شناسهٔ خبر: 26760233 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

یادداشت

لذت فوتبال تهاجمی

جام‌جهانی 2018 روسیه از چند منظر منحصر به فرد بود و ضرورت دارد به آنها توجهی ویژه شود. بدون تردید درک این نکات ظریف می‌تواند به ما در کم کردن فاصله‌ها با فوتبال مدرن کمک کند:

صاحب‌خبر -

برگزاری جامجهانی یک درس بزرگ برای کشورهایی بود که به دنبال برگزاری تورنمنتها و رویدادهایی عظیم مانند این بودند. روسیه در حالی این تورنمنت را در امنیت کامل برگزار کرد که از چند سو به حملات تروریستی تهدید شده بود و حتی برای ترور مسی و رونالدو نقشه کشیده بودند! برگزاری جام با این نظم و همین طور برقراری امنیت تیمها و تماشاگرانشان به علاوه امنیت سیاستمداران پرشماری که مدام در حال پرواز به سوی شهرهای مختلف روسیه بودند تا بازی کشورشان را ببینند، درس بزرگ تشکیلاتی در امر میزبانی بود.

این جام 169 گل داشت. یعنی میانگین 64/2 گل در هر بازی که آماری فوقالعاده است. از بازی افتتاحیه که پنج گل داشت تا بازی شصت و چهارم که شش گل داشت، همه بازیها دیدنی و پرگل و جذاب بود. بجز بازی دانمارک و فرانسه که با تساوی بدون گل تمام شد و آمار کل جام را خراب کرد، دیگر بازیها گل داشت و نشان داد که تیمها برای ارائه فوتبال جذاب، هجومی و تماشاگرپسند برنامه دارند. این آمار حتی در بازیهایی که به نظر تقابلی ناعادلانه می‌‌آمد دست نخورد. در بازی ژاپن مقابل بلژیک همه به یک برد آسان برای بلژیک فکر میکردند؛ اما ژاپن در دقایق بسیاری از آن بازی جذاب، از حریف پرستاره خود پیش بود.

آمار بالای گل به خودی یکی دیگر از نکات مهم این جام بود. بازیکنان بسیاری دروازه خودی را باز کردند که این اتفاق البته به دلیل فشار بالای بازی و حملات حریف بود.

کرواسی تا فینال نمایشی قابل احترام داشت. این تیم اگرچه در بازیهای یکهشتم نهایی و یکچهارم نهایی تا دقیقه 120 پیش رفت و با ضربات پنالتی به برتری رسید؛ اما در دیدار مقابل انگلیس در نیمهنهایی هم خسته نبود و پا پس نکشید. حتی گل برتری این تیم در وقت دوم اضافی آن بازی به ثمر رسید. این نکته ارزش و اعتبار ریکاوری علمی در فوتبال امروز را نشان میدهد. نکتهای که قطعا مربیان بزرگ قیمت آن را بخوبی میدانند.

افشین پیروانی

کارشناس فوتبال

نظر شما