شناسهٔ خبر: 26760732 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

انتقاد شديد جمهوري خواهان از اظهارات ترامپ بالا گرفت

جمهوري خواهان از ناتواني ترامپ برای رویارویی با پوتین در مسئله دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا به شدت انتقاد کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از رویترز؛ قانون گذاران ارشد آمریکایی از جمله اعضای سرشناس حزب جموریخواه روز دوشنبه به دنبال نشست مشترک دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در هلسینکی فنلاند از آنچه که به باور آنها ناتوانی ترامپ برای رویارویی با پوتین در مسئله دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا در جریان این نشست خبری بود، به شدت انتقاد کردند.
ترامپ که پس از نخستین نشست مشترک با پوتین در هلسینکی صحبت می کرد، گفت هیچ دلیلی نمی بیند که برآوردهای نهادهای اطلاعاتی آمریکا را مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات این کشور، باور کند، در شرایطی که کرملین اطمینان می دهد در این انتخابات هیچ دخالتی نداشته است.
به دنبال این اظهارات بود که بلافاصله موجی از انتقادات به سوي ترامپ راه افتاد و قانون گذاران آمریکایی رئیس جمهور این کشور را ضعیف و بزدل خطاب کردند و حتی جان مک کین سناتور سرشناس آمریکایی که از منتقدان همیشگی ترامپ و همچنین نامزد سابق ریاست جمهوری آمریکا است، نشست سران دو کشور را یک اشتباه تاريخي توصیف کرد و گفت ترامپ نتوانست از همه آن چیزی که باعث می شود ما یک جمهوری متشکل از افراد آزاد و متعهد به آرمان آزادی چه در آمریکا و چه در همه جهان باشیم، دفاع کند.
کاخ سفید در بیانیه ای بدون اشاره به هیچ گونه جزئیاتی اعلام کرد ترامپ روز سه شنبه با قانون گذاران آمریکایی دیدار می کند.
روز جمعه یک شورای ویژه در آمریکا اتهاماتی رسمی را علیه دوازده جاسوس روس مطرح کرد که به نفوذ به سامانه های رایانه ای حزب دموکرات آمریکا در قالب بخشی از دخالت ها در انتخابات این کشور متهم هستند.
این دومین دور اتهامات علیه برخی اتباع روس در پرونده ای است که ترامپ آن را بی مورد و مغرضانه می داند.
به دنبال نشست هلسینکی دست کم دو سناتور آمریکایی یعنی پَت تومی (Pat Toomey) از پنسیلوانیا و چاک شومر سناتور ایالت نیویورک و رهبر اقلیت سنای آمریکا احتمال وضع جریمه های جدید را علیه روسیه مطرح کردند.
تومی در بیانیه ای گفت اگر پوتین به آمریکا در زمینه تعقیب قضائی کسانی که متهم به نفوذ به سامانه های رایانه ای در این کشور هستند کمک نکند، واشنگتن باید تحریم های سخت و تازه ای علیه مسکو وضع کند.
البته هنوز مشخص نیست آیا روسای سنا و مجلس نمایندگان از چنین اقدامی حمایت می کنند یا خیر و اینکه تحریم های جدید تحت چه عنوانی می خواهد مطرح شود.
روابط مسکو و واشنگتن در پایین ترین سطح خود پس از دوران جنگ سرد قرار دارد.
ترامپ از نشست هلسینکی به عنوان فرصتی برای بهبود روابط دو طرف نام برد.
روابط مسکو و واشنگتن حتی پیش از طرح اتهامات دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا به علت نگرانی های مسکو از گسترش سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، موضوع الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه و حمایت نظامی مسکو از بشار اسد رئیس جمهور سوریه در جنگ داخلی هفت ساله این کشور بسیار پرتنش بود.
