شناسهٔ خبر: 26759261 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

دکه

روزنامه‌ها در تسخیر خروس!

نیم‌تای بالای صفحه اول روزنامه‌ها به نوعی مهم‌ترین بخش یک روزنامه است. در «دکه» نیم‌نگاهی به صفحه برخی روزنامه‌ها داریم و نکاتی که در مورد آنها به ذهنمان می‌رسد را می‌نویسیم.

صاحب‌خبر -

سوژه روز

1ـ بالاخره جامجهانی 2018 هم به پایان رسید و طبیعی بود که فردای فینال این بازیها صفحه اول غالب روزنامهها به این ماجرا اختصاص داشته باشد. وقتی هم که فرانسه توانست کرواسی را در فینال شکست دهد تقریبا قابل پیشبینی بود که تیتر بیشتر روزنامهها بازی با کلمات خروس و ایفل باشد؛ خب! این اتفاق هم افتاد.

2ـ گرانی و نابسامانیهای اقتصادی این روزها همه را آزار میدهد و کمتر کسی از این موضوع است که نالان نباشد. در این شرایط رهبر معظم انقلاب، اعضای هیات دولت را فراخواندند و سخنان مهمی درخصوص مدیریت کشور بیان کردند. روزنامهها به این راحتی نمیتوانند از این سوژه بگذرند.

ناپلئون در مسکو

بالاتر گفتیم که بیشتر روزنامههابرای اشاره به پیروزی فرانسه بر کراوسی و تصاحب جامجهانی از تیترهای دارای کلمه «خروس» استفاده کردند اما 5 روزنامه بودند که دست به خلاقیت زدند و تیترهایی استفاده کردند که کمتر «دستمالی» شده بود و طبیعتا جذابیت بیشتری هم برای مخاطبین داشت.

روزنامه فرهیختگان با تیتر «فتح مسکو از مسیر بالکان» ضمن اشاره به ماجرای فتح مسکو توسط ناپلئون به کراوسی که در منطقه بالکان واقع است نیز اشاره کرده و هنرمندانه شکست تیم ملی این کشور برابر فرانسه را در تیتر آورده است.

روزنامه سازندگی هم تیتر خوب و خلاقانهای انتخاب کرده است. ناپلئون بناپارت، اواسط سپتامبر 1812 که تقریبا با شهریور ماه مصادف است توانست شهر مسکو، پایتخت روسیه تزاری را به تصرف نیروهای خود درآورد. آن فتح بزرگ تابستانی دستمایه خوبی برای روزنامه سازندگی شده تا پس از دو قرن به مناسبت قهرمانی فرانسه در جامجهانی آن ماجرا را تیتر یک خود کند؛ «فتح مسکو در تابستان!»

روزنامه شرق تیتری مشابه روزنامه سازندگی انتخاب کرده است. «فتح مسکو به دست پناپارتها» هم اشاره به همان ماجرایی که گفتیم دارد اما بهرغم متفاوت بودنش با غالب روزنامههای دیروز، به نظر ما به اندازه تیتر سازندگی جذاب نشده است.

روزنامه هفت صبح که معمولا به مسائل ورزشی و هنری نگاه ویژهای دارد در مورد حساسترین رویداد ورزشی امسال کاملا سرد رفتار کرده است. این روزنامه با تیتر «یک فینال جلف» و عکس جیمیجامپی که به زمین چمن بازی فینال آمد نشان داد که فینال این دوره جامجهانی را چندان دوست نداشته و البته خیلیها با این روزنامه همنظر هستند.

روزنامه اعتماد با بقیه روزنامهها قدری تفاوت دارد و آن هم بهخاطر عکس متفاوتی است که انتخاب کرده است. عکس رئیسجمهور فرانسه که بعد از گل تیم کشورش از جای خود بلند شده و فاتحانه دستش را بالا برده است در گوشه تصویر هم رئیسجمهور کرواسی قرار دارد که بعد از گل خوردن تیمش دست حسرت روی سرش گذاشته است!

قدیمیها، بیخیال هیاهو!

از تیترهای فینالی روزنامهها نوشتیم اما این را هم نمیشود نگوییم که روزنامههای پیشکسوتی مثل اطلاعات، جمهوری اسلامی، کیهان، رسالت و ابرار کلا توجهی به جامجهانی و فینالش در صفحه یک خود نداشتند و این موضوع را حتی در حد یک تیتر کوچک در صفحه یک روزنامه قابل توجه ندانستند!

نظر شما