شناسهٔ خبر: 26759109 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

کمک‌های اولیه

با فشارخون بالا چه کنیم؟

اگر در منزل دستگاه سنجش فشار خون دارید، اولین کار بعد از مشاهده این علائم کنترل فشار خون بیمار است.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، از شایع‌ترین مشکلاتی که بسیاری از افراد به‌ویژه در سنین بالا با آن روبه‌رو می‌شوند، فشار خون بالا و کنترل‌نشده‌ای است که می‌تواند دردسرهای دیگری را برای بیماران به وجود آورد. فشار خون بالا به بالارفتن فشار در شریان‌ها اطلاق می‌شود. شریان‌ها، عروقی هستند که خون را از قلب به تمام بافت‌ها و اندام‌های بدن پمپاژ می‌کنند. فشارخون طبیعی 120 روی 80 میلیمتر جیوه است. عدد بزرگ‌تر، فشار خون سیستول است که به فشار شریان‌ها در زمان انقباض قلب و پمپاژ خون در آنها بستگی دارد. از سوی دیگر، عدد کوچک‌تر، فشار دیاستول نام دارد که فشار شریان‌ها را در زمان استراحت قلب بعد از انقباض نشان می‌دهد. فشار دیاستول کمترین فشاری را نشان می‌دهد که شریان‌ها با آن مواجهند. بالارفتن فشار خون سیستول یا دیاستول، احتمال بروز بیماری‌های قلبی، کلیوی، سخت شدن عروق، آسیب وارده به چشم‌ها و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. به همین دلیل کنترل آن اهمیت زیادی دارد.


  نشانه‌های افزایش فشار خون

دقت کافی  به کنترل زودهنگام فشارخون بالا کمک کرده و از احتمال بروز مشکلات بعدی جلوگیری می‌کند. سرگیجه، احساس گیجی در سر، سردرد شدید، درد شدید در قفسه سینه، کوتاهی نفس، حالت تهوع و استفراغ، وزوز گوش، اضطراب شدید و از دست دادن هوشیاری ازجمله علائم فشار خون بالا به شمار می‌آیند.

  چه کار کنیم؟

اگر در منزل دستگاه سنجش فشار خون دارید، اولین کار بعد از مشاهده این علائم کنترل فشار خون بیمار است. بگذارید بیمار حدود 20 دقیقه بنشیند یا دراز بکشد و در حالت استراحت قرار گیرد. در صورتی که بیمار را به صورت اورژانسی به مراکز درمانی انتقال می‌دهید، نخستین اقدام برای پایین آوردن فشار خون بالا تزریق وریدی داروهای کاهنده فشار خون است. اگر قصد انتقال بیمار به مرکز درمانی را ندارید، منتظر بمانید تا ماموران اورژانس برسند و اقدامات لازم را انجام دهند. برای مدیریت این شرایط، سعی کنید بیمار را آرام کنید و به او اطمینان دهید که با اورژانس تماس گرفته‌اید. او را در حالت استراحت و درازکش قرار دهید. این کار، اضطراب او را کاهش می‌دهد؛ اضطراب یکی از عوامل افزایش فشارخون محسوب می‌شود. به گزارش «مایوکلینیک»، تا زمانی که اورژانس از راه برسد، تنفس، ضربان قلب و فشار خون او را کنترل کنید. جز در صورت لزوم به بیمار اجازه راه رفتن ندهید و در غیر این صورت او را همراهی کنید. اگر بیمار حالت تهوع دارد یا در معرض حمله صرع است، درحالی که دراز کشیده، سر او را به یک طرف برگردانید تا مواد به داخل حلق او برنگردد و باعث خفگی او نشود. اگر بیمار از تنگی‌نفس شکایت می‌کند، با استفاده از چند بالشت، پشت او را کمی بالاتر بیاورید. بیمار را تا زمان رسیدن نیروهای کمکی ناشتا نگه دارید و به دلیل احتمال بروز سکته، چیزی برای خوردن به او ندهید، به‌ویژه مانع مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین شوید. چنانچه بیمار، از قبل هم سابقه فشار خون بالا داشته و نسبت به مصرف داروی تجویزی تعلل کرده باشد، با پزشک معالج او تماس بگیرید و دوز مصرفی را از او جویا شوید.

 

* نویسنده : ندا اظهری مترجم

نظر شما