شناسهٔ خبر: 26760005 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

گام بلند ایران در دیپلماسی دفاعی منطقه ای

کارشناسان و تحلیل گران نظامی و سیاسی، با توجه به تحولات امنیتی منطقه و جهان اسلام، سفر هیات عالیرتبه ستاد کل نیروهای مسلح ایران به پاکستان که طی 40 سال گذشته در این سطح بی سابقه بوده است را گامی بلند، مهم و تاثیرگزار ارزیابی می کنند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

سرلشکر محمد باقری و جمعی از مقام های عالی رتبه نظامی جمهوری اسلامی ایران یکشنبه به دعوت ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش پاکستان وارد اسلام آباد پایتخت پاکستان شده اند.
رییس ستاد کل نیروهای مسلح ایران در سفر با فرمانده ارتش پاکستان، 'ممنون حسین' رییس جمهوری و دیگر مقامات نظامی این کشور دیدار می کند.
وی قرار است در این دیدارها در خصوص توسعه همکاری ها و مناسبات دفاعی تهران و اسلام آباد، گسترش همکاری های مشترک مرزی، مبارزه با تروریسم گفت و گو و تحولات منطقه ای و جهان اسلام نیز بررسی شود.
همچنین ارزیابی توافقات دفاعی ایران و پاکستان در سفر آبان ماه 96 فرمانده ارتش پاکستان به تهران از دیگر محورهای گفت وگوی سردار سرلشکر باقری با قمر جاوید باجوا عنوان شده است. 
بر همین اساس کارشناسان سیاسی و نظامی با توجه به تحولات امنیتی منطقه و جهان اسلام، سفرهیات عالی رتبه ستاد کل نیروهای مسلح به پاکستان را بسیار مهم ارزیابی می کنند.