اشتیاق ترامپ برای بهبود روابط با روسیه در کنگره با شک و تردیدهایی مواجه شده است و قانون گذاران آمریکایی در سال 2017 به اتفاق آراء تحریم های سختی علیه مسکو وضع کردند.
جو بایدن معاون سابق رئیس جمهور آمریکا و از اعضای حزب دموکرات پس از نشست هلسینکی گفت «تمجید از دیکتاتورها باعث ارتقای منافع آمریکا نمی شود بلکه باعث می شود امنیت ما کمتر شود.»
دن کوتس (Dan Coats) رئیس دستگاه اطلاعات ملی آمریکا از جمهوری خواهان سرشناس و منتخب ترامپ برای این سمت به دنبال اظهارات رئیس جمهور آمریکا از نهادهای اطلاعاتی این کشور حمایت کرد.
وی گفت «ما در ارزیابی های خود درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 و تلاش های ادامه دار و گسترده مسکو با هدف تضعیف دموکراسی در آمریکا به صراحت نظر خود را بیان کرده ایم.»
این در حالی بود که ترامپ در مسیر بازگشت خود به آمریکا با انتشار پیامی در توئیتر تاکید کرد «اعتماد فوق العاده ای به نهادهای اطلاعاتی آمریکا» دارد.
البته همه جمهوری خواهان کنگره نیز از رفتار ترامپ در هلسینکی عصبانی نبودند.
رند پُل سناتور جمهوری خواه ایالت کنتاکی به سی ان ان گفت «من قطعا در این موضوع با رئیس جمهور موافق هستم که جامعه اطلاعاتی آمریکا پر از افراد مغرض و جانبدار است.»
پل رایان نماینده ارشد جمهوری خواهان در کنگره و رئیس مجلس نمایندگان گفت روسیه بدون شک در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا دخالت کرده است. وی در بیانیه ای گفت «رئیس جمهور باید به این نکته دقت داشته باشد که روسیه متحد ما نیست. هیچ گونه تشابه اخلاقی میان آمریکا و روسیه وجود ندارد و روسیه همچنان در برابر بنیادی ترین ارزش ها و آرمان های آمریکا برخوردی متخاصم دارد.‌»
سناتور میچ مک کانل، رئیس اکثریت جمهوری خواه در مجلس سنا به خبرنگاران گفت «من چند بار گفته ام و بار دیگر هم می گویم که روس ها دوستان ما نیستند و من کاملا به ارزیابی ها و برآوردهای جامعه اطلاعاتی آمریکا باور دارم.»
باب کورکر سناتور جمهوری خواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز پس از اظهارات ترامپ در نشست مشترک خبری با پوتین گفت اظهارات ترامپ در حضور پوتین باعث شد آمریکا کشوری ضعیف و قابل غلبه به نظر بیاید.
لیندسی گراهام سناتور جمهوری خواه نیز گفت این نشست فرصتی برای رئیس جمهور بود تا «قاطعانه روسیه را مسئول دخالت در انتخابات سال 2016 آمریکا بداند و هشداری صریح به مسکو بدهد که البته ترامپ آن را از دست داد. پاسخ های رئیس جمهور از سوی روسیه به عنوان نشانه ضعف تفسیر می شود و بیشتر از آنکه به حل مسائل کمک کند خود به مشکلات بیشتر دامن می زند.»
سوزان کالینز سناتور جمهوری خواه نیز گفت «مواضع ترامپ غیرقابل دفاع بودند».
ریچارد بر (Richard Burr) سناتور جمهوری خواه و رئیس کمیته اطلاعاتی سنا نیز با اشاره به تخاصم طلبی های روسیه در چندین جبهه گفت آمریکا «اقدامات خصمانه روسیه را علیه ما و متحدانمان تحمل نخواهد کرد.»
چاک شومر و نانسی پلوسی رئیس اقلیت دموکرات در سنا و مجلس نمایندگان حتی تا جایی پیش رفتند که اعلام کنند این رفتار ترامپ ممکن است ناشی از آن باشد که پوتین احتمالا اطلاعات رسوا کننده ای از ترامپ در اختیار داشته باشد.
شومر گفت رویکرد ترامپ در هلسینکی بی سابقه بود.
وی گفت «اینکه رئیس جمهور آمریکا علیه نهادهای اطلاعاتی، مقامات دفاعی و ماموران آمریکایی با رئیس جمهور روسیه هم موضع شود امری ناشی از بی فکری، خطرناک و از موضع ضعف است.»

نظر شما