شناسهٔ خبر: 26759006 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

معمای رقابت برای صندلی‌های دوست داشتنی دانشگاه‌ها

با گسترش آموزش عالی، عملا رقابت اصلی در کنکور برای نشستن در صندلی‌های دانشگاه‌های برتر است اما روسای این دانشگاه‌ها نیز اتفاق نظری برای جذب دانشجو یا جایگزین کنکور ندارند.

صاحب‌خبر -
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، سال‌هاست که بحث درمورد حذف کنکور توسط روسای‌جمهور، وزیران علوم، نمایندگان مجلس و کارشناسان این حوزه مطرح می‌شود. گرچه در این زمینه تاکنون قانون‌هایی نیز تصویب شده است، اما تا هفته گذشته که کنکور سراسری 97 برگزار شد هیچ‌کدام از این قوانین قدیمی و جدید بر روند کنکور تاثیری نداشته‌اند. در تازه‌ترین خبری که برای این آزمون اعلام شد، تاثیر 30 درصدی قطعی سوابق تحصیلی در کنکور سال 98 بود که توسط رئیس سازمان سنجش آموزش کشور مطرح شد. ابراهیم خدایی، رئیس این سازمان درخصوص تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور می‌گوید: «در آخرین جلسه کمیته سنجش و پذیرش دانشجو، میزان سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در امتحانات نهایی ۳۰ درصد قطعی به تصویب رسید و دروس امتحانات نهایی دانش‌آموزان هم در این جلسه مشخص شد و ما درس‌هایی را که روی سوابق تحصیلی دانش‌آموزان تاثیرگذار است، براساس بررسی‌های کارشناسی که در دبیرخانه انجام شده بود، پیشنهاد کردیم.»تصویب تاثیر 30 درصدی قطعی سوابق تحصیلی در شرایطی اعلام شد که بنا بود کنکور سراسری سال 98 دومرحله‌ای برگزار شود.

طبق گفته‌های عبدالرسول عمادی، رئیس مرکز سنجش آموزش‌وپرورش در کنکور 98 دو دسته از داوطلبان مربوط به پایه دوازدهم و پشت‌کنکوری‌های سال‌های گذشته وجود دارند که لازم است در همان سال دو کنکور برگزار شود تا داوطلبان نظام آموزشی قبل و داوطلبان فعلی دچار مشکل نشوند. ابرهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش گفته بود: «در کنکور سراسری 98 دو سری سوال در قالب سوالات نظام جدید و قدیم برای داوطلبان مطرح می‌شود و در کنکور سراسری 99 به روند قبلی خود برمی‌گردد.»

پس از این اظهارنظرهای متفاوت مسئولان، رئیس دانشگاه شریف در گفت‌وگوی خود با «فرهیختگان» ضمن انتقاد از شرایط فعلی برگزاری آزمون، راهکار «حذف کنکور» برای دوره کارشناسی را موثر نمی‌داند، این در حالی است که رئیس دانشگاه شهیدبهشتی نظام نمره‌دهی مدارس را بزرگ‌ترین مشکل سیستم آموزشی کشور عنوان می‌کند و رئیس دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی نیز ضمن تاکید بر حذف کنکور، مستقل بودن دانشگاه‌ها را برای پذیرش دانشجو موثر می‌داند؛ اما با همه این تفاسیر رئیس دانشگاه امیرکیر نبود ساختاری برای گزینش افراد مختلف را در دانشگاه‌های برتر معضل می‌داند و حذف کنکور را چندان موثر نمی‌بیند.

با این اوضاع تقریبا می‌توان حدس زد که حذف کنکور در سال 98 هم اتفاق نمی‌افتد و دوباره شرایط به نفع کلاس‌ها و موسسات کنکوری خواهد بود که سالانه هشت‌هزار میلیارد دیگر سود ببرند، اما شاید بتوان بهترین روش جایگزینی را بسنده‌کردن به پذیرش 85 درصد بدون کنکور و رقابت 15درصد دیگر داوطلبان در رشته‌محل‌های خاص دانست و در مقابل نیز طی فرآیندی چندساله به گسترش سال‌های برگزاری امتحانات نهایی روی آورد تا از این طریق نمرات آن جایگزین نتایج کنکور سراسرى شود.
 