** اهمیت سفر سرلشکر باقری از نگاه تحلیل گران سیاسی پاکستان 
دیپلمات با تجربه پاکستان و سفیر پیشین این کشور در ایران، سفر سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به پاکستان را گام مهم و رو به پیشرفت در گسترش روابط دو کشور عنوان کرد. 
«جاوید حسین» که از سال 1997 تا 2003 به مدت شش سال سفیر پاکستان در ایران بود، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، سفر سرلشکر محمد حسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به پاکستان را نقطه عطفی در گسترش روابط دفاعی بین دو کشور خواند. 
وی با تشریح اهمیت سفر هیات بلند پایه نظامی ایران به پاکستان، گفت: این سفر پیشرفت تازه ای در روابط فیمابین در حوزه نظامی، دفاعی و امنیتی بین دو کشور همسایه و برادر ایران و پاکستان است. 
جاوید حسین با بیان اینکه امنیت و اقتصاد دو کشور پاکستان و ایران به همدیگر گره خورده است، گفت: با توجه به پیچیدگی های امنیت جهانی، ثبات و امنیت در پاکستان و ایران را نمی توان جدا از هم دانست و بطور یقین امنیت پاکستان و جمهوری اسلامی ایران به همدیگر کاملا گره خورده و این موضوع می طلبد که هر دو کشور در زمینه دفاعی و امنیتی همکاری های نزدیکی داشته باشند. 
سفیر پیشین پاکستان در ایران با اشاره به ملاقات سرلشکر محمد حسین باقری با ممنون حسین رئیس جمهوری پاکستان گفت: دیدار یک مقام بلند پایه نظامی ایران با رئیس جمهوری پاکستان نشانه عزم راسخ دو کشور برای گسترش روابط در همه زمینه هاست. 
این تحلیلگر مسائل سیاسی پاکستان در ادامه با تاکید بر تداوم تعامل و همکاری بین ایران، پاکستان و افغانستان گفت: امنیت و ثبات پاکستان و جمهوری اسلامی ایران به تحولات افغانستان بستگی دارد زیرا که افغانستان بی ثبات و ناامن به شدت بر امنیت و ثبات در پاکستان و ایران تاثیر منفی می گذارد. 
جاوید حسین همچنین با بیان حضور بی ثبات کننده نظامیان آمریکایی و غربی در افغانستان گفت:ایران و پاکستان به عنوان دو کشور همسایه و با داشتن اشتراکات فراوان فرهنگی تاریخی و زبانی با افغانستان می توانند نقش تعیین کننده ای در تامین امنیت و ثبات این کشور داشته باشند. 
وی گفت: مسئولان عالیرتبه سیاسی و نظامی دو کشور پاکستان و ایران باید سیاست های خود را در قبال تحولات افغانستان و در راستای منافع هر سه کشور با یکدیگر هماهنگ کنند. 
این دیپلمات پیشین پاکستان با اشاره به اهمیت ادامه رفت و آمدهای هیات های نظامی و امنیتی بین دو کشور گفت: این سفرها می تواند تبادلات و تعاملات نظامی و امنیتی بین دو کشور را بیش از پیش تقویت و سوء تفاهم ها را رفع کند. 
تحلیلگر ارشد امور بین الملل همچنین با بیان نقش مهم دو کشور پاکستان و ایران در مبارزه با تروریسم و افراطی گری گفت:حضور گروه های خطرناک تروریستی در مرزهای مشترک در گذشته بر روابط فیمابین بین تاثیر گذاشته بود و اگر مقامات دو کشور بتوانند با ادامه رایزنی و همکاری ها طرح های تروریستی را خنثی کنند، روابط دوجانبه می تواند مسیر رشد و شکوفایی را طی کند. 
وی با اشاره به ظرفیت های بالقوه بین دو کشور گفت: مهم است که مرزهای هر دو کشور همانند گذشته مرزهای صلح و آرامش باشند تا مراودات و تبادلات تجاری و بازرگانی افزایش یابد. 
این دیپلمات ارشد سابق پاکستان در ادامه این گفت و گو به تلاش های قدرت های فرامنطقه ای و منطقه ای برای بی ثبات ساخت مرزهای مشترک دو کشور اشاره کرد و گفت: دو ملت نسبت به هر نوع توطئه و دسیسه از سوی دشمنان مشترک به خوبی آگاهند و تروریست ها نیز با استفاده از موقعیت، هر از چند گاهی برای ایجاد بی ثباتی و تنش بین دو کشور در مرزهای مشترک دست به شرارت می زنند. 
وی گفت: با این حال رهبران هردو کشور اقدامات قابل توجهی برای تامین امنیت و ایجاد ثبات در مرزهای مشترک انجام داده اند که قابل ستایش است. 
جاوید حسین تصریح کرد: هر دو کشور باید هویت گروه های تروریستی که در مرزهای مشترک دست به اقدامات مسلحانه می زنند را اعلام کنند زیرا در این صورت عاملان اصلی بی ثبات کننده منطقه شناسایی می شوند.
تحلیل گر مشهور امور دفاعی پاکستان و ژنرال بازنشسته این کشور، نیز گسترش روابط نظامی تهران و اسلام آباد را به نفع منطقه و جهان اسلام عنوان کرد.
طلعت مسعود' در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد، سفر سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به پاکستان را نشانه بارز گسترش روابط دفاعی و نظامی بین دو کشور برادر و همسایه عنوان کرد.
وی با تشریح اهمیت سفر هیات بلند پایه نظامی ایران به پاکستان با بیان ابراز امیدواری در خصوص توافق دو کشور در امور دفاعی و نظامی گفت:معتقدم هر سفر مقامات بلند پایه سیاسی و نظامی از ایران به پاکستان و بالعکس می تواند باعث ثبات و امنیت پایدار در منطقه شود.
ژنرال طلعت مسعود با بیان اینکه سفر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به پاکستان دستاوردهای بلند مدت برای دو کشور و منطقه خواهد داشت، گفت: گسترش روابط نظامی و دفاعی بین جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به نفع ثبات و امنیت در منطقه است.
این تحلیل گر امور دفاعی پاکستان با اشاره به تهدیدهای مشترک برای دو کشور در منطقه و جهان تصریح کرد: گسترش روابط دفاعی بین دو کشور همسایه کمک موثری در ریشه کنی تروریسم و افراطی گری در مرزهای مشترک کرده و انجام این سفر نشان می دهد که مقامات دو کشور عزم خود را برای مقابله با هر نوع تهدید مشترک جزم کرده اند.

