری را که رئیس جمهوری به آن افتخار می کرد، زیر سئوال برد.

سناتور «میچ مک کانل» لیدر اکثریت جمهوریخواه در سنا در بیانیه ای به ترامپ هشدار داد: روسیه دوست ما نیست.

«بن ساس» سناتور جمهوریخواه از ایالت نبراسکا در بیانیه گزنده ای گفت: آمریکا خواهان روابط خوب با مردم روس است. اما ولادیمیر پوتین و اشرارش مسئولیت تهاجم به ما هستند؛ تهاجمی که به شیوه شوروی انجام می شود.

«لیندسی گراهام» سناتور جهوریخواه ایالت کارولینای جنوبی هم تیر زهرآگینی در کمان نهاد به سوی رئیس جمهوری شلیک کرد. وی تاکید کرد، عملکرد ترامپ باعث می شود که «روسیه این را نشانه ضعف قلمداد کرده و مشکلات بیشتری ایجاد کند.»

همچنین «جف فلیک» سناتور جمهوریخواه آریزونا و منتقد سرسخت ترامپ عملکرد رئیس جمهوری را «شرم آور» توصیف کرد و افزود: هرگز فکر نمی کردم روزی را ببینم که رئیس جمهوری ما در یک صحنه بین المللی با یک رئیس جمهوری روس ایستاده و آمریکا را مسئول تهاجم روس ها معرفی کند.

سناتور«اورین هچ» سناتور جمهوریخواه ایالت یوتا و ازمتحدان نزدیک ترامپ در بیانیه ای هشدار داد که«بی حرمتی به جامعه اطلاعاتی ما در خاک یک کشور خارجی شوک آور است.»

**اتحاد دو دشمن علیه ترامپ
ترامپ روز دوشنبه اتحادی میان دموکرات ها و جمهوریخواهان به وجود آورد که در سال های اخیر بی سابقه بوده است. در حالی که جمهوریخواهان از جناح راست ترامپ را زیر مشت و لگد گرفته اند، دموکرات ها نیز از جناح چپ، رئیس جمهوری را هدف شدیدترین ضربات قرار داده اند.

«کریستین جیلیبراند»سناتور دموکرات ایالت نیویورک دربیانیه ای گفت که ترامپ نخواست پوتین رامسئول دخالت در انتخابات 2016 کند. از این رو، او «از زیر بار مسئولیت و وظایفش در قبال امنیت ملی آمریکا شانه خالی کرد.» «کامالا هریس» سناتور دموکرات کالیفرنیا توئیت کرد: تردیدی نیست که پوتین به قلب دموکراسی ما شلیک کرده است. رئیس جمهوری ما نه تنها در مقابل او به پانخاست بلکه حتی از وی دعوت کرد که دوباره این کار را انجام بدهد.

«الیزابت وارن» سناتور دموکرات از ایالت ماساچوست در توئیتی نوشت که حضور ترامپ در صحنه های بین المللی «آمریکا را شرمسار، نهادهای ما را تضعیف و متحدان را ضعیف کرده و دیکتاتورها را در آغوش گرفته است. روسیه در انتخابات ما دخالت و به دموکراسی ما حمله کرد. پوتین باید پاسخگو باشد نه اینکه به او جایزه داده شود. شرم آور است.»

«چاک شومر» لیدر دموکرات های سنا هم گفت: اینکه رئیس جمهوری با پوتین علیه اجرای قانون، مقام های دفاعی و آژانس های اطلاعاتی آمریکا همسو شده، نشانه بی فکری و ضعف بوده و خطرناک است. همچنین، «باب منندز» سناتور دموکرات از ایالت نیوجرسی در توئیتی تاکید کرد: این نگران کننده، شرم آور، بی آبرویی و عجیب است. وقتی می بینم چطور یک رئیس جمهوری آمریکایی تسلیم یک دیکتاتور می شود، زبانم از توصیف این حقارت قاصر می شود.

«بیل نلسون» سناتور دموکرات ایالت فلوریدا خاطرنشان کرد: رفتار رئیس جمهوری باید «زنگ بیدارباشی برای ما باشد.»

