شناسهٔ خبر: 26759722 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مشهد| رئیس خانه صنعت و معدن ایران: بی‌برنامگی دولت در حوزه ارز؛ نمره خوبی به تیم اقتصادی دولت نمی‌دهم

R41347/P1361/S6,1188/CT2

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: دولت در حوزه ارزی برنامه مشخصی ندارد و نمره خوبی از نظر اقتصادی به دولت نمی‌دهم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، تولید این روزها التهابات زیادی را در کشور ما تجربه می‌کند و این مسئله سبب شده که بسیاری از کارآفرینان و فعالان بخش خصوصی گلایه‌مند شده و گلایه‌هایشان را از هر تریبونی که در اختیار آنان گذاشته شود اعلام کنند.البته در بسیاری از موارد گفته‌های فعالان بخش خصوصی و تشکل‌های آنها نادیده گرفته می‌شود با این حال خبرنگار خبرگزاری تسنیم در خراسان رضوی گفت‌وگویی با سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران داشته که مشروح آن در زیر آمده است.

تسنیم: در وضعیت کنونی از دیگاه شما مهم‌ترین معضلاتی که دامن‌گیر تولید و بخش خصوصی شده چیست؟

سهل آبادی: مهم‌ترین بحثی که هم اکنون در حوزه اقتصاد به ویژه بخش تولید داریم مسئله معوقات بانکی است که هر لحظه تولید را غرق‌تر می‌کند؛ یکی دیگر از مشکلات و مسائلی که امروز تولید را درگیر کرده، اخذ مالیات بر ارزش افزوده است که این مسئله مهم را بر روی دوش تولید گذاشته‌اند و در واقع بار مضاعفی بر دوش این حوزه بوده که به آن تحمیل شده است.

همچنین اخیرا نیز مسئله ارز تبدیل به یک دغدغه بزرگ شده است این مسئله یک مشکل برای تولیدکنندگانی است که مواد اولیه خود را از طریق واردات تأمین می‌کنند و یا نیاز به ماشین آلات دارند؛ متأسفانه ارز زیادی از کشور خارج شده اما متأسفانه تولید آن چنان که نیاز داشته از این ارز بهره‌مند نشده و امروز تعداد زیادی از تولیدکنندگان ما که حتی صادرات داشته‌اند به علت همین مسئله دست از کار کشیده‌اند؛ تعدادی از این افراد جوانان تحصیلکرده‌ای بودند و 150 کارگر داشته‌اند که به علت همین مسائل ارزی در حال تعطیل کردن کارگاه خود هستند و این مسئله از مهم‌ترین مسائلی است که باید توسط دولت و بانک مرکزی ساماندهی شود اما تا کنون برای آن هیچ تلاشی نشده است.

تسنیم: شما فکر می‌کنید موضوع پیمان سپاری ارزی که هم اکنون به وجود آمده در حوزه صادرات و تولید چه تأثیراتی را به همراه داشته است؟

سهل آبادی: ما نباید اجازه دهیم که یک عده ویژه از این موضوعات برای منافع شخصی خود استفاده کنند. برای ما بسیار زشت است که میزان ارز تخصیص یافته واردات در 3 ماهه ابتدایی امسال 20 میلیون دلار باشد؛ آن هم در سالی که نام آن حمایت از کالای ایرانی است.به غیر از این معضل مسئله اصلی این است که میزان وارداتی که نسبت به این ارز صورت گرفته بسیار کم است به این معنی که اگر ارز مصرف شده وارداتی هم صورت نگرفته که مردم کشور از آن بهره برده باشند.

تسنیم: شما اگر بخواهید نمره‌ای به عملکرد تیم اقتصادی دولت بدهید آن نمره چند است؟

سهل آبادی: من نمره خوبی نمی‌دهم.

تسنیم: به چه علت؟ می‌توانید تحلیل خود را بگویید؟

سهل آبادی: بی‌برنامگی‌هایی است که هم اکنون وضعیت اقتصاد را بحرانی کرده. یک مرتبه اعلام می‌کنند که مردم می‌توانند سکه خرید کنند و بعد برای آن نه سقفی در نظر گرفته می‌شود و نه کف و بعد از آن خودشان اعلام می‌کنند که یک جوان چندین هزار سکه خریده است.