**سفرهای مقامات نظامی پاکستان به ایران
آبانماه سال گذشته بود که 'قمر جاوید باجوا' عالی ترین ژنرال پاکستان همزمان با گرم تر شدن تب تحولات خاورمیانه به تهران سفر کرد و با مقامات عالیرتبه کشوری و لشکری جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کرد.
ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان سال گذشته در سفر خود به تهران به دعوت سرلشکر' محمد باقری' رییس ستاد کل نیروهای مسلح، علاوه برسرلشکر باقری با 'حسن روحانی' رییس جمهوری اسلامی ایران، 'محمدجواد ظریف' وزیر امور خارجه و دیگر فرماندهان ارشد نظامی ایران دیدار و گفت و گو کرد.
آن زمان، سفر هیات بلند پایه نظامی پاکستان به سرپرستی ژنرال 'قمر جاوید باجوا' فرمانده ارتش این کشور به جمهوری اسلامی ایران بازتاب وسیعی در مطبوعات پاکستان داشت و رسانه ها و تحلیل گران سیاسی از آن سفر به عنوان نقطه عطف در گسترش روابط و مناسبات دو کشور همسایه یاد کردند.
البته پس از سفر ژنرال باجوا به تهران، رفت و آمد مقامات نظامی دو کشور نیز ادامه یافت به عنوان مثال هفتم اسفندماه سال 96، امیر سرتیپ خلبان 'حسن شاه صفی' فرمانده نیروی هوایی ارتش با ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان در مقر فرماندهی ارتش واقع در شهر راولپندی دیدار و گفت و گو کرد.
همچنین ژنرال 'بلال اکبر' رئیس ستاد ارتش جمهوری اسلامی پاکستان، تیرماه جاری در سفر به تهران با مقامات عالیرتبه سپاه و ارتش ایران نظیر امیر سرلشکر 'سیدعبدالرحیم موسوی' فرمانده ارتش، سردار حسین سلامی' جانشین فرمانده کل سپاه و سردار 'محمد پاکپور' فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر مقامات نظامی ایران دیدار و گفت و گو کرد.
همچنین سردار «محمد مسعود زاهدیان» رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اسفندماه سال 96 در رأس هیأتی بلند پایه به پاکستان سفر کرد.
وی در سفر خود به اسلام آباد با سرلشکر«مسرت نواز ملک» رییس نیروی مبارزه با مواد مخدر پاکستان و رییس دفتر مبارزه با جرم و جنایت سازمان ملل در پاکستان و نمایندگان کشورهای خارجی مقیم این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

*** سفرهای پیشین سرلشکر باقری به کشورهای منطقه
سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ، قبلا نیز در راستای توسعه 'دیپلماسی دفاعی'، به روسیه، ترکیه و سوریه نیز سفر کرده است.
مردادماه 96 بود که ایران و ترکیه در جریان سفر سرلشکر باقری، در خصوص چهار موضوع مهم با یکدیگر مذاکره کردند.
' همه‌پرسی استقلال کردستان عراق، مبارزه با تروریسم در منطقه - تحولات سوریه، تامین امنیت مرزی و مبارزه با اقدامات تروریست‌ها و گسترش همکاری‌های دفاعی' از محورهای سفر سرلشکر باقری به ترکیه بود.
رییس ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان همچنین مهرماه سال گذشته در سفر به سوریه، در جمع رزمندگان جبهه مقاومت و مدافعان حرم با اشاره به دستیابی به موفقیت‌های چشمگیر جبهه مقاومت و رزمندگان مدافع حرم علیه گروهک‌های تروریستی، تاکید کرد: پایان عمر گروهک‌های تروریستی فرا رسیده است.
وی در آن سفر، در مناطق عملیاتی استان‌های حلب و دیگر مناطق عملیاتی این کشور حضور یافت.
سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همچنین 29 آبانماه سال گذشته در راس هیات عالی رتبه نظامی به منظور شرکت در اجلاس سه جانبه رؤسای ستاد کل ارتش های روسیه و ترکیه و ایران وارد سوچی روسیه شد.
اجلاس سوچی به منظور بحث و تبادل نظر پیرامون آخرین وضعیت مقابله با تروریسم در سوریه و اتخاذ راهکار مشترک برای ادامه روند پاکسازی گروهک‌های تروریستی و تکفیری و بازگشت مجدد امنیت وثبات پایدار به کشور سوریه در شهر سوچی برگزار شد.

 

نظر شما