«کریس فان هولن» سناتور دموکرات ایالت مریلند توئیت کرد: این بی عقلی است که رئیس جمهوری آمریکا به اف.بی.آی حمله کرده و پوتین را به مقام های اطلاعاتی خودش و شواهد کنگره ترجیح می دهد. در همین حال، «ادوارد مارکی» سناتور دموکرات ایالت ماساچوست در بیانیه ای گفت: روابط آمریکا با روسیه در پایین ترین سطح از دوران جنگ سرد قرار گرفته است. زیرا روسیه مانند یک قدرت جهانی مسئولیت پذیر عمل نمی کند.

سناتور دموکرات «مارک وارنر» نائب رئیس کمیته اطلاعات سنا توئیت کرد: اینکه رئیس جمهوری با پوتین همراه شود و مقام های اطلاعاتی خود را کنار زده و آمریکا را مسئول حمله روسیه به دموکراسی ما قلمداد کند، یک بی آبرویی تمام است.

«تیم کین» سناتور دموکرات ایالت ویرجینیا در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: این لحظه غم انگیز و خجالت آوری برای ملت بزرگ ماست.

«برنی سندرز» سناتور مستقل ایالت ورمونت هم به تیم ضدترامپی ها پیوست و در توئیتی گفت: میلیون ها آمریکایی جان خود را برای دفاع از دموکراسی ما به خطر انداختند. آن زنان و مردان شجاع اگر امروز عملکرد رقت انگیز ترامپ را می دیدند، چه فکری می کردند؟

**لشکر دوم کنگره
سنا تنها یکی از جبهه های جنگ علیه ترامپ است. اعضای مجلس نمایندگان نیز از برج و باروهای ساختمان «کپیتول هیل» گلوله های آتشین به سوی رئیس جمهوری شلیک کرده اند. «پال رایان» رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا با صدور بیانیه ای گفت: تردیدی نیست روسیه در انتخابات ما دخالت کرده و به تلاش های برای تضعیف دموکراسی در آمریکا و سایر نقاط دنیا ادامه می دهد.

این نماینده ایالت ویسکانسین افزود: رئیس جمهوری باید بداند که روسیه متحد ما نیست. آمریکا و روسیه از لحاظ اخلاقی هم وزن نیستند.

از سوی دیگر، «آدام کینزنگر» عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان از ایالت ایلینوی در توئیتی تاکید کرد: زمان آن است که از خواب بیدار شویم و با واقعیت روبرو شویم. پوتین دوست ما نیست. او دشمن دموکراسی ماست.

«فرانک لوبیوندو» نماینده ایالت نیوجرسی و رئیس کمیته فرعی سیا در مجلس نمایندگان گفت: ترامپ فرصت پاسخگو کردن پوتین را از دست داد.

افزون بر این، «آدام شیف» عضو دموکرات مجلس نمایندگان از ایالت کالیفرنیا در توئیتی گفت: ترامپ کنار دیکتاتوری ایستاده بود که با دخالت در انتخابات به رئیس جمهوری شدن وی کمک کرد. او در همان حین به آژانس های اطلاعاتی و نهادهای اعمال قانون حمله کرد، فقط به این دلیل که آنها کار خودشان را انجام می دهند.

این نماینده به نوشتن یک توئیت اکتفانکرده است و روی بیانیه ای کارمی کند تا کنگره با تصویب آن اظهارات ترامپ را محکوم کند.

«لیز چنی» عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا ازایالت وایومینگ هم گفت: به عنوان عضو کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان باید بگویم، از اینکه ترامپ از پوتین در برابر نهادهای اطلاعاتی آمریکا دفاع کرده و روسیه و آمریکا را از لحاظ اخلاقی برابر تلقی کرده، به شدت سردرد گرفته ام. روسیه تهدید بزرگی علیه امنیت ملی ماست.

