شناسهٔ خبر: 26760468 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

۳ سکانس جنجالی از ماجرای حضور یک کمک خلبان در تلویزیون

باز هم یکی از برنامه‌های سیما، با طرح موضوعی جنجالی شبکه‌های مجازی را درگیر خود کرد. هفته گذشته، رضا رشیدپور در برنامه صبحگاهی "حالا خورشید" از یک کمک خلبان دعوت کرد که مدعی بود شرکت هواپیمایی که وی در آن مشغول به کار است خلبان‌ها را مجبور می‌کند تا در شرایطی که ایمنی هواپیما استاندارد نیست، پرواز کنند

صاحب‌خبر -

روزنامه خراسان:  باز هم یکی از برنامه‌های سیما، با طرح موضوعی جنجالی شبکه‌های مجازی را درگیر خود کرد. هفته گذشته، رضا رشیدپور در برنامه صبحگاهی "حالا خورشید" از یک کمک خلبان دعوت کرد که مدعی بود شرکت هواپیمایی که وی در آن مشغول به کار است خلبان‌ها را مجبور می‌کند تا در شرایطی که ایمنی هواپیما استاندارد نیست، پرواز کنند. کاپیتان "امین امیرصادقی" در این برنامه خود را "کمک خلبان بوئینگ ٧٣٧" معرفی کرد و گفت: شرکت هواپیمایی با "ترفندهایی" خلبان‌ها را "مجبور" می‌کند در حالی که ایمنی هواپیما در حد استاندارد نیست پرواز کنند. وی بدون آن که نامی از شرکت هواپیمایی ببرد به سه هفته پرواز بوئینگ ٧٣٧ شرکت هواپیمایی مذکور اشاره کرد آن هم در حالی که ترمز سوم آن غیرفعال بوده است. امیرصادقی علت این نقص را نبود "قطعه" بیان کرد.


خلبانی که ۶ ماه است خانه نشین شده
وی با بیان این که تخلفات شرکت هوایی را که در آن «مشغول کار» است مستند کرده و برای سازمان هواپیمایی کشوری فرستاده است، افزود: ازاین شرکت هوایی به دادستانی تهران نیز شکایت کرده ام و جعفری دولت آبادی دستور بررسی این تخلفات را در عرض یک هفته داده است. امیرصادقی همچنین به یک خلبان دیگر اشاره کرد که به دلیل خودداری از پرواز به دلیل ایمن نبودن هواپیما "شش ماه است خانه‌نشین شده" و برای او و خودش "اتفاقات خاصی" افتاده است. با این حال امیرصادقی گفت که این مسئله شامل تمام شرکت‌های هوایی ایران نمی‌شود و برخی شرکت‌ها ایمنی هواپیما را جدی می‌گیرند.


او یک خلبان اخراجی است؟
در جریان این برنامه همچنین رشید پور بیانیه‌ای را که از طرف روابط عمومی شرکت هواپیمایی سپهران صادر شده بود خواند مبنی بر این که امیرصادقی خلبان "تحت آموزش اخراجی" این شرکت است که به دلیل "بغض و کینه" در فضای مجازی اقدام به نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی کرده بنابراین شرکت مذکور از امیرصادقی شکایت رسمی کرده است و او به زودی به دادسرا احضار خواهد شد. در ادامه این بیانیه نیز با لحنی تهدید آمیز، رشید پور مسئول طرح این مباحث در این برنامه معرفی شده بود.


روایت بازداشت
پنج روز بعد از این ماجرا، ویدئوی زنده از امیرصادقی در اینستاگرام منتشر شد که او، در داخل خودروی خود گفت:: کلانتری هفت‌چنار تهران او را "به خاطر جان مردم بازداشت می‌کند. "


طرح مسائل غیرواقعی؟
و، اما به دنبال پخش این برنامه در تلویزیون، سازمان هواپیمایی کشوری در بیانیه‌ای به "طرح مسائل غیرواقعی" در این برنامه واکنش نشان داد و تاکید کرد که شرکت هواپیمایی سپهران "تحت نظارت و بازرسی‌های معمول و مستمر" قرار دارد و این سازمان "هر گونه گزارش تخلف از دستورالعمل‌های ایمنی" را بسیار جدی می‌گیرد و مطابق مقررات با آن برخورد می‌کند. این سازمان همچنین سوابق حرفه‌ای آقای امیرصادقی را زیر سوال برده و نوشته برنامه آموزشی او به پایان نرسیده و "معلم خلبان مهمان برنامه که اتفاقا یک خلبان خارجی بوده، ایشان را دارای صلاحیت ارتقا از سطح آموزشی به کمک خلبانی ندانسته است. "سازمان هواپیمایی کشور همچنین گفته که گزارش‌هایی که آقای امیرصادقی به آن اشاره می‌کند "بعد از خاتمه همکاری ایشان با شرکت مربوط ارسال شده که بنا بر اعلام شرکت چنین ادعا‌هایی ناشی از موفق نبودن در اتمام مراحل آموزشی بیان شده و نه واقعیات. "در پایان این سازمان" آمریکایی‌ها و مخالفان این سرزمین" را به دنبال بهانه دانسته تا "در تضاد با منافع ملی" صنعت هواپیمایی ایران را "ناامن" جلوه دهند.


واکنش کاربران و مطالبه از رشیدپور.
اما در صفحات اینستاگرام که خبر دستگیری امیرصادقی منتشر شده بود، مردم واکنش‌های زیادی به این ماجرا نشان داده بودند. برخی با ابراز ناراحتی درباره هشدار‌ها و افشاگری این کمک خلبان از رضا رشیدپور خواسته بودند که از وی حمایت کند. برخی هم با اشاره به قضیه مائده هژبری، از این که هیچ کس از این خلبان شجاع حمایت نمی‌کند ابراز ناراحتی کرده بودند. اما برخی از مردم معتقد بودند که اظهارات این کمک خلبان نمی‌تواند خیلی واقعی باشد و احتمالا پای انتقام گیری در میان است.
خلبان جنجالی آزاد شد
سرانجام روز یک شنبه خبر آزادی امین امیرصادقی که پیرو شکایت خصوصی شرکت هواپیمایی مربوط صورت گرفته بود با وساطت رضا رشیدپور و رضایت وکلای شرکت اعلام شد. یک منبع آگاه در نیروی انتظامی نیز به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: این فرد به دلیل داشتن شاکی خصوصی روز یک شنبه با دستور قاضی بازداشت و بعد از چند ساعت بازهم با نظر قاضی آزاد شد. برنامه تلویزیونی «حالا خورشید» همچنین ضمن آن که تاکید کرد آمادگی دارد توضیحات شرکت هواپیمایی مذکور را پوشش رسانه‌ای بدهد از همراهی مردم در این ماجرا قدردانی کرد. این خبر حاکی است، برخی منابع از شکایت این شرکت هواپیمایی علیه رضا رشید پور خبر داده اند.

نظر شما