شناسهٔ خبر: 26760385 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

فرماندار سیرجان :

پرداخت حق آلایندگی مجتمع مس برای ساکنان پاریز افزایش یابد

کرمان- ایرنا- فرماندار سیرجان خواستار کاهش میزان آلایندگی مجتمع مس سرچشمه و افزایش پرداخت میزان حق آلایندگی برای ساکنان پاریز این شهرستان واقع در حدود 10کیلومتری مجتمع شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا ، منصور مکی آبادی شامگاه دوشنبه در نشست شورای اداری سیرجان افزود: درخواست های مردمی به حق بوده و با توجه به مسافت کمتر از 10کیلومتر شهر پاریز تا کارخانه تغلیظ مس سرچشمه آلایندگی ناشی از دود مس موجب خشکیدگی درختان و نگرانی مردم و سلامت تنفسی آنان شده است .
وی اضافه کرد : باید ساز و کاری فراهم گردد تا میزان این آلایندگی در منطقه کمتر شده و به تناسب آن حق آلایندگی به بخش پاریز هم بیشتر شود.
به گفته مکی آبادی بررسی میزان آلایندگی به یکی از دانشگاههای تهران واگذار شده تا پس از اعلام نتیجه بتوان آنچه قانونی است به منطقه پرداخت شود و از قِبَل آن طرحهای عمرانی و زیبا سازی را در پی داشته باشد.
وی گفت : براساس رایزنی های انجام شده سهمیه اشتغال برای جوانان بخش و شهر پاریز در مجتمع مس سرچشمه محقق می شود تا مردم این منطقه از مزایای اشتغال هم استفاده کنند.
نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی مشکلات این بخش از جمله اشتغال جوانان را قابل دانست و افزود : البته در شرایط موجود نباید مشکلات را گسترش و شایعات در این زمینه ترویج داده شود تا خوراک دست دشمنان قسم خورده نظام اسلامی قرار گیرد.
شهباز حسن پور افزود : با توجه افزایش کارخانه ای ذوب مس در سرچشمه آلایندگی ناشی از دود مس در منطقه نیز بیشتر شده که مردم خواسته به حقی دارند و می خواهند جوانانشان بیکار نباشند و سهمیه اشتغال را در این معادن مس داشته باشند و از طرفی این آلایندگی که سلامت مردم را نشانه رفته حق و حقوقی برای آبادانی شهر و بخششان در راستای مقابله با این بلای آلایندگی عایدشان شود.
امام جمعه سیرجان هم در این نشست جدا سازی مردم از انقلاب و نظام اسلامی را کار دشمنان عنوان کرد و گفت : شیوه جدید دشمن در شکست نظام اسلامی بدبین کردن مردم به عملکرد مسئولان و ترویج آن در بین آحاد مردم است که مردم باید در دفع این توطئه متحد باشند و گرنه همه جا مشکلات هست و باید با کمک مردم و همکاری مسئولان رفع شود.
حجت الاسلام سیدمحمود حسینی افزود : دشمن می خواهد اقتصاد و فرهنگ جامعه متزلزل شود تا بتواند به اهداف خود که تزلزل ملت و نظام اسلامی است برسد و دشمنان عناصر خودشان را به کشورهای همسایه فراری داده اند تا بتوانند از راههای متعدد به ایجاد آشوب و تفرقه بپردازند.
وی وظیفه ائمه جمعه در مناطق را ایجاد وحدت و همبستگی و اقامه نماز جمعه عنوان کرد و گفت : اینکه عده ای در این بخش بخواهند امام جمعه را مسئول اشتغال جوانان و رفع مشکلات بدانند کاری اشتباه و خلاف قانون است گرچه امام جمعه این بخش در رفع همه مشکلات همت داشته و دارد اما نباید با این ترفند و بر اساس خواسته دشمنان قدم برداریم .
براساس این گزارش طی سه روز گذشته ساکنان بخش پاریز با برگزاری تجمعاتی اعتراض آمیز خواستار رسیدگی به وضعیت معیشتی و پیامدهای ناشی از شدت آلایندگی های کارخانه تغلیظ مس سرچشمه در حدود 10کیلومتری منطقه خود شده بودند .
استان کرمان 80درصد معادن مس و بالغ بر 40 درصد معادن سنگ آهن کشور را داراست که این دو مقوله پتانسیلی است که می تواند در راستای توسعه اقتصادی فعالیت داشته باشند.
معدن مس سرچشمه یکی از بزرگترین مجتمع‌های صنعتی معدنی جهان محسوب شده و بزرگ‌ترین تولیدکننده مس ایران است و بخش‌های تولیدی مجتمع مس سرچشمه عبارت از معدن، تغلیظ، ذوب، پالایشگاه و ریخته‌گری‌ها و لیچینگ است.
این معدن یکی از بزرگترین معادن روباز جهان به شمار می‌رود و ذخیره زمین‌شناسی آن، بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون تن سنگ سولفوری با عیار متوسط هفت دهم درصد برآورد شده‌ است.
سالانه حدود 63 میلیون تن مواد معدنی در استان کرمان استخراج می شود که 21 درصد استخراج کل کشور را در بر می گیرد و همچنین 42 نوع ماده معدنی از 380 معدن این استان استخراج می شود که مس، سنگ آهن، زغال سنگ ،کرومیت و تیتانیوم از جمله مواد معدنی شاخص این استان است.
پاریز شهری در بخش پاریز شهرستان سیرجان استان کرمان است. این شهر که پیشتر به عنوان یکی از خوش آب و هواترین این استان بشمار می رفت اکنون به علت آلودگی ناشی از کارخانه مس سرچشمه طبیعت آن رو به نابودی است. همچنین پاریز یکی از گذرگاه‌های کاروان‌های بازرگانی بوده و آثار به جا مانده از کاروان‌سرا و پایگاه نظامی دلیلی بر این موضوع است. شغل اصلی در این منطقه اشتغال در شرکت مس است پاریزی‌ها در واقع چزو نخستین بنیان‌گذاران صنعت مس ایران هستند و اطراف پاریز ۳ معدن مس بزرگ جهانی وجود دارد .
7435/ 5054

نظر شما