شناسهٔ خبر: 26759825 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

گفت و گو با دکتر محمدرضا مهاجری‌تهرانی فوق‌تخصص غدد درون ریز ومتابولیسم

دیابت؛ درد خاموش و آشکار

چرا دیابت پر عارضه‌ترین بیماری متابولیکی شناخته می‌شود؟

صاحب‌خبر -

دیابت بهواسطه بالابودن قند خون ایجاد میشود و عوارضش را درهمه سیستمهای بدن باقی میگذارد. دیابت نوع 2 علامت دارد و به همین دلیل مریض با عوارض دیگری مراجعه میکند و متوجه دیابتش میشود . قندخون 8 ساعت بعد از ناشتایی باید کمتر از 100 میلیگرم در دسی لیتر باشد و اگر بالاتر از 126 باشد و این تکرار شود یعنی فرد به دیابت نوع 2 مبتلاست. بین 100 تا 126 هم باشد یعنی فرد به پیش دیابت مبتلاست.

انواع بیماری دیابت کدامند؟

دیابت نوع یک، نوع 2 ، دیابت بارداری،دیابت ناشی از مصرف دارو و دیابت ناشی از بیماری داریم. دیابت نوع یک پرسروصداست .فرد با تکرر ادرار، پرنوشی و کاهش وزن مراجعه میکند و سن فرد هم پایین است. این حالت اگر تشخیص داده نشود، فرد به سمت کتواسیدوز میرود که اگر بستری ودرمان نشود منجر به مرگش میشود. این افراد وابسته به انسولین هستند. قند و فشارخون مبتلایان به دیابت نوع یک باید مدام کنترل شود. دیابت نوع 2 بیسروصدا شروع میشود. تمام افراد جامعه باید در سن 45 سالگی یکبار قندخونشان بررسی شود. اگر عوامل خطر را ندارند سه سال بعد تکرار شود. اگر قندخونشان بالا باشد آزمایشهای تکمیلی برای آنها انجام شود. در ضمن اگر کسی سابقه فامیلی دیابت در بستگان درجه یک دارد، همچنین داشتن اضافه وزن، چاقی، فشارخون بالا، سابقه دیابت بارداری و چربی خون بالا در فرد باشد باید کمتر از 45 سالگی آزمایش دیابت را انجام دهد.

آیا میتوان با لیزر پانکراس بیماری دیابت را درمان کرد؟

فعلا از لیزر به این منظور استفاده نمیشود.

پیوند پانکراس برای درمان بیماری کاربرد دارد؟

کسی که قرار است پیوند کلیه شود میتواند همزمان پیوند پانکراس را هم برای او انجام داد. اما برای دیابت نوع 2 هنوز لیزر جایگاهی ندارد.

پس درمان و کنترل دیابت نوع 2 چگونه ممکن است؟

کسانی که قندخونشان بین 100 تا 126 است مبتلا به پیش دیابت هستند. سالانه 10درصد این افراد به سمت دیابت میروند. این افراد با تغییر سبک زندگی، ورزش و رژیم غذایی مناسب و کاهش وزن 7درصدی به محدوده طبیعی قند خون برمیگردند. اما اگر ورزش نکنند، فستفود بخورند و اضافه وزن داشته باشند به سمت دیابت نوع 2 میروند.

نظر شما