«تری گاودی» عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت کارولینای جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد:شک ندارم «مایک پمپئو» مدیر سابق سیا و وزیر خارجه فعلی، «دن کوتس» مدیر اطلاعات ملی، «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل، «کریس ری» مدیر اف.بی.آی، «جف شسنز» دادستان کل و سایر افراد می توانند به رئیس جمهوری اعلام کنند که روسیه در انتخابات 2016 دخالت کرده است.

**خیانت و شرف
خارج از کنگره و نهادهای اطلاعاتی، مقام های دولتی سابق یا افرادی که در لایه های دیگر نظام سیاسی آمریکا قرار دارند، اظهارات ترامپ را بی جواب نگذاشته اند. «جان برنان» مدیر سابق سیا در توئیتر اعلام کرد، عملکرد رئیس جمهوری در کنفرانس خبری در هلسینکی «چیزی کم از خیانت ندارد.»

«دیوید گرگن» مشاور دولت های ریچارد نیکسون، جرالد فورد، رونالد ریگان و بیل کلینتون، عملکرد ترامپ را «خجالت آور» خواند.

«جان ویور»مشاور ارشد سابق «جان هانتسمن» سفیر فعلی آمریکا در روسیه به هانتسمن گفت: اگر شرف داری استعفا بده. «جان» جوابی نداده اما «ابی هانتسمن» مجری فاکس نیوز و دختر سفیر آمریکا در روسیه خطاب به ترامپ گفت: هیچ مذاکره ای ارزش آن را ندارد که مردم و کشورت را فدا کنی.
علاوه بر این، تحلیلگران و میهمان های شبکه هایی مانند سی.ان.ان و ان.بی.سی و حتی فاکس نیوز که دل در گرو ترامپ و جمهوریخواهان دارد، تندترین زخم زبان ها را به رئیس جمهوری آمریکا زدند.

«اندرسون کوپر» مجری سی.ان.ان اظهار داشت: این شاید شرم آورترین عملکرد یک رئیس جمهوری آمریکایی در مقابل رهبر روس باشد که تاکنون دیده ام.

«چاک تاد» خبرنگار شبکه ان.بی.سی گفت که پوتین عملکرد ترامپ را تحت الشعاع قرار داد.

«مگان مک کین» دختر سناتور جمهوریخواه «جان مک کین» به شبکه ای.بی.سی رفت و از این تریبون اظهار داشت که با دیدن عملکرد ترامپ «وحشت زده شده» است.

«نیل کاووتو»خبرنگار«فاکس بیزنس» نیز نتیجه دیدار ترامپ و پوتین را «تهوع آور» خواند و افزود: این دیدار یک مسئله جناحی راست یا چپ نیست بلکه کاملا اشتباه است.

«گای بنسون» از تحلیلگران فاکس نیوز هم تحولات روز دوشنبه را «بدترین روز ریاست جمهوری ترامپ» نامید.

**رئیس ناسازگار
آیا این حملات همه جانبه ترامپ را وادار به عقب نشینی کرد؟ خیر. او یاغی تر از آن است که اشتباهش را بپذیرد. وی در توئیتی در پاسخ به انتقادات گفت: همانطوری که بارها گفته ام اعتماد زیادی به اعضای جامعه اطلاعاتی ام دارم. اما باید بدانیم، برای آنکه آینده روشن تری بسازیم نمی توانیم صرفا بر گذشته ها تمرکز کنیم. ما به عنوان دو قدرت بزرگ هسته ای باید با هم کنار بیاییم.

ترامپ درتوئیت دیگری نوشت: ترجیح می دهم برای رسیدن به صلح ریسک سیاسی رابپذیرم تا اینکه صلح را به خاطر سیاست به خطر اندازم.

پذیرفتن اینکه ترامپ به دنبال صلح در همه زمینه هاست، سخت است. مناقشه ها و جنگ هایی که او در خارج آغازکرده، بسیاراست. رئیس جمهوری آمریکا شاید به زعم خودش، جشن آشتی کنان خوبی با پوتین داشته، اما یک صلح در خارج آتش یک جنگ را در داخل شعله ور کرده است. گویی آمریکایی ترامپ با خود نیز سر سازش ندارد.

نظر شما