شناسهٔ خبر: 26760530 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

نشانه بی مهری چینی ها به ایران در روز دیدار ترامپ و پوتین

گزارشها حاکی است که هر روز بر خرید نفت چین از امریکا افزوده می شود و این خبر ناخوشایند برای تهران در روزی است که دیگر شریک ایران، پوتین تلاش کرد ترامپ را به پرهیز از سخت گیری بیشتر علیه ایران مجاب کند

صاحب‌خبر -

چین با بهانه جنگ تعرفه ای از نفت ایران چشم می پوشد



تهران -  پایگاه اخبار مالی 'زیرو هِدج' آمریکا روز دوشنبه ادعا کرد، پالایشگاه های دولتی چینی برای مقابله با جنگ تعرفه ای ، نفت آمریکایی را جایگزین نفت ایران می کنند تا تعرفه سنگینی بر این محصول وارداتی از آمریکا وضع شود.

این گزارش به نقل از یک منبع از گروه پتروشیمی 'دونگ مینگ' چین اعلام کرد که اگر چه یک پالایشگاه بی طرف به تازگی خرید نفتی از آمریکا را متوقف کرد و از نفت ایران به عنوان یکی از منابع نفتی خود یاد کرد، اما پالایشگاه های چینی روند مخالفی را در پیش گرفتند تا با افزایش خرید نفتی از آمریکا، تعرفه های گمرکی آنها را به دولت آن کشور تحمیل کنند.
این منبع که خواست نامش فاش نشود در این خصوص گفت: 'اگرچه دولت چین تاکنون تنها کشوری است با تحریم های نفتی علیه ایران مخالفت کرده است اما چنانچه آمریکا به تعرفه های سنگین بر صادارت نفتی خود به چین معترض است، چین می تواند بار دیگر به خرید نفتی از ایران و کشورهای غرب آفریقا و خاورمیانه روی بیاورد'.
این گزارش حاکی است که صادارت نفت آمریکا به چین در حالی طی 30 روز گذشته به روزی 400 هزار بشکه در روز رسیده است و هر روز هم بر این میزان افزوده می شود که دولت چین قرار است برای مقابله با جنگ تعرفه ای آمریکا علیه 34 میلیارد محصول وارداتی از چین، بر این واردات نفتی یک تعرفه 25 درصدی وضع کند.
به گزارش خبرگزاری اقتصادی 'بلومبرگ' آمریکا، واشنگتن طبق سیاست جدید بر روی 34 میلیارد دلار واردات خود از چین تعرفه گمرکی به میزان 25 درصد وضع کرده است، اقدامی که با تدابیر تلافی جویانه چین همراه شد.
براساس این گزارش، این اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در عین حال شامل صنایع خودرویی، آلومنیوم و فولاد اروپا نیز می شود، چون وی معتقد است افزودن تعرفه بر واردات کالاهای ساخت اروپا یا چین می تواند بهای این محصولات را در بازارهای داخلی بالا برده و بر محبوبیت محصولات آمریکایی نزد آمریکایی ها بیافزاید.
خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که دولت چین در این جنگ تلافی جویانه قرار است به گونه ای عمل کند تا علاوه بر 545 محصول وارداتی از آمریکا که بیش از 34 میلیارد دلار ارزش اقتصادی دارند، بر واردات نفتی نیز بطور جداگانه تعرفه گمرکی ببندد.
البته این خبرگزاری اعلام کرده است که تعرفه گمرکی بر نفت آمریکا هنوز مشخص و اجرایی نشده است و احتمالا به آینده موکول می شود.
آمریکا نیز غیر از نفت، 545 نوع محصول به چین صادر می کند از جمله آنها می توان از سویا، آلومینوم، فولاد، محصولات آَپِل، نیمه رساناهای کوالکام و اینتل نام برد که اعمال تعرفه های تجاری بر آنها نیز برای آمریکا چندان خوشآیند نخواهد بود.
منبع: ایرناایران آنلاین /

نظر شما