  علی خاکی‌صدیق، رئیس دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی:

  روش فعلی به نفع داوطلبان نیست

اگر منظور از حذف کنکور تغییر روش برگزاری آن است، یعنی در ساختار روشی که در حال حاضر برگزار می‌شود تغییراتی اعمال کنیم، به‌نظرم باید این تغییر ساختار هرچه زودتر انجام شود. در گذشته در یک برنامه تلویزیونی گفته بودم که اگر بخواهیم برای گزینش علمی افراد و انتخاب محل تحصیل آنها در دانشگاه‌های مختلف تصمیم بگیرم باید روشی برای جداسازی افراد وجود داشته باشد، یعنی در شرایط فعلی آموزش کشور نمی‌شود بدون گزینش افراد را به دانشگاه فرستاد. مثلا دانشگاهی مثل خواجه‌نصیرالدین طوسی که در رشته مهندسی برق 100 نفر ظرفیت دارد، قطعا چند برابر این ظرفیت برای ورود به آن تلاش می‌کنند، پس در آن صورت باید آزمونی برای جداسازی وجود داشته باشد.

ما باید برای رشته‌های پرطرفدار و دانشگاه‌های برتر کشور سازوکاری طراحی کنیم که افراد طی چند سال حضور در مدارس خصوصا در سال‌های دبیرستان، فرآیند گزینشی را طی کرده و برحسب استعداد در یکی از این دانشگاه‌ها رشته مورد علاقه خود را انتخاب کنند و از طریق یک آزمون وارد دانشگاه شوند. هیچ‌وقت دانشگاه‌های برتر و رشته‌های خاص آن‌قدر صندلی خالی ندارند که تمام ظرفیت ثبت‌نام‌کنندگان بتواند وارد شوند، پس باید یک آزمون وجود داشته باشد، اما این روش فعلی چندان به نفع داوطلبان نیست و بیشتر به سود موسساتی است که به این اسم درآمدهای میلیاردی کسب می‌کنند. پیشنهادم این است که پذیرش دانشجو در درازمدت در اختیار دانشگاه‌ها قرار بگیرد و آنها با تعامل، افراد خاص را از سراسر کشور گزینش و آنها را پذیرش کنند.
 

    سیدحسن صدوق، رئیس دانشگاه شهیدبهشتی:

   ساختار آموزش و پرورش باید اصلاح شود

سیستم نمره‌دهی در دوران دبیرستان خصوصا در سال‌های آخر این مقطع تحصیلی، یک روند دانش‌آموز و معلم‌محور است و غیر از چند درس که به‌صورت نهایی آزمونش برگزار می‌شود، هیچ فرد و دستگاهی نظارت خاصی روی آن ندارد؛ اما اگر با ایجاد یک ارتباط بسیار خوب و منطقی بین سال‌های آخر دبیرستان و دانشگاه بتوانیم این مسائل را حل کنیم، روند نظام‌مندی خواهیم داشت اما اگر از این طریق حل و فصل نشود و پاسخ مثبت دریافت نکنیم، این روند همچنان فشل خواهد ماند. آن چیزی که دانش‌آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف دریافت می‌کنند کافی نیست؛ درواقع ما دانش‌آموز را در دوران مدرسه پس از 12 سال تحصیل رها کرده و به او القا می‌کنیم که فقط آزمون تستی یاد بگیرد و بعد او را دوباره به دانشگاه می‌آوریم تا ادامه تحصیل دهد. نبود ارتباط بین مدارس و دانشگاه‌های ما یک معضل بزرگ است که باید هرچه زودتر حل شود. ما باید از سیستم تست‌زنی عبور کنیم و دانش‌آموز را برای دانشجوشدن تحویل دانشگاه دهیم؛ اینکه فقط او یاد بگیرد تست را در چند ثانیه صحیح بزند اصلا روش مناسبی برای محک‌زدن سطح سواد و توانایی‌های علمی فرد نیست، درواقع آن چیزی که در دانشگاه مورد نیاز است در مدارس آموزش داده نمی‌شود. ما موظفیم دانش داوطلب کنکور را به‌طور جامع بسنجیم که بخشی از آن می‌تواند در سال‌های آخر حضور دانش‌آموز در آموزش‌وپرورش اصلاح شود، ولی در شرایط فعلی حذف کنکور بدون برنامه دردی را دوا نخواهد کرد.

