شناسهٔ خبر: 26760596 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دولت تدبیر و افق روشن توسعه فرهنگی

تهران- ایرنا- دولت تدبیر و امید از ابتدای فعالیت خویش نگاه ویژه ای نسبت به مسایل فرهنگی داشته و شرایط ثبات و آرامش را برای مفاخر فرهنگی و هنرمندان فراهم آورده است و اینک می کوشد تا با افزایش انسجام و همبستگی ملی، بستر فرهنگی مناسبی برای تحقق اهداف دولت در دیگر بخش ها ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ فرهنگ یکی از مولفه های مهم و اساسی در توسعه همه جانبه هر کشوری محسوب می شود و پیشرفت های مختلف به این حوزه وابسته است. دولت تدبیر در حالی سکان امور کشور را در دست گرفت که اعمال شماری از سیاست های نادرست، فضایی ملتهب را برای اهالی فرهنگ و هنرمندان ایجاد کرده بود و رییس جمهوری در میثاقی نانوشته با این قشر از جامعه، تلاش خویش را برای کاهش آلام آنها و گشایش فضای فرهنگی کشور به کار بست تا ثبات و آرامش به این بخش از جامعه بازگردانده شود.

آشتی با نخبگان و اصحاب فرهنگ نخستین گام دولت در این ارتباط بود به طوری که فضای تعامل و همدلی جایگزین ارتباط قهری گذشته شد و رهاورد این امنیت خاطر صاحبان قلم و اندیشه، خلق و تولید آثار درخشان و متنوع هنری در عرصه فیلم، موسیقی و تئاتر است.

تقویت نهادهای صنفی و مدنی و افزایش مشارکت آنان در هدایت و سیاست گذاری در عرصه های مختلف فرهنگی را باید دستاورد دیگر دولت در حوزه فرهنگ قلمداد کرد. دولت با واگذاری اختیارات خود به نهادهای صنفی و مدنی تلاش کرد تا به کاهش هرچه بیشتر تصدی گری خود در این بخش کمک کند.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در 10 خرداد 1397 خورشیدی در دیدار با اصحاب رسانه و فرهنگ با اشاره به عزم دولت در تمرکززدایی از تهران در ارتباط با مسایل فرهنگی اشاره کرد و یادآور شد: «بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محدود است، اما با این وجود به دنبال این هستیم تا امکانات زیر ساختی را در تمامی استان های کشور گسترش دهیم. در بودجه سال 97 قرار شده رقم قابل توجهی به استان ها اختصاص یابد. تلاش می کنیم توزیع اعتبار بین استان های کشور به صورت عادلانه را ادامه دهیم.»

اقدام ها و عملکرد دولت تدبیر در حوزه های مختلف فرهنگی سبب شد تا به انعکاس گزیده ای از دستاوردهای دولت در این ارتباط بپردازیم.

**ارتقای شاخص های آموزشی و رفاهی فرهنگیان؛ کارنامه درخشان دولت تدبیر
ارتقای شاخص های آموزشی، تربیتی، جلب مشارکت های مردمی و بهبود امکانات رفاهی برای فرهنگیان در زمره رویکردهای دولت تدبیر در سال های گذشته است.

«تشکیل شورای راهبری اجرای سند تحول به منظور مدیریت و راهبری یکپارچه تحول در آموزش و پرورش، تدوین برنامه های زیر نظام های اصـلیِ پنج گانه سند تحـول، استقرار نظام جامع برنامه ریزی در تمام سطوح، تدوین نقشه راه سند تحول بنیادین، طراحی و اجرای برنامه رتبه بندی معلمان به منـظور بهبود معیشت و ارتقای منزلت معلمان و توانمند سازی حرفه ای آنان از مهر 1394 خورشیدی، پرداخت 15هزار میلیارد ریال تسهیلات کم بهره به فرهنگیان در 1396 خورشیدی، تخریب و بازسازی 80 مدرسه در مناطق زلزله زده 1396 خورشیدی، رشد 50 درصدی ساخت مراکز رفاهی و درمانی فرهنگیان از سال 1393 خورشیدی تاکنون و افزایش 80 درصدی میانگین حقـوق فرهنـگیان» از جمله اقدام های موثر دولت تدبیر در حوزه آموزش و پرورش محسوب می شود.

همچنین «تجهیـز 64 پژوهـش سرا به آزمایشگاه هـای نانو برای نخستین بار، ارایه خدمات حمایتی از دانش آموزان با نیازهای ویژه به میزان 70 میلیارد ریال، افزایش نرخ باسوادی گروه سنی زیر 50 سال به بیش از 95 درصد، ساماندهی آموزش و پرورش بیش از 400 هزار تن دانش آموزان اتباع خارجی، بهره گیری از ظرفیت تشکل‌های مردمـی، تعمیـق فرهنگ اقامه نمـاز در مدرسه های کشـور با رویکرد عملی و اقامه نماز جماعت در بیش از 55 هزار مدرسه و با حضور قریب 18 هزار تن و تدوین نظام جامع مشـاوره و هدایت تحصیـلی دانش آموزان و توسعه «شبکه ملی مدارس ایران»، صیانت از سـلامت جسمی و روحی دانش آموزان و تاکید بر نشاط افزایی در مدارس با اجرای طـرح المپیاد درون مـدرسه ای با مشارکت بیش از 6 میلیون دانش آموز، و کسب 32 مدال طلا، 48 نقره ، 18 برنز در المپیادهای علمی بین المللی و ...» از دیگر کارهای دولت تدبیر به شمار می رود.

