شناسهٔ خبر: 26760753 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

جعفرزاده ایمن آبادی:

قوه قضاییه برای پرونده فاجعه منا علیه سعودی ها حکم صادر کند

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس معتقد است همانطور که آرژانتینی‌ها علیه ایران در دادگاه خود رأی صادر می‌کنند ما نیز می‌توانیم درباره فاجعه منا علیه عربستان در دادگاه خود رأی صادر کنیم.

صاحب‌خبر -

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در دیدار با دست اندرکاران و کارگزاران حج گفت: بروز حادثه مکه و فاجعه منا چه عمدی باشد و چه از روی سهو، ظلم بزرگی بود که در حق زائران خانه خدا انجام شد و در هر دو صورت حاکمیت عربستان مقصر است چرا که این فجایع به سوءمدیریت آنها باز می گردد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: مقام معظم رهبری پیگیری این ماجرا را به دو قوه مجریه و قضاییه، وزارت اطلاعات و امور خارجه و سازمان حج و زیارت سپرده اند اما هنوز اقدام چندانی در کشور در این رابطه انجام نشده است.

وی ادامه داد: قوه قضاییه باید درباره مسببین اصلی فاجعه منا یعنی حاکمیت سعودی رأی دادگاه صادر کند همانطور که دادگاه آرژانتینی علیه جمهوری اسلامی رأی صادر می کند پس ما نیز می توانیم این اقدام را کنیم.

جعفرزاده ایمن آبادی در ادامه سازمان حج و زیارت را نیز دچار کوتاهی در پیگیری حقوق فاجعه دیدگان منا دانست و افزود: نباید برای هر پیگیری منتظر دستور رهبری باشیم بلکه خود متولیان امر نباید مسائل به این مهمی را به فراموشی بسپارند به خصوص آنهایی که باعث جریحه دار شدن افکار عمومی می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه در خصوص اینکه آیا صدور رأی علیه عربستان در یک دادگاه ایرانی می تواند نتیجه بخش باشد، عنوان کرد: اینکه جمهوری اسلامی بدون نظر باشد خیلی بد است پس ما باید اقدامات خود را انجام دهیم تا هنگام مذاکره با عربستانی ها گزینه ای به اسم رأی دادگاه داشته باشیم تا بدانند که در چه ابعادی قصور کرده اند.

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه به خاطر عدم تمهیدات امروز جمهوری اسلامی هیچ اقدام خاصی صورت نداده، خاطرنشان کرد: عربستان های چه پیش از فاجعه، چه هنگام آن و چه بعد از آن قصورهایی داشتند و حتی یک سال طول کشید تا پیکر شهدای منا را به ایران تحویل دهند ضمن اینکه برای تمام این قصورها می توان پرونده شکایت بین المللی داشت که هنوز این اقدام را نیز نداشته ایم.

به گزارش خانه ملت، حضرت آیت الله خامنه ای در بخشی از فرمایشات خود در دیدار با کارگزاران حج با اشاره به فاجعه مسجدالحرام و فاجعه منا در سال ۱۳۹۴، آن را ظلمی بزرگ خواندند و با تأکید بر لزوم پیگیری مستمر و جدی برای احقاق حق، افزودند: این مطالبه به هیچ وجه نباید فراموش شود و دستگاه های مسئول باید از راههای مختلف به ویژه مجامع بین المللی، این موضوع را پیگیری کنند تا کمیته حقیقت یابی با حضور جمهوری اسلامی تشکیل و احقاق شود زیرا در این دو فاجعه، تأمین ایمنی و امنیت حجاج که مهم ترین وظیفه حکومت عربستان است، رعایت نشد و دیه مقتولان نیز داده نشد./

پایان پیام

نظر شما