 

  سیداحمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر:

  نوع و ساختار جذب دانشجو تغییرکند

همه به این اجماع رسیده‌اند که کنکور حذف شود، یعنی یک نفر اولین‌بار موضوع حذف کنکور را مطرح کرده است و بقیه بدون برنامه‌ریزی دائم می‌گویند حذف شود، اما افراد کمی هستند که راهکار دارند و ما هم باید برای حذف آن راهکار داشته و بعد درصدد حذف آن باشیم و این موضوع حذف یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد. در اصل هرجا عرضه و تقاضا با هم برابر نباشد، رقابت به وجود می‌آید.

 در نظام آموزشی هم همین‌طور است اما این رقابت باید در یک سطح نیز قرار نگیرد، بر فرض تعداد ورودی‌ها از تعداد ظرفیت دانشگاه‌ها کمتر باشد اما برای ورود به دانشگاه‌های تهران، امیرکبیر و صنعتی شریف باید یک آزمون وجود داشته باشد یا خیر؟ در شرایط فعلی راه‌حلی به ذهنم نمی‌رسد مگر اینکه همه را وارد دانشگاه‌های برتر کنیم که قطعا امکان‌پذیر نیست. متاسفانه بعضی‌ها تصمیماتی می‌گیرند که عملیاتی نیست؛ به‌نظر من نهایت بتوانند شکل کنکور را عوض کنند که آن‌هم چیز خوبی از آب در نخواهد آمد چون شکلی که الان دارد تجربه‌شده و جا افتاده است. قبل از انقلاب اسلامی مسئولان وقت یک‌سال کنکور را حذف کردند، آن‌قدر مفسده در آن به وجود آمد که دوباره سال بعد کنکور برگشت چون هر کسی پارتی داشت، وارد دانشگاه‌های برتر شد. بنابراین اگر عرضه و تقاضا به‌هم نخورد باید رقابت گذاشت، مثل همین کنکور ما در کشور فرانسه نیز وجود دارد و فرانسوی‌ها با کنکور وارد دانشگاه می‌شوند، اما نوع ساختار و داوطلبان تفاوت‌هایی با کشور ما دارد.

 

    محمود فتوحی‌فیروزآباد، رئیس دانشگاه صنعتی شریف :

   روند تحصیلی افراد در کشور یکسان نیست

آن چیزی که فکر می‌کنم باید اتفاق بیفتد چندمرحله‌ای شدن حذف کنکور است. در حال حاضر آن چیزی که در دبیرستان‌های ما اتفاق می‌افتد و معدل‌هایی که دانش‌آموزان کسب می‌کنند، روند حذف کنکور را تسهیل نمی‌کند؛ درواقع حذف کنکور در مقطع کارشناسی عملا غیرممکن خواهد بود و نباید همه تقصیرات را به دانش‌آموزان ربط داد. درواقع غیرممکن بودن حذف کنکور در کارشناسی دلایل خاصی دارد. چون گزینش دانشجو در سطح کارشناسی بسیار مشکل است، انتخاب دانش‌آموزان سخت می‌شود و عملا امکان حذف کنکور از بین خواهد رفت، ولی حذف آن در کارشناسی‌ارشد و دکتری باید هرچه زودتر انجام شود به‌خصوص در سطح دکتری زیرا گزینش دانشجو نباید برمبنای یک آزمون تئوری- تستی باشد، بلکه باید در اولین مرحله کنکور مقطع دکتری حذف شود و پس از مدتی که از حذف کنکور گذشت، اگر پاسخ مثبتی دریافت کردیم برای دوره کارشناسی‌ارشد نیز این روند اجرا شده و در مرحله آخر هم باید برای کارشناسی اعمال شود.پیشنهادی هم که برای حذف کنکور دارم این است که برای کارشناسی‌ارشد و دکتری، سوابق تحصیلی فرد ملاک قرار داده شود و از آن برای انتخاب افراد استفاده کنند ولی برای کارشناسی سوابق تحصیلی به شرطی می‌تواند جایگزین شود که روند تحصیلی یکسانی در سطح کشور برای مدارس وجود داشته باشد که متاسفانه در شرایط فعلی این روند برای تمام داوطلبان یکسان نیست و سطح مدارس ما در استان‌ها و نقاط محروم با افرادی که در استان‌های برخوردار تحصیل می‌کنند، تفاوت دارد.

 

* نویسنده : یزدان محمدی روزنامه‌نگار

نظر شما