حرفهای کسی است که تولید در فضای رقابتی را بخوبی درک میکند و میداند خواننده، شنونده، بیننده و کاربر در فضاهای ارتباطی از فرصت گزینش در دنیای ارتباطات برخوردار است. امروز تنوع و تکثر منابع وجود دارد و روزنامهنگار حرفهای، تمام این ویژگیها را داراست و اهمیت آنان را درک میکند. در نهایت او باید بتواند به اثربخشی پیام،مخاطبشناسی، نیازسنجی و درک شرایط و محیط اشراف داشته باشد. هر کدام از این ویژگیها یک کلمه نیست بلکه هر کدام عمق معنایی دارد. بنابراین به طور کلی روزنامهنگار حرفهای کسی است که فضای امروز ارتباطات اجتماعی در داخل کشور و سطح بینالملل را میشناسد، رقابتها و تنازعها را درک میکند، از سواد رسانهای لازم و کافی برخوردار است، مطالبی که تهیه میکند برای مخاطب امروز سودمند و اثربخش است و به او قدرت تصمیمگیری و جهت میدهد تا راه را از بیراهه تشخیص دهد. پس میتوان آسیبشناسی را نیز به ویژگیهای یک روزنامهنگار حرفهای افزود.
دکتر اسماعیل قدیمی
کارشناس ارتباطات و استاد دانشگاه
نظر شما