این گونه موارد باید با ساز و کاری دقیق باشد که بتوان برای آن برنامه‌ریزی کرد نه اینکه ما در بحرانی قرار بگیریم که مردم همه سردرگم شوند و هیچ برنامه‌ای برای تولیدکنندگان و مردم در نظر گرفته نشود؛ صاحبان کسب و کار نیز نتوانند روی آن حساب کنند.به نظر من این اتفاقی بوده که در این مدت سخت به صورت بسیار بدی رخ داده و رئیس بانک مرکزی یکی از شخصیت‌هایی است که باید پاسخگو باشد اما هنوز هیچ پاسخ درستی به ما نداده است.

تسنیم: بعد از خروج آمریکا از برجام شما فکر می‌کنید وضعیت تولید داخلی به کجا می‌رسد؟ در آن شرایط آیا می‌توان از تولید داخلی حمایت کرد؟

سهل آبادی: اتفاقا در این وضعیت می‌توان تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد ما در دوران جنگ نیز همین وضعیت را داشتیم تولیدکنندگان ما تمام نیازهای داخل را تولید کردند چراکه حس شد باید این اتفاق بیفتد هم اکنون نیز باید همین کار را انجام دهیم ما باید تولیدات‌مان از نظر کیفیت و کمیت رشد بدهیم و این مسئله تنها در صورت کاهش هزینه‌های تولید میسر است هم اکنون هزینه‌های دولتی زیادی بر دوش تولید گذاشته می‌شود که بسیار سنگین هستند و اگر دولت کمک کند همین مسئله یک فرصت برای صنعت کشور است.

تسنیم: به نظر شما آیا با وضعیت کنونی که به وجود آمده تحقق شعار سال امکان‌پذیر است؟

سهل آبادی: بنده در مورد تحقق شعار سال نظری داشتم که قبل از رفتار آقای ترامپ و خروج آمریکا از برجام هم در مورد آن صحبت می‌کردم؛ این مسئله 4 جنبه دارد  نخست اینکه تولیدکنندگان باید تولیدی داشته باشند که از نظر مردم این کشور مورد قبول واقع شود؛ دوم اینکه شبکه توزیع یعنی اصناف در کنار شبکه تولید قرار بگیرند امروز باید واحدهای توزیعی کشور مبلغین استفاده از کالاهای ایرانی باشند نه اینکه یک فروشنده به خریدار توصیه کند که نمونه‌های خارجی بهتر است و آنها را خرید کند.

ضلع دیگر هم رسانه‌ها و صدا و سیما هستند که این مسئله را درست تبیین کرده تا به عنوان فرهنگ‌سازی تبدیل به یک اصل شود و ضلع دیگر هم دولت است که باید بتواند مشکلات را کم کند که کالاهایی را که مردم نیاز دارند و سلایق آنها می‌پسندند طوری تولید شود که خریداران هم آن را به عنوان کالای خوب بشناسند.

تسنیم: یکی از انتقاداتی که به دولت می‌شود این است که همکاری و همیاری لازم با بخش خصوصی را نداشته و مصوبات ستاد تسهیل آنگونه که باید جدی گرفته نمی‌شود نظر شما در این زمینه چیست؟

سهل آبادی: یک اصل کلی وجود دارد و آن اینکه دولت باید قبل از گرفتن تصمیمات اساسی با بخش خصوصی هم مشورت گیرد نمی‌گویم که این تعامل هم اکنون اصلا وجود ندارد اما می‌تواند بسیار بیشتر از این باشد به عنوان مثال وقتی بانک مرکزی برای نرخ ارز تصمیم می‌گیرد باید از نمایندگان تشکل‌ها هم در جلسات دعوت شده و از نظرات آنها هم استفاده شود تا با راهنمایی آنها امور بهتر انجام شود.

تسنیم: با توجه به مسئولیتی که در اتاق بازرگانی دارید آیا فکر می‌کنید شوراهای گفت‌وگو به آن دسته از وظایفی که برایشان در نظر گرفته شده عمل می‌کنند؟

سهل آبادی: شورای گفت‌وگو مسائل داخل استان را می‌تواند به صورت کدخدا منشی رفع کند اما برخی اوقات این مشکلات نیاز به اختیارات ملی دارد که در آن سطوح مسئله مسکوت می‌شود و باید برای رفع این مسئله نیز چاره‌اندیشی‌هایی صورت گیرد.

انتهای پیام/ش

نظر شما