** گشایش فضای امن فرهنگی
بازگرداندن فضای امن و آرام برای فعالان عرصه فرهنگ و هنر و بسترسازی به منظور افزایش تولید فرهنگی و تنوع و تضارب آرای اصحاب فرهنگ و هنر از دیگر برنامه‌های انجام شده به وسیله دولت تدبیر است. گشایش خانه تئاتر در فروردین 1397 خورشیدی و افزایش شمار هنرمندان بیمه شده به ٣٠ هزار تن در 1397 خورشیدی از جمله کارهایی انجام شده در دولت تدبیر محسوب می شود. تقویت نقش و کارکرد شورای اجتماعی کشور، ساماندهی امور اجتماعی و فرهنگی در نقاط حاشیه نشین و تدوین و اجرای برنامه های حمایت از زندانیان و خانواده های آنان از دیگر برنامه‌های انجام شده است.

** ارتقا و پیشرفت چشمگیر علمی کشور در دولت تدبیر
رتبه علمی ایران در پایگاه اسکوپوس، از ۱۸ به ۱۶، افزایش سه درصدی سهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان، افزایش ۷.۴ درصدی تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت دانشگاه ها و مراکز علمی آموزش عالی، جهش در شکل گیری و توسعه شرکت‌های دانش بنیان به بیش از 2 هزار و 500 شرکت دانش بنیان تایید صلاحیت شده‌اند، اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار به عنوان سرمایه صندوق توسعه نوآوری از طرف دولت و تعداد شرکت های تایید صلاحیت شده از 40 شرکت در مرداد 1392 خورشیدی به 3 هزار و 350 شرکت در 1396 خورشیدی از جمله اقدام هایی به شمار می رود که در حوزه علم و فناوری در دولت تدبیر انجام شده است.

به منظور بررسی وضعیت توسعه فرهنگی در دولت تدبیر پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا با حجت الاسلام «مهدی شیخ» فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر مجلس دهم شورای اسلامی به گفت وگو پرداخته است.

**دولت تدبیر و نگاه ویژه به مسایل فرهنگی و هنری
دولت تدبیر در حوزه فرهنگ، عملکردی خوب و قابل قبولی داشته و از ابتدای فعالیت خویش همواره سعی کرده است تا حامی بخش های مختلف فرهنگ از جمله تئاتر، سینما و نشر باشد. برای مثال در دولت های یازدهم و دوازدهم برخورد سلیقه ای با اصحاب رسانه، نشر و تئاتر در مقایسه با گذشته کمتر شد و این دولت به خاطر نگاه ویژه ای که به مسایل فرهنگی و هنری در کشور داشت، بودجه بسیاری از بخش های فرهنگی را افزایش داد، برای نمونه بودجه تئاتر در 1396 خورشیدی 2 برابر شده است که این گامی موثر در جهت رونق این هنر به شمار می رود، همچنین از بازگشایی خانه سینما به عنوان یکی دیگر از مهمترین اقدامات دولت در راستای گشایش فضای فرهنگی و هنری ایران می توان نام برد.

**ضرورت توجه به آزادی مطبوعات
اطلاع رسانی مفید به جامعه از جمله وظایف مهم مطبوعات، محسوب می شود تا بدین ترتیب مردم را از تحولات و تغییرات دنیای اطراف آگاه سازند و با اطلاع رسانی و تحلیل رویدادهای ملی و بین المللی، زمینه های قضاوت درست و تصمیم سنجیده را برای مسوولان و متولیان امر فراهم آورند. ایرانیان با آگاهی از نقش و اهمیت مطبوعات در کشور و ضرورت آزادی بیان و ارزش آن در توسعه و پیشرفت، برای این مساله جایگاه ویژه ای قایل هستند و امروزه هیچ فردی نمی تواند، جایگاه مطبوعات را در هدایت جامعه، کنترل و نظارت دستگاه ها و سازمان های دولتی و استحکام بخشی و پیوند میان مردم و دولت، انکار کند.

در زمینه آزادی های مدنی و مطبوعاتی شاهد بهبود فضای موجود نسبت به گذشته هستیم اما مطبوعات کشور هنوز هم از نبود برخی آزادی ها و شماری کاستی ها رنج می برند. البته اختیار این موضوع به طور کامل در دست دولت نیست و دولت تنها یکی از ضلع های تاثیرگذار در این ارتباط به شمار می رود.

مطبوعات تجلی گاه و انعکاس دهنده خواست ها، نیازها و تمایلات افراد، مظهر رشد فرهنگی، تحمل پذیری سیاسی و نشانه وجود آزادی در جامعه و کشور محسوب می شوند. بنابراین باید به نسبت ضرورت ها، ضعف ها و نیازها به این موضوع توجه کرد و دولت می بایست که با شکل دهی به هویت صنفی روزنامه نگاران؛ استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی این قشر از جامعه را تامین کند.

**نگاه مثبت دولت تدبیر به اقلیت های قومی و مذهبی
شاید بهترین عملکرد دولت را در حوزه فرهنگ بتوان نگاه مثبت دولت های یازدهم و دوازدهم به اقوام و اقلیت های مذهبی قلمداد کرد. به کارگیری اقلیت های قومی و مذهبی در منصب های تاثیرگذار از جمله این اقدامات و سیاست های دولت به شمار می رود. همچنین اجازه تدریس زبان مادری در دانشگاه های آذربایجان و کردستان را می توان از دیگر اقدامات حمایتی دولت از اقوام نام برد.

سیاست های اعمالی در دولت تدبیر سبب شد تا اعتمادی که در گذشته فرو ریخته بود با تعاملات سازنده و مؤثر بازسازی و از تنوع های قومیتی در ایران به عنوان یک ظرفیت و پتانسیل در جهت هم افزایی و انسجام ملی بهره گرفته شود و بستر عمران و توسعه کشور فراهم آید.

پژوهش**2059**2002**9131

نظر شما