شناسهٔ خبر: 26759041 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

رئیس بنیاد سعدی خبر داد:

حضور67 غیرایرانی در دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی/ برخی برنامه‌های صداوسیما به زبان فارسی آسیب می‌زند

حدادعادل درخصوص وضعیت به‌کارگیری زبان فارسی در رسانه ملی هم گفت: «ما با صداوسیما مدام در ارتباط هستیم و از پیشرفت این ارتباط نیز راضی هستیم هرچند کافی نمی‌دانیم؛ در برخی از برنامه‌های صداوسیما شاهد آسیب‌رسانی به زبان فارسی هستیم و در پاره‌ای از موارد نیز اصول پاسداری از زبان فارسی رعایت نمی‌شود.»

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، نشست خبری هشتاد‌وپنجمین دوره دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی با حضور غلامعلی حدادعادل برگزار شد. براساس آمار، نخستین دوره بلندمدت تقویت مدرس زبان و ادبیات فارسی، قرار است در تابستان 97 از سوی این بنیاد برگزار شود. آمارها نشان می‌دهد میانگین سن شرکت‌کنندگان 36 سال است و از میان حاضران 67 غیرایرانی و 36 نفر ایرانی هستند که 6 نفر مرد و 30 نفر زن را شامل می‌شود. حاضران از 16 کشور ازجمله 19 نفر از ارمنستان، 10 نفر از ازبکستان، یک نفر از اوگاندا، 36 نفر از ایران، دو نفر از آلبانی، چهار نفر از بنگلادش، 14 نفر از ترکیه، دو نفر از تونس، یک نفر از دانمارک، پنج نفر از سوریه، یک نفر از صربستان، یک نفر از عراق، یک نفر از کنیا، یک نفر از گرجستان، یک نفر از لبنان و چهار نفر هندی حضور دارند. حدادعادل در تشریح این دوره تابستانی اظهار داشت: «از هفته آینده اولین دوره تدریس مهارت‌های معلمی را برای معلم‌های بومی زبان فارسی در کشورهای مختلف جهان برگزار می‌کنیم. این دوره به مدت چهار هفته در تهران و محل بنیاد سعدی برپا خواهد شد. بنیاد سعدی با حدود 6 سال سابقه سعی کرده آموزش زبان فارسی را در جهان سامان‌مند کند.»

حدادعادل به برنامه‌های دیگر نیز اشاره کرد و با بیان اینکه تالیف انواع کتب درسی در اولویت‌هاست، گفت: «تالیف کتب درسی بر پایه روش‌های تخصصی آموزش زبان فارسی به خارجی‌ها، خواهد بود. تعدادی از این کتاب‌ها هم‌اکنون منتشر شده و در دسترس است. امروز به لحاظ کتب درسی، وضع ما در آموزش زبان فارسی بسیار بهتر از گذشته شده است. علاوه‌بر این آموزش زبان همیشه مستلزم رعایت استانداردهای دقیق است. بنابراین تلاش زیادی برای پایه‌بندی و سطح‌بندی آموزش زبان داشته و استاندارد آموزش زبان فارسی را تدوین کرده‌ایم تا جهانی شده و در داخل و خارج از ایران به کار گرفته شود. فعالیت گسترده دیگر ما برگزاری انواع دوره‌ها برای فارسی‌آموزان و معلمان فارسی زبان است. ما در سه سال گذشته 55 دوره آموزشی برای تربیت مدرس زبان فارسی برگزار کرده‌ایم که این دوره اخیر هفته آینده برپا خواهد شد و مفصل‌ترین دوره‌ای خواهد بود که در نوع خود اولین است.»

حدادعادل با بیان اینکه در دوره تابستان، 93 نفر در این آموزش‌ها حضور خواهند داشت، گفت: «برخی از این افراد به ایران آمده‌اند و برخی در حال ورود هستند. ما برای این 93 نفر، 24 استاد در نظر گرفته‌ایم تا در طول یک ماه چهار مهارت خواندن، نوشتن، گوش کردن و صحبت کردن را در میان روش‌های تدریس فرا گیرند. البته روش‌های آموزش واژه و دستور زبان و تلفظ را هم تعلیم خواهند دید. این معلمان زبان فارسی تمام روزهای هفته به‌جز جمعه‌ها کلاس خواهند داشت و در کنار آن سفری به اصفهان، سمنان و بازدید از بخشی از جاده ابریشم را در برنامه‌ها خواهند داشت. خوشبختانه پس از چندین سال پیگیری، موفق شده‌ایم یک برنامه آموزشی از طریق فضای مجازی تولید کنیم که به مدت 18 هفته اجرا خواهد شد و قابل عرضه در همه فضاهای مجازی خواهد بود. با توسعه این برنامه‌های آموزشی در فضای مجازی هزینه‌ها به مراتب کمتر خواهد شد و دسترسی‌ها آسان‌تر خواهد بود. از این‌رو تعداد زیادی از فارسی‌آموزان جذب خواهند شد.»

رئیس بنیاد سعدی با بیان اینکه شرکت‌کنندگان بخشی از هزینه‌ها را خودشان تقبل کرده‌اند، گفت: «نتایج آموزش زبان فارسی از لحاظ کمی و کیفی در جهان شاهد رشد بوده است. امروز بیش از 300 استاد زبان فارسی در دنیا فعالیت دارند. البته این آمار به جز اساتید ایرانی دانشگاهی است که از طریق وزارت علوم اعزام می‌شوند؛ با بیش از 249 نفر از 300 نفر ارتباط مستقیم با 40 کشور جهان داریم. این آمار نشان از رشد خوب دارد و ما سعی کرده‌ایم با تالیف کتاب‌های جذاب و تخصصی، کیفیت تدریس را هم افزایش دهیم و معتقدیم تاسیس بنیاد سعدی پاسخی به‌هنگام به یک نیاز دائم بود و تلاش ما این است روزبه‌روز در این جهت پیش برویم ضمن اینکه دوره‌ها با آموزش تعیین سطح آغاز و با آزمون و پیشرفت به پایان می‌رسد.

حدادعادل با بیان اینکه جاذبه زبان فارسی دو چیز است؛ اضافه کرد: «یکی ادبیات انسانی و ارزش اصیلی که با این زبان در طول تاریخ تولید شده است و دوم شرایط امروز کشور به‌عنوان یک کشور انقلابی مستقل که توجه دیگر کشورها را به سوی خود جذب کرده است.»

وی درخصوص وضعیت به‌کارگیری این زبان در رسانه ملی هم گفت: «ما با صداوسیما مدام در ارتباط هستیم و از پیشرفت این ارتباط نیز راضی هستیم هرچند کافی نمی‌دانیم؛ در برخی از برنامه‌های صداوسیما شاهد آسیب‌رسانی به زبان فارسی هستیم و در پاره‌ای از موارد نیز اصول پاسداری از زبان فارسی رعایت نمی‌شود.»

حدادعادل در مورد بودجه امسال بنیاد سعدی گفت: «وقتی هوا ابری می‌شود، همه جا ابری است و این‌طور نیست که خانه ما ابری باشد و خانه شما ابری نباشد. ما تلاش می‌کنیم خودمان را با شرایط موجود تطبیق دهیم و امیدواریم با همت و کمک همه، این مساله تاثیر منفی‌ای روی کار ما نگذارد.»

نظر شما